Hengsten: Quarterback, SirDonnerhall, Weltmeyer, Don Schufro

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hoop

Hengsten: Quarterback, SirDonnerhall, Weltmeyer, Don Schufro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 11:16

Hallo, wij willen dit jaar onze merries dekken, ze zijn beide 1.59m groot, we willen graag een braaf, goed bewegend en geen klein veulen kweken. Ons vorig veulen kwam van Sandro Hit, ze is nu 1.55m, ze wordt in juli 2j. Ze is een heel braaf, leergierig en sociaal veulen. Nu twijfelen we tussen de volgende hengsten: Quarterback, Sir Donnerhall, Weltmeyer en/of Don Schufro. Kan iemand tips of eigen ervaringen geven?
Dank jullie alvast.

Vriendelijke groetjes, Christel.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:41

Meer info ivm de merries zou handig zijn.

Wat me wel opvalt is dat dit 4 zeer dure hengsten zijn die toch wel zeer hard uiteenliggen, ik zou vanuit de merrie naar een hengst zoeken die er op past en niet kijken naar de beste hengsten. Het is niet omdat een hengst duur en zeer goed is dat hij de beste match geeft met de merrie. Altijd beginnende van de merrie zoeken naar een hengst, dat is mijn voornaamste advies.

hoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 19:34

de merries hebn geen papieren, ons Viva hare papa is een ponyhengst en haar mama een grote KWPN van 1.72, vraag me niet hoe ze het gedaan hebn, in ieder geval, na 11mndn was Viva er :D , Viva meet 1.58m, hft een goed voorbeen, maar een traag achterbeen. Kleuren zijn bruin met zwarte manen. dan ons Toscana, een vos van 1.60m met een sterk achterbeen, maar met een iets minder voorbeen.
Ik zou graag foto's willen toevoegen, maar moet me er eens op verdiepen, dan hebn jullie een beter beeld.

De reden dat ik wat 'duurdere' hengsten verkies, is dat ik zeker wil zijn dat ze ook wat doorerven, gezien mijn merries niet veel hebn om door te erven, alleen hun hoofd, maar dat is een mooi hoofd :o .

En voor de rest sta ik open voor raad, suggesties en eventueel andere keuzes.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:58

Wat ik nu zeg is volledig mijn mening en als je niet akkoord bent vind ik het volledig normaal, maar ik zou met zo'n merries niet fokken. Uiteindeljk kan je voor het geld dat deze dekkingen kosten (+ dierenartsenbegeleiding en opkweek) een deftig 3jarig paardje kopen.
Voor de verkoop zullen ze zeker moeilijk zijn, al zijn ze dan van zo'n goede hengsten, zonder volledig papier (maar ik neem aan dat dit niet de bedoeling was?).
Als je vindt dat de merries wel goed genoeg zijn, ook al hebben ze geen papier, dan kan je er idd wel mee fokken en zelfs goede paarden krijgen, mss beter dan het 3jarig paardje dat je dan kan kopen maar dat kan ook helemaal anders zijn.

Maar zoals al gezegd, als je toch laat dekken, probeer dan vanuit de minpunten van de merries de hengsten te kiezen, het is niet omdat je een echt goede hengst hebt dat die met jou (al dan niet echt goede) merrie ook een echt goed veulen gaat geven.

Met wat foto's erbij zal het idd makkelijker zijn om bijkomende tips en bedenkingen te geven.

Voor vergrotend zou ik in elk geval al niet naar Quaterback kijken, naar wat ik hoor geeft die vooral poppetjes. Weltmeyer en Don Schufro geven in elk geval wel zeker de maat door.

hoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 15:25

Ik sta volledig achter jouw mening, en ik wilde in eerste instantie ook niet fokken met hen, maar de omstandigheden hebn me er een beetje toe gebracht. Onze Vos die had een blessure aan haar spronggewricht, waardoor ze moest stilstaan, om die reden had ik haar eerst laten dekken door Sandro Hit, ons Haeley is er toen van gekomen. Dat zelfde jaar hebn we opnieuw geprobeerd om haar te laten dekken van Don Schufro, wat niet gelukt is, gezien ik stopte in september, Haeley was van julie. In 2008 hebn we opnieuw geprobeerd met beide merries, ondertussen had ons Viva een voorbeenpeesblessure opgelopen en moest ook stil blijven staan. Maar beide merries zijn dus niet drachtig geraakt, waardoor ik die dekkingen nog 'te goed' heb.
Mijn bedoelingen bij het dekken zijn eigenlijk om een 'beter' veulen te krijgen dan de merrie en om dan de merries te verkopen/weg te doen. Maar gezien mijn dochters er een emotionele band mee hebn, is het soms niet gemakkelijk om een keuze te maken. Ik zelf geef de keuze aan een 'gekocht' veulen, maar.....

Ik ga foto's in mijn profiel proberen toe te voegen, hopelijk lukt het me en kan je een beeld vormen van mijn merries.

Dank je voor je eerlijk antwoord.

hoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 16:22

Als je de foto's van mijn paarden wilt bekijken, ik heb ze in mijn profiel geplaatst, wist niet goed hoe ik het in dit bericht moest doen. ;)

petraaken

Re: Hengsten: Quarterback, SirDonnerhall, Weltmeyer, Don Schufro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:24

Om welke merries gaat het op de foto's? dan kan ik ze hier in plaatsen en het topic naar het EHK verplaatsen waar het beter tot zijn recht komt.

hoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 11:06

Hallo Petraaken, om de merries op de keuring, waar ze alleen op staan met hun begeleider. De vos en de bruin-zwarte.