ISO en BSO Franse fokkerij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mansolein

ISO en BSO Franse fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 09:44

Ik weet niet of er hier op bokt mensen zijn die meer dan gemiddeld verstand hebben van de Franse fokkerij maar ik ga er vanuit dat er vast wel een paar zijn die mij kunnen helpen met het volgende.

Wie kan mij exact uitleggen hoe de Franse ISO en BSO waardes in de fokkerij precies bepaald worden?

Ik weet dat het als het ware de fokwaarden schattingen zijn zoals bijv. het kwpn ook indexen gebruikt. Maar hoe worden ze berekend?

Alligator de Fontaine heeft bijv een ISO van 190 punten. Dat is heel erg hoog.

Dan de BSO, als ik een willekeurige hengst neem uit mijn Franse hengstenboek van het Haras Nationaux staat er bijv bij de hengst Ogrion Des Champs ISO 133 ( 2006 )- BSO+26 (0,54 )- BCC+9 (0,10 ).
Waar staat het allemaal voor?

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:06

Haa, wil het nu lukken dat ik net met dezelfde vraag zit.
Deze zomer in Frankrijk hebben ze het me het uitgelegd. Een van de merrie's had een BSO van 18; Wat al een hele hoge waarde is. Wat ik eruit begrepen heb is dat ze punten kregen op afstamming (prestaties moeder, zussen,...) en eigen prestaties. Maar snap de preciese werking ken ik niet. Dus zou ook graag wat meer info willen :)
Edit: Weet iemand waaroor TAS staat?

Jes

Re: ISO en BSO Franse fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:09

Hey,

Mansolein; Ik kan je eventueel het email adress van mijn trainer geven als je wilt? Duurt alleen vaak wel even voor hij antwoord. Daar jou Frans waarschijnlijk beter is dan het mijne om dit uit te leggen....

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 16:36

Saffier schreef:
Hey,

Mansolein; Ik kan je eventueel het email adress van mijn trainer geven als je wilt? Duurt alleen vaak wel even voor hij antwoord. Daar jou Frans waarschijnlijk beter is dan het mijne om dit uit te leggen....

Hallo Saffier,

Nou mijn Frans is ook niet geweldig hoor! Spreken gaat nog wel maar schrijven.... Ja geeft het adres maar kan altijd goed van pas komen. Eeven een beetje offtopic, wat leuk dat je ook in FR woont! Waar zit je precies? Ik zag in he profiel dat je uit de kop van Noord-Holland komt. Ik woonde voor onze verhuis naar FR op Texel...

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 16:37

X__Trees schreef:
Haa, wil het nu lukken dat ik net met dezelfde vraag zit.
Deze zomer in Frankrijk hebben ze het me het uitgelegd. Een van de merrie's had een BSO van 18; Wat al een hele hoge waarde is. Wat ik eruit begrepen heb is dat ze punten kregen op afstamming (prestaties moeder, zussen,...) en eigen prestaties. Maar snap de preciese werking ken ik niet. Dus zou ook graag wat meer info willen :)
Edit: Weet iemand waaroor TAS staat?

Hallo Trees,

Klopt een BSO van 18 is inderdaad hoog. Ik weet dat ze het berekenen door onder meer prestaties en afstamming enz. maar voor de rest snap ik het ook niet exact.
Van TAS heb ik nog niet gehoord. Waar word dat vermeld?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:49

http://www.harasdelavayrie.com/

Daar staat ook zijn e-mail...
Ach, hij begrijpt mij ook :+ , zelfs in email.... Ook heeft hij wat paarden staan van een nederlander, die begrijpt hij ook.
Zijn telefoon nummer staat er ook op. Als je zegt dat je mij kent (Jessy) dan begrijpt hij het wel...

Ik zit in de mayenne... We hebben wel eens eerder contact via pb gehad...

monnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:22

Nog een franse fokster hier, ik ben ook benieuwd hoe het precies zit. Tot nu toe heb ik alleen met KWPN-ers gefokt in Frankrijk, maar wellicht gaat dat veranderen. Dus meer info is welkom.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 09:16

monnes schreef:
Nog een franse fokster hier, ik ben ook benieuwd hoe het precies zit. Tot nu toe heb ik alleen met KWPN-ers gefokt in Frankrijk, maar wellicht gaat dat veranderen. Dus meer info is welkom.

Kijk aan dus er zijn wel wat mensen hier op bokt die in FR wonen en paarden hebben. Ja het is lastig te doorgronden hoe het precies zit. De Franse fokkerij is niet eenvoudig en afhankelijk waar je zit in FR is de omgang met Haras Nationaux niet eenvoudig. Wij zijn gestopt daarmee....

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:14

Ik vind de HN dus ook zwaar kl*te.....
(Sorry ff offtopic, maar moet mijn frustratie kwijt)
Twee jaar terug hebben wij de papieren van de paarden naar het HN opgestuurd, voor het numero de sire.
Van alle paarden alle papieren terug gekregen, behalve van Aquarina.
Op Aqua haar papier stond namelijk geboren in Frankrijk. De HN wou perse dat wij een Frans papier zouden krijgen. Paard had al een KWPN reg A papier. Dus dit wilden wij niet.
HN heeft een brief aan het KWPN gestuurd dat het KWPN het paard moest annuleren uit het bestand, zodat wij een papier van het HN zouden krijgen (reg b). KWPN heeft dit uiteraard niet gedaan. Inmiddels is het paard een jaar dood, en heeft de HN nog steeds het papier.....

monnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:00

Saffier schreef:
Ik vind de HN dus ook zwaar kl*te.....
(Sorry ff offtopic, maar moet mijn frustratie kwijt)
Twee jaar terug hebben wij de papieren van de paarden naar het HN opgestuurd, voor het numero de sire.
Van alle paarden alle papieren terug gekregen, behalve van Aquarina.
Op Aqua haar papier stond namelijk geboren in Frankrijk. De HN wou perse dat wij een Frans papier zouden krijgen. Paard had al een KWPN reg A papier. Dus dit wilden wij niet.
HN heeft een brief aan het KWPN gestuurd dat het KWPN het paard moest annuleren uit het bestand, zodat wij een papier van het HN zouden krijgen (reg b). KWPN heeft dit uiteraard niet gedaan. Inmiddels is het paard een jaar dood, en heeft de HN nog steeds het papier.....

Jaaaa, bekend verhaal, speelt nu ook bij onze 2 veulens. Ik heb net alles retour gevraagd, officieel en aangetekend, ben benieuwd, maar het voorspelt allemaal niet veel goeds, helaas. Het KWPN is ermee bezig om iets teweeg te brengen in Frankrijk, maar of La Douce France daar klaar voor is... Overigens het Register B schijnt nu niet meer te bestaan is mij verteld. Maar of dat er echt toe doet...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:05

Wij hebben er zelfs een brief van de advocaat uit laten gaan.... Heeft niets geholpen helaas..

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 09:26

Ja dames het HN je kan er boeken over schrijven, maar feit is als ze iets van je hebben wat je terug wilt.... vergeet het maar!!!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:12

Ja.... En vriendlief (DA) wist mij dus te vertellen dat elk paard dat in Frankrijk staat verplicht is een numero de sire te hebben....
Alleen heb ik geen zin meer om mijn papieren tijden kwijt te zijn of zelfs niet terug te krijgen...

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 10:54

Saffier schreef:
Ja.... En vriendlief (DA) wist mij dus te vertellen dat elk paard dat in Frankrijk staat verplicht is een numero de sire te hebben....
Alleen heb ik geen zin meer om mijn papieren tijden kwijt te zijn of zelfs niet terug te krijgen...

Klopt is idd waar. Maar wij doen dat ook niet. Volgens de regels van de EU mogen ze dat ook niet verplichten maar de Franse hebben daar hun eigen ideeën over. Maar goed terug ontoppic. Iemand nog meer info over de ISO en BSO?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:56

Net mijn trainer aan de lijn gehad. BSO wordt berekend naar prestaties van vader, moeder, broers en zussen.
ISO wordt elk jaar berekend na het wedstrijd seizoen, en gaat dus over de wedstrijden die het paard gelopen heeft.

De waardes heb ik het niet over gehad. Maar ik ga volgende week naa m toe, dus dan kan ik het nog wel vragen...
Laatst bijgewerkt door Jes op 10-03-09 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:00

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 09:31

MarChak schreef:
Hoi, even aan het sherlocken (of was het inspekteur Clouseau :+ ) geweest, verklaring voor de afkortingen gevonden: http://www.aeccp-cheval.net/ELEVAGE/not ... icheHN.pdf

Met de volgende link in het nederlands vertaald via google (dus een beetje fantasie gebruiken hier en daar), helaas vallen in die versie de tabellen weg maar als je zowel fr als nl uitprint kun je het naast elkaar leggen:
http://translate.google.com/translate?p ... ry_state0=

Misschien hebben jullie hier wat aan?

Je bent geweldig Marchak! ( maar dat wist ik al hihihihi )

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 09:31

Saffier schreef:
Net mijn trainer aan de lijn gehad. BSO wordt berekend naar prestaties van vader, moeder, broers en zussen.
ISO wordt elk jaar berekend na het wedstrijd seizoen, en gaat dus over de wedstrijden die het paard gelopen heeft.

De waardes heb ik het niet over gehad. Maar ik ga volgende week naa m toe, dus dan kan ik het nog wel vragen...

Kijk dat is informatie waar we wat aan hebben. Ik ben benieuwd of je ook nog kan informeren naar de cijfer berekening.

monnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:20

monnes schreef:
Jaaaa, bekend verhaal, speelt nu ook bij onze 2 veulens. Ik heb net alles retour gevraagd, officieel en aangetekend, ben benieuwd, maar het voorspelt allemaal niet veel goeds, helaas. Het KWPN is ermee bezig om iets teweeg te brengen in Frankrijk, maar of La Douce France daar klaar voor is... Overigens het Register B schijnt nu niet meer te bestaan is mij verteld. Maar of dat er echt toe doet...

TADADAAAA vandaag zijn de papieren retour gekomen ! Pfff, gelukkig is me die ellende verder bespaard gebleven. Nu maar eens zien hoe we het verder gaan aanpakken. Ik heb inmiddels hulp van een ervaren KWPN fokker in Frankrijk en nu we de papieren terug hebben kan ik weer vooruit. Overigens heb ik alle geïmporteerde paarden een SIRE nummer gegeven, anders kan je ze in Frankrijk niet verkopen, zegt men. Wordt vervolgd...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:47

Mijn ervaring is dat als er staat dat ze in NL geboren zijn er geen problemen zijn. Staat er dat ze in Frankrijk geboren zijn, gaat de HN moeilijk doen...

@ Mansolein, als het goed is zie ik m maandag of dinsdag. Dan ga ik kijken of hij weet hoe de telling precies werkt.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:55

Laat je toch gewoon het paard 'geboren worden' in Nederland. Probleem opgelost. :)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:31

Dat doen wij nu dus ook. Adres voor het stamboek (KWPN) hebb en we in NL.