Merrie met navelbreuk laten dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RR&R

Merrie met navelbreuk laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 09:19

Hoi,

Mijn paard heeft een navelbreuk, en niet zo'n kleintje ook.

Ik wil haar laten dekken, maar nou is de vraag: Kan dit met een navelbreuk? Gebeurd er dan niets ernstigs met bijvoorbeeld inzakking van het veulen door de navelbreuk? Anders houdt het op, dan koop ik een veulen van een andere merrie maar het is natuurlijk leuker van je eigen merrie ;)

Wie hebben er drachtige merrie's met een navelbreuk? En welke ervaringen hebben jullie hierbij?

Alvast bedankt!

Umeo

Re: Merrie met navelbreuk laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:26

Je weet toch dat het erfelijk is? :)

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:29

Wij zijn niet hetzelfde als paarden en zo kunnen we ook niet redeneren, maar voor mezelf zou ik toch de vergelijking maken:" beginnen we zelf aan een geplande zwangerschap als we een navelbreuk hebben?" :)

Is de navelbreuk van je merrie operabel?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:36

Ik weet niet of het vergelijkbaar is, maar wij hebben een merrietje met een breuk door een mislukte koliekoperatie.

Zouden we mee mogen fokker, volgens de kliniek waar ze is geopereerd. Maar toch raden verschillende andere dierenartsen het ons af. Het geeft toch veel druk van binnenuit.

Ik zou het met je dierenarts overleggen, of eens met utrecht bellen - ook om de erfelijkheid ervan eens goed na te pluizen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:40

Navelbreuk erfelijk? Daar heb ik nog nooit van gehoord?

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:43

Dat hebben ze mij het laatst verteld... nu begin ik te twijfelen of het wel klopt...

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:37

Ikz zou he idd navragen bij verschillende dierenartsen. Anders begin je ergens aan wat j merrie en het veulen mogelijk kan schaden.. Denk niet dat je jij en je merrie daar op zitten te wachte..

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:14

Ik heb eens op internet gekeken en blijkbaar zijn de dierenartsen het er niet over eens of het al dan niet erfelijk is. Ik dacht van wel...

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:16

Nog nooit van gehoord dat een navelbreuk erfelijk zou zijn, lijkt mij iets voor de fabeltjeskrant.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:23

Ik heb ook altijd gehoord dat het erfelijk kon zijn, en heb even gegoogled, is niet helemaal fabeltje dus

Another hernia that occurs along the midline of the abdomen often occurs in foals. A defect in the linea around the umbilicus allows formation of an umbilical hernia. There is a concern that umbilical hernias might be heritable, but Baxter says, "Although these are known to be hereditary in cattle, to my knowledge these are not yet documented as heritable in horses."

Some veterinarians suspect there might be breed and gender risks related to heritability, as hernias are commonly noted in Quarter Horse and Thoroughbred fillies.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:29

Umeo schreef:
Je weet toch dat het erfelijk is? :)

Ik ben geen dierenarts, maar het lijkt mij sterk dat het (volledig) erfelijk is.

Ik zou het wel of niet dekken iom je dierenarts besluiten, denk niet dat dat te beoordelen is vanachter een computerscherm.

-> KS

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:53

Bij mensen zeggen ze ook dat het erfelijk is...

Ik zou voor de zekerheid toch de DA raadplegen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:13

Kalveren die bij ons een navelbreuk hebben gehad krijgen later al koe zonder problemen zelf een kalf. Ook nog nooit gemerkt dat het erfelijk is.
De breuken worden bij ons behandeld dmv een ringetje of operatief. Kleine breuken willen nog wel eens herstellen door het terug masseren, hierdoor wordt de buikwand geprikkelt en wil het nog wel eens dichtgroeien.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:19

Aangezien wij vanaf hier niet kunnen zien hoe groot jouw paard haar navelbreuk is.
Lijkt het me handig dat je het gewoon even aan je eigen dierenarts vraagt.
Neem aan dat die die breuk al wel eens gezien heeft.

Groeit niet dicht door de prikkeling, maar doordat diertje groeit en het geheel strakker wordt getrokken.
Terug masseren heeft zin, als controle om te voelen of er niets klem zit.
(voordeel van klein breukje zakt doorgaans geen darm in, maar vet (beetje simpel gezegd)
voordeel grote navelbreuk (niet te groot natuurlijk) wat erin zakt kan er ook makkelijk weer uit.
En dan heb je nog de rotmaat, die waar stukje darm inzakt, dat vol gaat zitten met darminhoud
en dan klem komt te zitten. Dat levert een directe operatie op. (aangezien je klem deel niet zomaar terug kan duwen
omdat dat deel van de darm ondertussen al afgstorven kan zijn door het klem zitten)
Dan heb je nog de reuuuuuuussssachtige breuk, tja, daar zul je toch snel wat aan moeten doen.

Over de erfelijkheid is men het nog niet eens. (duur woord, is vermoedelijk multifactorieel)

RR&R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 12:53

Mmm, haar ouders en grootouders etc. hebben geen navelbreuken gehad. Maar het is ongeveer de grootte van een ei. Ik had ervoor gekozen om het niet te laten verhelpen omdat dat problemen op zou leveren met het stilstaan (dan wordt ze gek). Maar het heeft tot nu toe geen problemen gegeven en er is me nog nooit aangeraden om het terug te duwen.
Ik heb Utrecht gebeld om te vragen wat ik eraan moest doen, ze zeiden dat ik de navelbreuk gewoon kon laten zitten en voor het mooie kon ik het laten verhelpen voor 500,- euro. Maar de navelbreuk is niet te zien vandaar dat ik het heb laten zitten. Maar had niet nagedacht om haar ooit te laten dekken...

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:06

Ik reageer misschien een beetje laat op dit topic, maar wij hebben op dit moment een merrie drachtig met vermoedelijk een navelbreuk. Vandaar dat ik toch nog reageer.

Wij hebben deze merrie als 3-jarige gekocht. De vorige eigenaar heeft hier een veulen bij gefokt wat wij mee hebben gekocht. Nu hebben wij haar als 5-jarige drachtig. Ze moet nog 5 weken en pas nu is te zien dat zij een navelbreuk heeft. Daar hebben we serieus nooit wat van kunnen zien.

Ik heb er nog geen dierenarts na laten kijken, maar ik vind jullie discussie dus zeer interessant. Ik hoop echt dat het geen gevolgen heeft voor de bevalling en/of het veulen...

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:58

Wij hebben toevallig maandag ochtend 2e paasdag een veulentje gekregen met een navelbreuk.
Het is inderdaad erfelijk maar deze merrie heeft al heel veel veulens gehad en nu pas voor het eerst.
Er is ons geadviseerd een aantal keren per dag het terug te drukken en hopelijk door de groei geneest het dan vanzelf.zo niet dan pas opereren.