hoi, sommige mensen kennen mij wel van het topic 'wat is een goed gewicht om paard te rijden' ik ben 1.64m en weeg momenteel 90 kilo. dit zal snel verminderen doordat ik een maagverkleining heb gehad. ik ben gek op koudbloedpaarden en vraag me dus af hoeveel een gemiddelde Tinker zou kunnen dragen?? alvast bedankt Tamara
mariska32
Geplaatst: 05-03-09 23:54
ik vind het altijd heel moelijk om een gemiddelde aan te geven..... er komt zo veel meer bij kijken,bespiering,rug kootbeen ect ect. een gemiddelde tinker cob kan jou echt wel dragen.
Sja... Tinkers gaan globaal ergens van 1.30 tot 1.70... Zitten smalle, brede, dunne en dikke tussen. De ene tinker heeft geen probleem met je, de ander denkt : Nou....
Weet je, hier maak ik me nu echt nooit zorgen om .... er zullen altijd paarden zijn die het wellicht niet houden, maar dat merk je wel en zie je vaak ook wel van het paardje af. Ik ben 1.85m en ook niet de lichtste en heb tinkers van diverse pluimage gereden, groot, klein, dik, dun, smal, breed, rond, etc etc etc... don't worry! Ze kunnen jou zeker wel hebben hoor.
grrr
Geplaatst: 06-03-09 15:20
Ben zelf ook een zwaarder persoon maar een niet al te kleine en vooral stevige compacte tinker kan dat wel dragen hoor. Zie foto in m'n profiel...
Veel al gaat het niet om je gewicht, maar je rijstijl. Iemand van 60 kg die als een zoutzakt rondhost op ene paardenrug brengt op lange termijn meer schade toe dan een ruiter van 90 kg die goed kan rijden en een onafhankelijke zit ontwikkeld.
Ik ben zwaarder en lichter geweest dan jij en heb geen enkele keer gemerkt aan mijn pony dat hij er moeite mee had om met mij op zijn rug op hol te slaan
(Tinker is overigens niet het enige ras waar dit voor geldt, het is meer bouw in verhouding met stokmaat dan raskenmerkend)
Hmm... Ik denk dat het wel kan hoor, het lijkt mij voor eigenlijk elk gezond stevig paard geen probleem om met 90 kilo (goed meebewegend!!) gewicht rond te sjouwen. Ik reed ook rustig op mijn fjord rond. Helaas is hij nu niet meer 'gezond en stevig' dus ben ik maar afgestapt en laat ik mijn lichtgewicht zusje rijden...
En koudbloed paar z.a. een tinker kan echt een hoop hebben hoor, ik denk dat een stevigere grote KWPN je nog kan houden hoor. En tinkers (de meeste uitzonderingen zijn er altijd) zijn echt ijzersterk en je bent ook nog is bezig met flink afvallen top toch? Volgens mij moet het kennen hoor!