leasen van pleegmoeders in Belgie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

besita

leasen van pleegmoeders in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 14:13

je kan tegenwoordig merries die kunnen dienen als pleegmoeders leasen bij Keros *\o/*
je hoopt het natuurlijk niet nodig te hebben maar ik plaats de link even hier
je weet nooit dat iemand het nodig zou hebben ;)
http://www.keros.be/en/adoption/index1.php

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:42

De idee is heel interessant ... alleen de prijs vind ik niet normaal! 1900 euro om de merrie te leasen voor +/- 6 maanden!!
Ik denk (weet) dat er goedkoper plaatsen zijn waar pleegmoeders te vinden zijn.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 13:46

dat doet niet ter zake ..soms moet het heel snel gaan en is er in de veulencentrale niks te vinden ..hier heb je gewoon zekerheid dat je veulen een vervangende moeder krijgt en dat is voor sportpaardenfokkers die heel wat geld investeren in merries en dekgeld een absoluut pluspunt

jamejozie

Re: leasen van pleegmoeders in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:54

ik denk idd dat voor echte sportveulens een optie is, niet voor de hobbyboer die voor zichzelf een veulentje fokt, ik bedoel het is niet minder erg dat het veulen het niet red, maar ik heb geen 1900 euro op de rekening staan.... ik ga dan wel met de fles prutsten.....

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:17

besita schreef:
dat doet niet ter zake ..soms moet het heel snel gaan en is er in de veulencentrale niks te vinden ..hier heb je gewoon zekerheid dat je veulen een vervangende moeder krijgt en dat is voor sportpaardenfokkers die heel wat geld investeren in merries en dekgeld een absoluut pluspunt

Als het snel moet gaan dan vraag ik mij af waarom je vindt dat de aangegeven 5-7 dagen 'snel' is?
Het duurt normaal minimaal 10 dagen voor een merrie 'in het melk' te komen na hormonen spuiten, dus als er geen 'melk' merrie beschikbaar is (en wie spuit merries in op de kans dat ... ) duurt het toch al verschillende dagen voordat het veulen ergens van kan profiteren. In die tijd kan een andere oplossing zich presenteren die niet 1900 euro + onderhoudskosten + veeartskosten kost (de laatste twee vind ik wel normaal voor de rekening van de eigenaar van het veulen).

Zoals je aangeeft ... misschien een oplossing voor olympische sportpaard veulens (???) maar voor Jan de Gewone man echt niet te doen!

Ik heb drie weken geleden rond gezocht voor iemand die begin maart een pleegmoeder nodig zou hebben ... en al bij al was er een keuze uit 4 !! gratis aangeboden merries!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 14:31

tja als 300 € per maand al te veel is voor je veulen ...wat als hij ernstig ziek is en het opgenomen moet worden in de kliniek ?? Laat je het dan ook creperen ? Toen ik ons veulen op de kliniek had zijn er op deze manier 4 veulens ( in 1.5 week ) op deze manier aan een moedermerrie geholpen ..je wil niet weten hoeveel fokkers er dat voor over hebben ...er staan meestal 1 a 2 merries klaar .. als er geen merrie beschikbaar is dan kan er ééntje klaargemaakt worden in 5-7 dagen ..bovendien doen hun de "adoptie " ..scheelt ook wel als je daar niet bertrouwd mee bent ..
en ik heb de link hier niet gezet om een discussie aan te gaan ..heb het gezet ter info ...je weet maar nooit ..
die onderhoudskosten heb je touwens ook ..zelfs met je eigen merrie of een gratis merrie ..en niet iedereen geeft zomaar zijn merrie mee aan vreemden ..ik zou het bvb niet doen ..

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:43

Inderdaad niet iedereen geeft zijn merries mee EN meestal doen deze hulpdiensten dat ook niet ... het veulen moet naar de merrie gebracht worden en niet andersom! Misschien werkt deze zaak anders maar van de 4 !! zaken waarmee ik vorige maand kontakt had was er geen een die hun pleegmerries uit handen gaf.

Voor mensen die het kunnen en willen betalen (minder moeite doen) is het een ideale oplossing, maar ik blijf erbij dat er redelijke en goedkopere oplossingen zijn mits men een beetje moeite wilt doen en de toekomst van zijn/haar veulen niet uit handen wilt geven.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 15:11

hier krijg je de merrie mee naar huis en dat vind ik een pre ..ik zou mijn veulen graag bij mezelf zien opgroeien ..voor hun zijn het ook deze merries die je mee krijgt bij embryotransplantatie
flessenveulen vind ik echt de allerlaatste oplossing ..

jamejozie

Re: leasen van pleegmoeders in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:19

als ik het goed begrijp, als er geen merrie klaar staat, duurt het 5 tot 7 dagen. wat wil je in de tussentijd doen, dan moet je je veulen wel de fles geven, dat moet deze wennen, waarna je deze daarna weer moet wennen aan het drinken bij een vreemde moeder. en een vraag hoe accepteren deze merries de veulens als hun eigen ???

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:46

Kijk ik keur de idee of de mogelijke aanbod zeker niet af, alleen heb ik mijn bedenkingen over de absurd prijs die gevraagt wordt.

Volgens de twee dierenartsen, nb paarden DA's, duurt het minstens 10 dagen vanaf het aanvang van de hormonen kuur en dagelijks melken, voordat de behandelde merrie in het melk komt, en het duurt nogeens een 5 tal dagen voordat deze productie 'op peil' is.

De merries die al 'klaar' staan bij zo'n station hebben de behandeling al gehad en worden gewoon gemelkt in de afwachting dat er misschien een veulen in nood komt. Deze wordt dan meteen onder toezicht en met de nodig hulp onder de merrie gezet. De merries zijn niet eerste keer moeders en zijn meestal gekozen voor deze taak omdat zij zo'n 'hennen' zijn. Wel duurt het meestal toch nog twee dagen voordat men met zekerheid kan zeggen dat de adoptie gelukt is. Deze aanleg en adoptie periode gebeurt meestal in het station waar de merrie staat.

Je moet wel zeker een onderscheidt maken tussen biest en melk. Het veulen krijgt geen biest van zijn pleegmoeder alleen melk. Biest moet het kleine al van zijn moeder gekregen hebben of van een alternatief middel die commercieel beschikbaar zijn.

In alle eerlijkheid veulens leggen vrij makkelijk aan, zelfs naar een paar weken, mits de merrie het toelaat dus met een beetje volhouding aan de kant van de eigenaren is adoptie vrij wel altijd mogelijk.