Kleuren van welshpony's uit stamboom

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diane_Basje

Kleuren van welshpony's uit stamboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 12:44

Kan iemand mij vertellen welke kleur de volgende pony's hebben/hadden? Ben namelijk de stamboom van mijn welshje aan het uitpluizen en zou wel graag willen weten welke kleuren er voorkomen in haar stamboom.

Het gaat om:
Amstelhoeve's Mary
en
Rose Mary

Mijn pony is namelijk een roan en ik weet dat Rhyd-Y-Felin Sean een roan was maar ik begreep dat ze de roan-kleur direct van één van de ouders moet krijgen. En hij zit 4 generaties verder. Mijn pony's moeder is een schimmel volgens het papier en haar vader is de zwarte Penwisg draig du.

Kan iemand me hiermee verder helpen?

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:28

Tja, kan je niet echt helpen, ik ken de ponys niet.
Roan komt inderdaad direct van 1 van de ouders.
Een schimmel kan wel roan meedragen, het is dan alleen niet zichtbaar omdat de schimmel erover heen komt zeg maar

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:24

Welke pony heb je? Het lijkt me nogal sterk dat je een direkte nakomeling van Amstelhoeve's Mary hebt. Heb je toevallig een nakomelinge van Waterlands Panda? Ik heb Mary nooit gezien, haar dochter Amstelhoeve's Rosina was een mooie schimmel, maar die had ook een schimmel vader. Ik durf wel te gokken dat Amstelhoeve's Mary een schimmel was, haar moeder Rose Mary was van de schimmelhengst Coed Coch Planedydd.

PS: ik meen me te herinneren dat er een roan dochter was van Amstelhoeve's Rosina, Ruby Plume genaamd. Die kon de roan factor niet van haar vader gehad hebben.

Diane_Basje

Re: Kleuren van welshpony's uit stamboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 12:08

@Joostvangestel
Mijn pony heet Rosalien en is een dochter van Amstelhoeve's Rosina. Ze staat alleen in het veulenboek. Op haar papier staat bij Amstelhoeve's Rosina schimmel, dus vandaar dat ik het even niet meer snapte. Mijn pony is trouwens gefokt door Dhr. Noten en die naam heb ik hier op bokt wel eens voorbij zien komen.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 12:09

O sorry ik lees het niet helemaal goed. Rosina is dus idd een schimmel die dus meer roan nakomelingen heeft gegeven. Dus waarschijnlijk is Rosina zelf ook een Roan, maar dan niet zichtbaar waarschijnlijk (zoals hierboven al werd gezegd).

Bedankt voor je reactie

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:16

Als de moeder schimmel was en de vader effen dan zal de moeder hoogstwaarschijnlijk óók roan geweest zijn. Roan moet idd van een van de ouders afkomen en is altijd zichtbaar, behalve dus als er nog een gen als schimmel overheen gaat.

De ponies zelf ken ik niet, maar als je op zoek bent naar de herkomst van de kleur zul je dat in de moederlijn terugvinden :) .

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:46

Hoi, ik heb Rosina inderdaad bij Giel Noten in Sterksel gezien. Ruby Plume werd indertijd gekocht door zijn buurman en was een vosroan van de vos vader Blaenau Polish. Ruby Plume is moeder van Pandijks Marjo, die weer moeder is van de heel bekende boktpony Pinky.

Je hebt dus een halfzus van Ruby Plume.

Wie is de vader van Rosalien trouwens?

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 18:41

Hoi ik zie dat ik het niet helemaal goed heb geschreven, was er niet helemaal bij geloof ik.
Mijn pony is een kruising tussen Penwisg Draig Du (zwart, is nadat hij uit engeland is gekomen een tijdje van Ysselvliedt geweest, leeft nu niet meer) en de schimmelmerrie Rosie (een dochter van Rosina).
Er staat op haar papier dat ze een bruinroan is maar daar twijfel ik aan. Ze heeft namelijk geen zwarte manen maar een beetje grijsbruin. Maar ze is ook geen duidelijk vosroan. Ze heeft geen aftekeningen (op 3 witte haren op haar koppie na) en één blauw oog. Ik ben daarom ook zo benieuwd naar de kleuren in haar stamboom.

Hier is een foto van mijn pony:
Afbeelding
Deze foto is genomen op 2 november, toen had ik haar net een dag (was heel moe en hoopje botjes)

En deze foto is van vorige week, hierop is haar blauwe oog heel goed te zien:
Afbeelding

Ik overweeg trouwens om haar te laten dekken door Viper.