[kwpn] ster DP of SP

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woestein

[kwpn] ster DP of SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 03:47

Stel Thina wordt ster....

Wat geeft meer waarde aan haar papier?
Ster DP of ster SP??

Ze is een merrie van Emilion uit een Aktion x Symfonie x Duc de Normandie stermerrie.
Haar volledige afstamming is te vinden op:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... axniveau=5

Ze staat trouwens op haar papier als DP geregistreerd.

Ben benieuwd naar jullie antwoorden.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:59

Haar vader Emilion is een zeer succesvol springpaard, daarnaast geeft hij die springaanleg ook goed door aan zijn kinderen.
De moederlijn van je merrie heeft een duidelijke dressuurachtergrond en heeft al een aantal zeer goede dressuurpaarden voortgebracht.
Het lijkt misschien moeilijk om een keuze te maken in welke richting je haar laat keuren.
De meerwaarde zit niet in welke richting ze ster wordt, maar in welke discipline ze de meeste aanleg heeft.
Laat deskundigen er naar kijken, ga met de merrie naar een oefenavond zodat je weet of ze aanleg heeft en zo ja, in welke richting.
Zelfs tijdens de stamboekopname kan de jury nog adviseren om haar in een andere discipline te laten keuren.
Zelf denk ik dat dressuur het meest voor de hand ligt.

weule

Re: [kwpn] ster DP of SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:40

naar de keuring, laten springen, en als springen niet goed genoeg is, maar bewegen wel, dan schrijven ze haar alsnog in als dressuurpaard. Hebben de heren/dames juryleden het dus eigenlijk voor het zeggen.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:29

weule schreef:
naar de keuring, laten springen, en als springen niet goed genoeg is, maar bewegen wel, dan schrijven ze haar alsnog in als dressuurpaard. Hebben de heren/dames juryleden het dus eigenlijk voor het zeggen.

Nee hoor, ze adviseren alleen.
Je mag ook best eigenwijs zijn.
Het kan ook dat een merrie van beide disciplines niks bakt, dan krijg je weer een ander advies.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:14

Woestein, wat vind je zelf? Je hebt toch zelf wel een mening over je paard? En wat voor type is het? Hoe beweegt ze? De afstamming van je paard is nog redelijk veelzijdig, dus daar kun je beide kanten mee op.. dat ze als dressuurpaard geregistreerd staat, betekent ws dat ze als veulen voor dressuur een hogere index had. Maar dat zegt echt niet alles.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 23:53

Wat betrefd beweging vindt ik haar op dit moment zeker niet verkeerd.
Persoonlijk vindt ik haar een heel sterk achterbeen hebben met een mooi voorbeen techniek.
Wat betrefd haar exterieur vindt ik haar niet echt het gewilde dressuur type.
Halsaanzet neigt naar verticaal en is armbespierd (maar dat is er aan te trainen).

Voor de rest ben ik eigenlijk redelijk bevooroordeeld...
Vindt haar op een sterke manier bewegen en jah gewoon een leuk aansprekend paard..
Plus dat ik heel erg blij bent met de paarden die in haar moederlijn voortkomen, met name haar zus heeft een paar hele goede nakomelingen en ben bang dat ik me daar mede met de bewegingen die ze laat zien wat blindstaar...
Maar ben wel realistisch en ja mocht ik haar moeten verkopen dan wil ik wel dat ze ehhh interesant genoeg is...
(niet dat ik haar kwijt wil maarja... heb daar zo mijn redenen voor...)

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 21:15

Vandaag Thina laten vrijspringen en dat viel niet tegen.
Ze pikte het goed op.
Tijdens het vrijspringen was er ook iemand aanwezig (haar paard is na Thina gegaan) die eigenlijk mijn vermoedens bevestigd heeft.
Thina kan inderdaad wel bewegen maar wat betrefd type is het geen DP, ze mist het gewenste lange voorbeen en het duidelijke opwaartse bouw.

Indien ze nog een paar cm groeid voor juni dan zal ik haar op de keuring in juli aanbieden en anders gewoon tijdens de IBOP.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:21

Waarom heb je haar als veulen op laten nemen als DP?

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 22:25

Heb haar niet zelf gefokt hoor, heb haar nog maar net sinds november...
Wat ik van de fokker begreep is dat het KWPN zelf er DP van gemaakt heeft, hij had namelijk niets opgegeven.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:28

Dan is het op basis van de fokwaarden gedaan. De B is het eerste jaar waarin de met DP en SP werkten.. erg jammer had liever ook nog hokje RP gehad :+

Als je als fokker zelf geen hokje aanvinkt dan wordt het paard geregistreerd in de richting waarvan de fokwaarden het hoogst zijn..