Onze merrie is bevallen en nu 5 dagen later loopt er wat slijm en donkergekleurd bloed uit de kling. Merrie en veulen lijken het verder prima te doen. Moeten we ons zorgen maken?
Anoniem
Geplaatst: 03-03-09 12:04
Nog niet direct. Er gebeurd heel wat van binnen bij een bevalling, daar kunnen ze best even van vloeien.
Heel belangrijk is de merrie beweging geven in de vorm van weidegang. Als ze straks hengstig wordt 'schoont' ze ook zelf weer op als het goed is. En temperaturen. Als de merrie een evt baarmoederontsteking zou hebben dan zal ze ook verhoging hebben. Stinkt het erg wat eruit komt, of valt het mee?
Als de temperatuur in orde is en beide zijn fit en eten/drinken goed, dan zou ik me niet druk maken.
Nee, stinkt absoluut niet. Temperaturen gaan we zo even doen. We hebben net telefonisch contact met VA gehad. Die zei ook tempen. Weidegang gaat nog niet, alles in zompig.
Dat is toch de [naam] manier om schoon te worden en de baarmoeder goed terug te laten krimpen. Gelijk de eerste dag al buiten en achter het veulen aan hollen.
1 uur per dag maar? Dat is niet zo best voor de ontwikkeling van je veulen, en je merrie heeft ook meer beweging nodig. Is er geen paddock waar ze in kunnen?
jessie34
Geplaatst: 03-03-09 13:18
kiwicon schreef:
Merrie en veulen worden wel elke dag losgegooid (1 uur) in de binnenbak.
dat is ook beweging maar persoonlijk vind ik 1 uur per dag ook veel te weinig.
silverbrumby
Geplaatst: 04-03-09 09:36
Dat had mijn merrie dus vorig jaar ook, en niet zo'n klein beetje ook... Ze was verder niet ziek, zweterig en koortsig ofzo. Ik heb toen de DA erbij gehad, en het was niets ernstigs, het bleek opschoning van de baarmoeder te zijn. Die krimpt dan samen, en zo komt er bloed en slijm en viezigheid naar buiten. Echter als ze wel ziekig, koortsig en zweterig erbij is, dan zou ik toch even de DA bellen.