[TI] Hengst keuze merrie Ned. stam. v. Tinkers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fiona1

Hengst keuze merrie Ned. stam. v. Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 13:40

Ik heb een tinkermerrie van 4,5 jaar nu wil ik haar dit jaar voor het eerst laten dekken. Haar ouders zijn onbekend op papier. De merrie is wel in NL geboren. Ze is opgenomen in het Ned. stamb. voor Tinkers als registerveulen en heeft in 2007 een 1e premie ster behaald. (Cob type) Op papier is de merrie 1,54 maar vlgns mij is ze dit niet in eerder 1,50.

Kan ik nu het beste kiezen voor een hengst die ook bij dit stamboek is ggk. of kan ik ook met een ICS hengst dekken.
(Ivm. stamboekpapieren, of moet ik de merrie dan ook bij het ICS inschrijven)

Als ik voor een hengst kies van het Ned. Tinkerstamboek wordt het veulen dan een stamboekveulen, of blijft het altijd een register veulen?

Wie heeft er tips over een mooie hengst liefst in het noorden van het land, van min. 1,50 met zwaar behang aan de benen. Voorkeur gaat uit naar zwart-bont maar de kleur is ondergeschikt aan de kwaliteit/geschiktheid voor de merrie.

De merrie heeft goed behang aan manen en staart maar weinig sokken. De merrie kan erg makkelijk bewegen en draaft extreem ruim. (Ik heb wel het liefst een goed bewegende hengst)

Puchje

Re: Hengst keuze merrie Ned. stam. v. Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:12

Had je gisteren op de keuring van het ICS moeten zijn, daar liepen er tussen de 50 en 60 rond :D

Kijk even rond op dit subforum, er worden er een hoop genoemd! :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:01

fiona1 schreef:
Als ik voor een hengst kies van het Ned. Tinkerstamboek wordt het veulen dan een stamboekveulen, of blijft het altijd een register veulen?

Als je een NSvT goedgekeurde hengst kiest wordt het veulen uit jouw registermerrie een stamboekveulen.

Als je een ICS of GCDHA goedgekeurde hengst kiest en je schrijft je merrie over naar het desbetreffende stamboek, krijg je ook een stamboekveulen (m.a.w.)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:16

Precies zoals Leon zegt!

Je zegt dat de moeder op papier onbekend is, maar in het "echt" dus wel? Aangezien ze in NL is geboren?

Ik dacht meteen richting Forrest maar dat is puur op jouw omschrijving. Je merrie heb ik uiteraard nog nooit gezien.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:46

Als je advies wil over een geschikte hengst dan is het handig om een paar goede standfoto's te plaatsen en een lijstje met wensen/verbeterpunten van de merrie.

Over stamboekpapieren staat het hierboven al uitgelegd :)