[EH][NRPS]Bijna 5 jarige merrie van Eastwind

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

[EH][NRPS]Bijna 5 jarige merrie van Eastwind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 23:07

Hallo,

Ik was eigenlijk wel benieuwd wat jullie van het exterieur van mijn pony vinden en welke hengst jullie mij eventueel zouden aanbevelen. Ik ben van plan haar misschien volgend jaar te laten dekken.
Even wat basis info:
Naam: Ziranda van de Singel
Geboortedatum: 02-04-2004
Stokmaat: 1,56m ongeveer
Afstamming: Eatwind x Larome x Saros XX (http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=257090)
Ziranda is opgenomen in het hulpstamboek van het nrps.
Commentaar van de jury tijdens de keuring was, ze is een fijne merrie maar mist nog wat bespiering (ze heeft inmiddels al iets meer bespiering), ze heeft een hele goede, krachtige stap maar mist wat kracht in de achterhand als ze draaft.

Ziranda is in de omgang en onder het zadel heel erg heet, ze heeft vaak moeite zich te consentreren en laat zich heel snel ophitsen, ze gaat als ze je mag voor je door het vuur en ze wil heel graag leren, ook is ze wat 1 kennig. Ziranda heeft een hele goede galop en is heel gevoelig voor de hulpen.

Ziranda heeft op 2 jarige leeftijd een veulen gehad (ongelukje), het kan dus zijn dat dit haar schofthoogte gedeeltelijk heeft bepaald.
Ik heb haar veulen laatst gezien en die lijkt kwa uiterlijk sprekend op haar moeder, ze is alleen een stuk rustiger (dit heeft ze van papa, een friese nu bijna 5 jarige hengst), haar dochter is alleen ook heel klein (nu denk ik maximaal 1.50, ze is van mei 2006).

Wat ik graag verbeterd wil hebben als ik haar laat dekken is:
- Schofthoogte omhoog
- Meer front
- Krachtige draf
- Allround (ziranda is volledig springen gefokt dus een dressuurhengst kan ook)
- Cool karakter

Foto's van ziranda:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat rij foto's:

http://pic80.picturetrail.com/VOL1977/10870023/20685189/337266390.jpg

http://pic80.picturetrail.com/VOL1977/10870023/21437075/352531490.jpg

http://pic80.picturetrail.com/VOL1977/10870023/19345804/310385030.jpg

Groetjes Hilde

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 21:23

Niemand die iets over mijn merrie kan zeggen en mij een hengst kan adviseren? |(

MyGuy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:58

Als ik zo naar de standfoto kijk vind ik het best een aansprekende merrie. Sprekend hoofdje, mooi bespierde hals, de halsaanzet vind ik iets zwaar maar niet storend. Schouderpartij lijkt goed gevormd, stand van het voorbeen correct. De rug lijkt wat week op de foto, is ietsje te lang. De achterhand is mooi gevorm, het achterbeen is iets steil, de achterbenen lijken op de standfoto een beetje vocht te bevatten maar dat kan ook vertekenen op de foto.

Mag ik vragen waarom je bij het veulen meer front wilt? Naar mijn mening is het front van de merrie bepaald niet verkeerd.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 19:02

Ze is iets neerwaarts gebouwd vind ik (al is het al behoorlijk bijgetrokken nu ze verder gegroeit is) en ik wil graag een veulen die wat opwaartser staat.
In de achterbenen zit geen vocht dat lijkt denk ik zo op de foto. Volgens de da en de jury op de keuring heeft ze hele droge benen.

MyGuy94

Re: [EH][NRPS]Bijna 5 jarige merrie van Eastwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:50

Neerwaarts gebouwd vind ik best meevallen moet ik eerlijk zeggen. Als je wilt dat het veulen wat opwaartser staat zoek je een hengst die een iets langer voorbeen vererft. Maar nog belangrijker de hengst moet een goed achterbeengebruik meegeven, en maat toevoegen.

MyGuy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:10

Bachelor NH zou een idee kunnen zijn. Hij verbetert het front en de bewegingen. Nakomelingen hebben ruime stap en draf met veel zelfhouding, souplesse en draagkracht.
Rafurstinels zou ook kunnen. Vererft vooral een super achterbeen.
Rubiquil is een optie, vererft ook zeer goed gebruik van het achterbeen.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 00:27

Bachelor NH had ik inderdaad ook al naar zitten kijken. Het nadeel is dat de moeder van mijn pony en hij de zelfde opa hebben namelijk Landgraf I.
Die andere 2 zouden inderdaad een goede mogelijkheid zijn.