Vanaf welke leeftijd veulen vervoeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joosie

Vanaf welke leeftijd veulen vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 15:11

Hoi,

Ik verzorg een aantal pony´s al jaren en nou is de tijd gekomen dat ik dan toch een eigen pony kan veroorloven :) Nou mag ik dus 1 van me verzorgpony´s dekken en ik betaal dan het dekgeld dus het veulen is dan van mij.

Nou is het volgende... de merrie die ik wil laten dekken is nu ook drachtig en eind mei uitgerekend. Nou dekken we bij ons ras natuurlijk dus de merrie moet naar de hengstenhouder, maar omdat er dit jaar een veulen bijstaat is het een beetje lastig. Vanaf welke leeftijd ongeveer mag je dus een veulen vervoeren na de hengstenhouder? We hebben dit probleem nog nooit gehad, omdat we meestal de merrie´s niet elk jaar laten dekken.

Alvast bedankt

Anoniem

Re: Vanaf welke leeftijd veulen vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:14

Ik heb wel veulens met de merrie vervoerd die ruim een week oud waren, nooit een probleem mee gehad. Verder zijn de meeste merries het vruchtbaarst tijdens de zogenaamde veulenhengstigheid.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:16

Mijn merrie is 2 jaar terug bij de DA bevallen en is mee naar huis gegaan toen het
veulen 4 dagen oud was, geen probleem gehad met het vervoer :)

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:49

Mijn veulens gaan vanaf dag 1 de trailer op, van miniveulens kwpn veulens en nooit problemen mee gehad. Ik zie het als training, ze moeten ook leren een halster om te hebben en dus ook normaal een trailer in kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:04

Vanaf dag 1. Vorig jaar heb ik een pony gehad van iemand die op vakantie was. 1 dag nadat het veulen geboren was, was de vakantie ganger thuis en is de pony terug gegaan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:35

Hangt er uiteraard ook een beetje vanaf hoe ver je moet. Ik zou met een veulen van een paar dagen liever niet het hele land door willen. Dan zou ik niet kiezen voor dekken in de veulenhengstigheid, maar die daarna (dan vervoer je je veulen dus met een week of 3).

Mijn merries worden meestal om het jaar gedekt zodat er geen veulen naast loopt als ze naar de hengst gaan. Ieder jaar dekken doe ik alleen een enkele keer als ze niet van huis hoeven om gedekt te worden (maar dat komt meer omdat ik mijn jonge veulens graag thuis heb dan dat ik ze niet op de trailer wil hebben).

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 19:34

dank jullie wel.

Maar het wordt toch al gauw een uurtje rijden voordat ik bij een hengst ben. Al ben i ker nog niet uit welke hengst ik ga kiezen. _ maart is de hengstenkeuring. Maar een uur is voor een veulen van een week misschien nog wel te lang ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:37

Ach nee joh, ik heb ook wel eens anderhalf uur gereden met een jong veulen en ze houden er niks van over, hoor.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:39

ik moet meestal 2 uur rijden naar de hengst maar dan gaan de veulens ook gewoon met een dag of 8 erheen

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:45

kan al vrij jong hoor :j als je het middenschot uit de trailer halen, dan kan veulen gaan liggen ;)

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 20:11

Maar de merrie wil nog wel eens flink stampen in de trailer... Misschien niet als het veulen er bij staat, maar dan nog is het wel elig om dan het tussen schot er uit te halen?

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:40

Lijkt mij niet zo best om het schot eruit te halen toch? Als de merrie haar evenwicht verliest in een bocht en op het veulen beland daar kan z'n jong veulen toch niet zo best tegen als je het mij vraagt. Ik heb nog nooit een merrie en veulen met een trailer vervoerd maar ik zou het wel eng vinden zonder tussenschot.
Hoe worden ze meestal vervoerd dan? Ben toch wel erg benieuwt geworden.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:43

Als mijn merrie straks haar veulen heeft zal ze ook vrij snel met veulen een klein uur de trailer op moeten..Ik sta er zelf ook niet om te springen maar er is geen andere mogelijkheid :n Ik twijfel zelf nog of we onze eigen 1,5 paards gaan gebruiken of de 2 paards van diegene waar ze tijdelijk heen gaat

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 20:46

Wij hebben een 2 paards,

Maar ben ook erg benieuwd hoe mensen hun merrie en veulen vervoeren:

*Met of zonder tussenschot?
*Veulen los of vast?

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:33

Hm t zou opzich best kunnen kwa leeftijd , maar ik zou het tussenschot er wel tussen laten, want als het veulend ga liggen en de merrie gaat per ongeluk op zn beentjes staan ofzo.. heb je kans dat ie breekt en dat is niet de bedoeling neem ik aan... En tja los of vast? vast staan zo die op en duur toch wel moeten leren maar ik weet niet wat het verstandigst is bij een jong veulen.. als je hem dan los zou laten staan zou ik iedergeval wel het zeiltje dichtdoen :+

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 14:31

Maar als ze ook los staat dan gaat ze misschien onder de balk door of moet ik daar dan gewoon wat voor zetten?

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:12

Ik denk dat ze er wel onderdoor kunnen.. mischien een strobaaltje ervoor? maar dan zit je wel met de stro touwtjes want als ze daar achter blijven hangen met hun voetje... :n je kan ook voor vastzetten gaan, dat hebben wij ook wel is gedaan toen en van te voren geoefend met vaststaan.. toen de merrie ging rijden zette ze het veulen vast en tijdens het poetsen zetten ze hem toen ook vast en toen moest ze mee naar ermelo en dat ging allemaal goed! +:)+ Mischien is het ook een idee om van te voren te oefenen als dat zou kunnen? ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:15

wij hebben een 2 pers. trailer waar wij altijd het schot tussenuit halen, geen stangen erin en de klep achter (ipv zeiltje hebben we een klep) altijd dicht!

de merrie staat vast met 1 touw aan de voorkant het veulen altijd los!! vind het gevaarlijk als ze op jonge leeftijd al in de trailer vast moeten staan :S , ze hebben geen evenwicht en als ze zouden vallen zitten ze vast aan een touw!! waarna je het leed zelf wel kan bedenken...

en mijn merrie was ook altijd erg druk in de trailer, maar als zij een veulen aan de voet heeft staat ze doodstil!!!

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:16

Ja dat is waar.. ze staan nog niet super stabiel op hun beentjes... maar doe je er ook geen stang van achter er in dan?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:23

nee helemaal niks, als we inladen doen we eerst het veulen waarna de merrie automatisch volgt en dus in de trailer blijft staan, waarna iemand de klep achter dicht maakt.. bij het uitladen pak ik eerst merrie met veulen aan het halster vast en dan de klep open, dus stang heb ik niet nodig, kan alleen maar in de weg zitten :):)

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:25

oow maar eigenlijk toch wel veiliger een stang? of vind je van niet?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:27

nee juist niet, daar kan het veulen weer onderdoor lopen en klem komen te zitten.. dus gewoon een helemaal lege trailer eigenlijk..
zo doe ik het altijd en zelfs 5 uur naar duitsland gereden gaat super, veulen kan ook nog gaan liggen wanneer hij wil en met tussenschot kan hij geen kant op en heb je kans dat de merrie in paniek raakt als hij aan de andere kant gaat staan waardoor zij hem niet meer ziet, ook de stangen vind ik daar weer gevaarlijk

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:45

Ik lees dus ook even mee. Raad je een 2paards aan of kan 1,5 paards ook?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:27

ja een anderhalf paards moet ook kunnen, vind zelf een 2 paards prettiger maar kan allebei

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 21:38

Maar dan heb je toch nog dat het veulen onder de voorste stang door kan? En de achterste stang als die op het laatste gaatje zit kunnen ze er ook niet achter klem zitten