onlangs heb ik een paard gekocht, waar we tot nutoe alleen maar problemen mee gehad hebben ivm oplichterij. Het gaat blijkbaar om "mandy du vi", ingeschreven bij nrps. Nu ze haar winterharen stilletjes aan het verliezen is, komt er op haar rechterachterbil een ronde vlek te voorschijn. eerst dacht ik een brandmerk, maar je voelt er niets en tekening binnenin is moeilijk te zien. Iemand die het wel weet? foto's zie je op volgende link: http://www.freewebs.com/miss-fiorini/apps/blog/
Ik denk idd gewoon NRPS brandmerk. Veel brandmerken werden in Nederland gewoon niet diepgenoeg gezet (ik meen dat het al lang niet meer gebeurd?) en werden enorm vaag omdat huid nu eenmaal ook nog altijd genezen kan. Alleen een goed diep gezet brandmerk is goed zichtbaar en voelbaar.
Nouvel
Geplaatst: 26-02-09 22:13
ik moest inderdaad ook gelijk denken aan gewoon het NRPS-brandmerk...
Als je nu zo'n paardje hebt met zo'n brandmerk, maar je hebt de papieren er niet van, is het dan mogelijk dit te laten opzoeken? Ik heb 2 maand geleden een paarjde gekocht en heb gisteren op de rechterbil een brandmerk gezien. Een ronde met precies een Y of een X in... maar nu ik dit allemaal zie zou het wel eens goed dat kunnen zijn...
Dat ligter aan waar het brandmerk van is. Als je bijvoorbeeld ee nSpaans of Portugees paard hebt, dan kun je er niets uit afleiden behalve van wie hij geweest is. Daar heeft iedereen namelijk zijn eigen brandmerk en zegt niets over raszuiverheid, kruisingen krijgen precies hetzelfde brandmerk, zelfs ezels kunnen hem hebben.
Maar zit er een kwpn of nrps brandmerk op, dan zou het wel moeten lukken, misschien aan de hand van een schop of afname van DNA