Verantwoorde leeftijd drachtig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YildizArabs

Verantwoorde leeftijd drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 21:39

Ik weet dat merries tot op oudere leeftijd nog drachtig kunnen worden en dat dat wat dat betreft anders is als bij mensen. Maar wat is de maximale leeftijd voor een merrie om drachtig te zijn van haar eerste veulen?

Toelichtig: Ik heb een leuke AV merrie waar ik graag een veulen van zou willen (om zelf te houden). Ze is nu net 7 geworden en wil haar de komende jaren voor de sport en recreatie gebruiken. Maar ooit...
Hoe lang kan ik hier (verantwoord) mee wachten?

fjordnina

Re: Verantwoorde leeftijd drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:28

Ik zou toch wel een eerste veulen gehad willen hebben als de merrie niet ouder dan een jaar of 14 is. Voor meerdere veulens kun je tot in de 20 doorgaan, maar of dat altijd zo bevordelijk is, is natuurlijk per merrie verschillend.

De mooiste leeftijd voor een eerste veulen vind ik een jaar of 7/8. De merrie heeft wat levenservaring opgedaan en hoeft zelf niet vanalles meer te ontdekken waardoor ze vaak minder onzeker zijn wat dus prettiger is voor het veulen.

Waarom niet dit jaar of volgend jaar een eerste veulen en daarna als ze een jaar of 16/17 is nog een keer?

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 17:35

fjordnina schreef:
Waarom niet dit jaar of volgend jaar een eerste veulen en daarna als ze een jaar of 16/17 is nog een keer?

Bedankt voor je reactie! De merrie is pas vorig jaar onder het zadel gekomen en wordt op het moment doorgereden en staat in training. Omdat dit nu echt lekker gaat wil ik dit proces niet onderbreken door een veulen te fokken. Bovendien wil ik eerst zelf meer kennis over fokken en bloedlijnen ed hebben.

Jes

Re: Verantwoorde leeftijd drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:17

Ik heb mijn merrie voor de eerste keer laten dekken toen ze 9 was, dus op dr tiende kreeg ze haar eerste veulen.
Maar er zijn genoeg paarden die op latere leeftijd hun eerste veulen krijgen.

Het hangt ook geheel van je merrie af....