[KG]Zilverappel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bralindy

[KG]Zilverappel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 20:55

Ik vraag me af met welke kruisingen je een zilverappel zwart krijgt. Ik weet dat het alleen voorkomt bij zwarte en bruine paarden met het zilver-gen en daardoor donkerbruin (verschilt per paard) en blonde tot witte manen krijgen. (Bij vossen met het zilver-gen zie je het niet. Zilverappels kunnen ook appeltjes vormen

Hier een voorbeeld: Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 24-02-09 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel toegevoegd

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:34

RPA---> F-AM

Anoniem

Re: [KG]Zilverappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:37

Wat is de vraag precies?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:04

Ik denk welke kleur de ouders moeten hebben.

Ik denk dat je logischerwijs het meeste kans hebt met twee zwarte zilverappels :)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:12

Minstens één ouder moet het zilvergen dragen, dus zelf zilverappel, silver bay of een vos zijn die het gen draagt.
En voor zilverappel, dus zilver op zwart, moet er ook nog zwart worden doorgegeven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:21

Maar als één ouder het zilvergen heeft is de kans 25% op een zilverveulen lijkt me?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:33

Nee, dan heb je 50 % kans als het om een heterozygote ouder gaat en 100% als die ouder homozygoot voor zilver is.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:43

Ik heb een zwarte hengst en een zilver appel merrie.Resultaat:twee zwarte veulens |(
Je kan maar pech hebben... :+
Mijn nieuwe merrie is een zweetvos,maar homozygoot zilver,wat je op haar dus niet ziet.Aangezien mijn hengst homozygoot zwart is,moet daar een zilverappel uitkomen.Uitslag over twee maanden :P

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 08:17

Onze zilverappelbruine merrie heeft 4 veulens gehad. Geen een met de zilverfactor gekregen. Of 1 van de vossen moet drager zijn. Helaas is er eentje een ruin dus daarvan zullen we het nooiit weten.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:15

Ook een ruin kun je laten testen, of dat zin heeft is natuurlijk wat anders ;) . Het zou wel flauw zijn als juist je ruin wel zilver draagt en de rest niet.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:22

We hebben moeders vorig jaar wel laten testen en ze bleek hetrozygoot, helaas. Nee , we zullen de ruin niet laten testen want dat veranderd toch niets aan de situatie. De moeder is vorig jaar overleden dus hier houdt haar lijntje op. Misschien dat haar dochter nog eens een veulentje krijgt. Vorig jaar is ze gedekt maar is gust gebleven. Het is een koffievos-merrie van de Friese hengst Jillis. Hij bleek achteraf de vosfactor te dragen, vandaar de kleur.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:45

Ik zou een ruin ook niet laten testen. Is de dochter al getest? Het blijft altijd afwachten welk gen ze doorgeven. Ik heb zelf ook een vos bonte merrie waarvan de vader zilver draagt, dus zij kan het ook hebben, maar ook alleen maar heterozygoot.

Ik laat haar binnenkort testen omdat ik toch wel nieuwschierig ben. En ook al is een aparte kleur alleen maar een toegift, ik vind silver d'apple wel erg mooi ;) .

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:16

Hier kan je kleuren van beide ouders invullen en kijken wat eruit komt :)

http://www.animalgenetics.us/CCalculator1.asp

Ik heb zelf aantal zilverappeltjes :P Vorig jaar een zilverappel bruin merrie gefokt uit bruine merrie en zilverappel zwarte hengst.
Dit jaar is mijn zilverappelbruine merrie drachtig van een zilverappel zwarte hengst. Ben heel benieuwd :D