MerrieBrok en stalafmetingen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rajaniii

MerrieBrok en stalafmetingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 16:11

hey,
mijn moeder haar merrie is nu bijna 8 maand drachtig, ze zeggen dat je de merrie 3 maand voor de dracht op merriebrok moet zetten om zo OCD en OC te voorkomen. nu horen wij van verschillende mensen dat je merrie hier ook snel hoefbevangen van kan raken!
nu weten wij niet goed wat we moeten aangezien we ons veulen wel OC en OCD vrij willen hebben maar we willen ook niet dat onze merrie hoefbevangen wordt.
iemand misschien advies?

De box,
hoe groot moet de box zijn om een merrie in te laten veulenen?
er is ons verteld dat het in onze eigen box kan (3x3), maar aangezien sommige ook zeggen dat hij veel groter meot is dit ook nogal onduidelijk voor ons.
de merrie zelf is ong. 1,60 hoog en het is een compact gebouwd beestje(S.F).

Misschien kan ik zo wat meer te weten komen en zo de goede beslissing nemen met mijn ouders! :D

Groetjes,
Rajani

InekeH87

Re: MerrieBrok en stalafmetingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:02

ik zou wel proberen om een wat grotere box te regelen of anders de merrie in de paddock etc. te laten veulenen. (wel zorgen dat de afveulenruimte goed schoon is)

Ik zou de merrie wel op merriebrok zetten. Hoeveel brok krijgt ze nu ? Ze heeft de extra voedingsstoffen en eiwitten de daarin zitten hard nodig.

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:13

Mijn merrie staat op het punt van bevallen en staat nu 2 maand op merrie brok ongeveer. eerste 1,5 maand ongeveer kreeg ze 1/2 kilo per dag, en daarna (nu) 1 kilo per dag. Haar stal is gewoon haar eigen stal, het gaat om een haflinger die in een grote paarden box staat. Weet de afmeting niet precies, maar bij ons op stal zijn dr vaker in deze stallen veulentjes geboren!!

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:47

Als je bang bent voor hoefbevangenheid dan kan je ook stukje bij beetje het voer vervangen door merriebrok, dus als ze bij voor beeld 1 kg in de ochtend en 1 kg in de avond krijgt dan doe je 3/4 normale brok en 1/4merriebrok en zo voer je het op dat de ze op een gegeven moment op alleen merriebrok zit.
Zo doe ik het ook bij onze shetten want die zijn natuurlijk ook erg bevangen gevoelig.
En ik zou haar inderdaad wel in een grotere box proberen te zetten 3x3 is wel krap vind ik voor een paard van 1.60m mijn oude paard was ook 1.60m maar als ze een veulen kreeg dan ging ze in een box van 3.5mx4.5m zodat ze gewoon alle ruimte had om te bevallen. En omdat het veulen natuurlijk ook groeit moeten ze ook de ruimte hebben als ze op stal staan.

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 17:47

InekeH87: ze krijgt nu 1 kilo merriebrok.

Ik denk idd dat we gewoon het schot tussen de 2boxen eruit halen.
wij hebben een stalblok met 3 stallen, dan zou de box dus 3x6 worden, dat is wel groot genoeg denk ik.
dan zal ik mijn pony maar bij iemand anders neerzetten:D

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 15:36

mijn merrie kan ook niet tegen merrie brok dus die krijgt gewoon basis brok

ja en mijn merrie heb altijd een grote stal ik geloof 7 bij 5 of zo dus die is verwend

ze krijgt nu in mei haar veulen