Wat is het max. gewicht wat een Shetlander kan dragen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kan iemand van 50 kg. Nog op een Shet van 1 meter stevig gebouwd rijden??

Ja
5 (38%)
Nee
7 (53%)
Zonder zadel wel
1 (7%)

Totaal aantal stemmen: 13

Roozie1997

Wat is het max. gewicht wat een Shetlander kan dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 17:34

Heey Bokkers,

Ik vraag me af wat het maximale gewicht is wat een GROTE maat shetlander kan dragen.
In sommige boekjes staat 50 kg. In andere 30 kg. en weer in een andere gemakkelijk 100 kg.
Nou die van die honderd geloof ik echt niet die schrijfster is echt gek dacht ik.
Zelf ben ik 53 kg. maar kan ik nu nog op een Shet van 1.00 meter en stevig gebouwd rijden??

Maar wat is het nou wel?

Laten we uitgaan van een Shet van 1.00 meter en stevig gebouwd.....
Laatst bijgewerkt door Roozie1997 op 22-02-09 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

StillAngel

Re: Wat is het max. gewicht wat een Shetlander kan dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:35

Ligt eraan of de shet een sterke rug heeft en niet te oude leeftijd heeft (maar ook goed uitgegroeid) Het is aan de krappe kant, dus als je jezelf bedoelt met een eigen shet is het beter om een grotere te kopen. En zonder zadel is het JUIST zwaarder, een zadel is ook bedoeld om de druk op een paardenrug te verdelen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:43

Hier zijn echt al tíg topics over geweest, dus misschien even de zoekfunctie gebruiken??

Meest gezonde, veilige en verantwoorde is voor een grote maatse shet 50 kg. en dat is íncl. zadel, dekjes en ander tuig.

Voor een stevig gebouwde, goed op conditie zijnde shet van 1 meter zou ik eerder naar 40 of 45 kg. gaan als max. gewicht.

Verder is ook nog eens van belang, de conditie v/d pony, en de bouw; als een pony té dik is, zeult hij zijn eigen overgewicht als extra gewicht mee....

En heel belangrijk: niet alleen gewicht v/d ruiter, maar óók de lengte, zijn beiden even belangrijk. Ik ben nu 21, meet zo'n 1.70m. lang en weeg standaard onder de 50 kg.
Wil niet zeggen dat ik op onze shetmerrie van 1.03m. kan gaan rijden zonder problemen.....

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:50

ik denk dat bij kleine pony's zoals shetlanders lengte eerder een probleem is dan gewicht.
want zeg dat 50 kg idd nog net kan maar ik denk dat 1,60m echt het max is.

Zoraphier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:44

Met 53 kilo ga je het helaas niet redden op je shet. Dat is echt niet goed voor hem. Ik zou zo'n 40 kilo aanhouden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:09

TS: je kan je post wel wijzigen, 53 kg. voor een pony van 1m. is gewoon te zwaar en hoogstwaarschijnlijk ben je ook gewoon te lang, klaar.

Ik snap niet dat mensen zonodig nog op shetten willen rijden, laat dat lekker aan de kinderen beneden de 12 jaar over en zoek zelf iets groters.
Waarom precies op of net over de grens? Behalve dat het voor de pony echt niet goed is, is het ook voor jezelf zeker niet aan te raden.

Zoek je een leuke rij-pony, koop er dan wat groters (bij) of ga op zoek naar een grotere verzorgpony.

Daarbij kun je véel meer met shets dan alleen rijden... daar zou je je ook in kunnen verdiepen.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:40

Hier is al veel informatie over te vinden op bokt, daarom een slotje.