Shetlander stamboek vragen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melaniiieee

Shetlander stamboek vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 16:52

Hallo,
Ik heb 3 shetlanders gekregen, van mijn ouders. Omdat onze kennis is overleden al een paar jaar terug. Het zijn 2 merries en 1 hengstje. Ze behoren tot de minimaat, en staan nu nog alle dagen op wei. Dit jaar worden ze 4 jaar. Ik wil nu een stamboek aanvragen, en naar de keuringen. Alleen de afstammeling weet ik dus echt niet, omdat zij niet zijn ingeschreven bij de Shetlander Stamboek. Maar dat wil ik dit jaar wel gaan doen, en er ook mee naar de keuringen gaan. Wat zeggen jullie zou ik met het hengstje, wel de andere 2 merries door hem laten dekken ? Hopelijk kunnen jullie mij helpen!
Groetjes Melanie
Laatst bijgewerkt door TeeGee op 01-03-09 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel duidelijker gemaakt.

LadyMadonna

Re: Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:50

als ze geen afstamming hebben kan je ze enkel laten registreren dmv een paspoort en chip. Pony's zonder afstamming kan je niet inschrijven bij het NSPS. En niet ingeschreven is automatisch ook geen keuringen.
Je pony's zijn papierloos, veulens zullen dat dus ook worden. Er loopt al genoeg papierloos shet spul rond, dus waarom zou je verder vermeerderen?

Ok, dat was NSPS ;)

Nu NMPRS: als je merries potentieel goede pony's zijn zou je kunnen overwegen ze in het NMPRS in te schrijven (dit kan met blanco afstamming).
Hengst kan je wel inschrijven, maar kan je alleen mee naar de keuring als je hem laat ruinen, aangezien hengsten minimaal 1 ouder op papier moeten hebben.
Dekverhaal blijft hier hetzelfde

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:53

Als jouw hengst niet is goedgekeurd als dekhengst en al helemáal geen papieren heeft, zou je daar echt niet mee moeten dekken en fokken.

Dat is dan nl. geen fokken meer, maar puur 'vermeerderen'. Als je even goed nadenkt, is er in Nederland tegenwoordig een súpergroot overschot aan papierloze shetjes. En als het dan ook nog eens hengstjes zijn, leveren ze vaak geen drol op.... Castreren is dan vaak nog duurder dan wat het beestje zelf waard is. Veel van deze diertjes zie je op ponymarkten, worden voor een appel en een ei (soms wel 50 euro of nog minder) verkocht en als ze niet verkocht worden, gaan ze op transport voor de salami.

Dus nee! Niet zomaar gaan fokken met papierloze beestjes, zo help je het shetlandstamboek en de shettenmarkt alleen nog maar meer naar de vernieling....

melaniiieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 17:56

Oke,
Ik ga ze denk ik ook gewoon beleren voor een karretje en voor de recreatie. En als ik mag van mijn ga ik er alsnog eeen shetlander merrie bij kopen.
Weten jullie wat van goede vaders, van shetlanders ?
En hoeveel kostten deze van ongeveeeer.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:00

tja, goede vaders... Je kan een goede vader en goede moeder hebben en een bagger veulen, dus zoveel zegt dat ook weer niet....
Ga eens op een keuring kijken
Bezoek de site www.nsps.nl
en verdiep je eerst eens in het ras...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:02

Mennen met shetten is inderdaad erg leuk. Echter 'gewoon beleren voor een karretje' is het niet zomaar, daar komt véel en veel meer bij kijken, dus dat zou ik eerst eens even rustig allemaal gaan overdenken.
Behalve dat 't veel geld kost, kun je niet 'zomaar ff gewoon' je shet voor de kar beleren. De meesten laten hun pony's beleren bij een ervaren en professioneel iemand, die hier ook echt verstand van heeft. Beleren doe je echt niet zomaar even ;)

melaniiieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 18:03

Nee, maar een vriendin van my en daar die vader van die beleerd shetlanders voor een kar.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:04

melanie, we hebben je laatst behoorlijk wat info gegeven over minipaarden, nu begin je ineens over shetlanders, wat wil je nou?
[SMP] Minipony's ( NMRPS )

melaniiieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 18:06

Ik wil idd een minipaard, en dat krijg ik ook van mijn ouders. Maar zelf hebben we ook shetlanders van onze kennis. En ik wil er nu misschien ook een shetlander merrie met papieren bij. Omdat wij best wel heel veel ruimte hebben, voor paarden mag dat.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:08

melaniiieee schreef:
Nee, maar een vriendin van my en daar die vader van die beleerd shetlanders voor een kar.

Tsja...... dat kan. Hoeft nog niet te betekenen dat hij hier zo ervaren in is, dat hij het allemaal op een veilige en verantwoorde manier kan en gaat doen. Maargoed, dat is een andere discussie.

Ik ga met Stef mee; verdiep je eerst eens ergens in, zonder direct allerlei wilde ideeen te bedenken en vanalles in het wilde weg gaan roepen. ;)

Verder is het niet echt nodig om álles via bokt te vragen; als je zelf nou eens de moeite neemt om op de site van het NSPS en het NMPRS te kijken, zelf wat info te zoeken over mennen en dat soort dingen.... dan kom je al een hele hoop te weten.