Gra (grijze) Fjorden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Gra (grijze) Fjorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 14:29

Gisteren was ik wezen kijken op een pensionstalling om naar een fjordenruin te kijken.

Toen kwam er iemand met een hele mooie gra fjorden langs, echt een schitterend dier.

Wie kan me er hier meer over vertellen?

En wie heeft er een?

En waar kan je ze kopen?

In nederland zie je er niet zoveel van, alleen heel af en toe een gra kleurige fjord.

Iemand uit Amsterdam Noord had er interesse in, maar omdat ze niet zo vaak voorkomen, heeft ze alleen maar isabel kleurige fjorden.

xSiep

Re: Gra (grijze) Fjorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:31

Kelly (kelly_taco @ bokt) rijdt er een :j Perla in het Z1 :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 14:49

Zo in het Z1, ik neem mijn petje af voor ze, heel knap.

Echt ik vind ze heel mooi, en klopt het dat ze wat kleiner zijn dan de gewone kleuren fjordenpaarden?

Of is dat gewoon de originele hoogte? maar dat de fjorden van tegenwoordig wat groter gefokt worden.

Echt mijn hart klopte er sneller van, dat ik de fjord dat ik op het oog had toch maar niet ga kopen, want ik ga geen twee paarden kopen, 1 isabelkleurige en 1 gra kleurige.

Ik richt me liever op 1 paard, die komt dan niks te kort.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:12

Wij hebben ook een grijze hengst staan, wordt in 2009 vijf jaar en heeft twee dekjaren gehad in Duitsland. Over het algemeen zijn de meeste grijze fjorden wat kleiner van formaat (veelal zelfde bloedlijnen die grijs zijn), maar soms zie je een grotere. Drafur is ook zo'n grotere maat.

Verder zijn vele grijze paarden afstammelingen van Briggen of Illiano (dus inco, timor, ismo of illiano zelf). Maar ook de merrie Haulein (v Yerxes) heeft als grijs zijnde, diverse grijze nakomelingen. En van de hengst Max bestaan er grijze nakomelingen, waaronder de ruin Uljakke. En Perla heeft weer een andere vader, Arin.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 17:44

Heb je ook van je gra hengst een foto, dat zou erg leuk zijn om fotos te kunnen laten zien in deze topic, maar is niet verplicht hoor.

Ik denk dat ik er graag eentje zou willen kopen, moet wel een ruin zijn, want pfff hengsten he, daar begin ik maar niet aan.

Ja, ik kom het steeds weer tegen, de hengst Briggen, vorig jaar was er een hele leuke gra ruin te koop in Huizen, maar helaas, ik kon geen leuke geschikte plekkie vinden hier in de buurt, wat het meeste aansluit aan, van wat hij gewend was, dus werd hij verkocht aan een ander, wel met mijn goedvinden trouwens, dat is ook in overleg gebeurd, en ook hij stamt af van Briggen, hij was gewend om dagelijks bijna een hele dag in een paddock te staan met zijn familie/vriendjes, en de meeste stallen hier in de buurt, dat zijn toch stallen voor rijpaarden, en dat doe ik deze fjord natuurlijk niet aan, en of is er wel een weide het hele jaar door met een schuilstal en vriendjes, maar ik vind het niks, een hele winter in de kou en blubber zonder dat er iets is van buitenbak en of om lekker schoon en droog te staan en te kunnen poetsen.

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:46

vlekkie_fan heeft geloof ik ook een gra Fjord :)
mischien moet je haar even pbe!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 17:51

Bella: ik heb in je profiel gespiekt, nou nou wat een prachtbeesten zeg, die fjorden, zo zie je maar weer, alle fjorden zijn prachtig, als het er gezond is en goed verzorgd is.

Helaas was het fjord dat ik gisteren ging bekijken het niet geworden, was geen liefde op het eerste gezicht, voor mij niet, ondanks dat het een ontzettende lieve fjord is, deze had aan alle vier de hoeven, wel erg kleine hoeven voor een 10 jarige en een wat armbespierde rug, en een litteken aan het achterbeen.

En de reden van verkoop vond ik ook al zo standaard en toen bam daar was ie, die gra fjordenpaardje dat voorbij kwam, en toen wist ik het, wat een mooie gra, wil toch er proberen er zoveel mogelijk van te weten te komen en informatie en wie weet, ooit een leuke gra fjordenpaardje.

En wat zijn meestal de verkoopprijzen voor deze gra fjordenpaarden? of is dat ook zelfde als van de isabele kleurige fjorden in het algemeen?

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:54

de prijs van een mooie gra fjord zal iets hoger liggen omdat dit vrij uitzonderlijk is. ik vind de gra fjorden ook erg mooi maar toen ik naar een tweede fjord ben gaan kijken viel me om dat er weinig zijn en ze vaak kwa hoogte en bouw niet bij mijn plaatje aansluiten. uiteindelijk is het dus weer een gewone isabel geworden en heb ik uiteindelijk maar een mini gra fjordje genomen hihi. ( mijn minipaardje storm heeft dezelfde kleuren als een gra fjord )

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 19:13

Oh leuk een minipaardje met vergelijkbare kleuren als van een gra fjord, hihi, een nieuwe rasje is geboren, mini gra fjordje.

Ja isabele kleurige fjorden zijn ook heel aantrekkelijk, als ze er heel goed uitzien en tip top is verzorgd. Die heb ik ook voorbij zien komen, helaas waren ze niet te koop.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:20

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:11

Mijn merrie heeft twee grijze nakomelingen gehad. De planning is om haar te laten dekken door Drafur, van B van den Berg.
Hopelijk komt er een grijze uit.

Omdat er minder grijzen zijn is de maat ook niet zo snel veranderd, ze zijn daarom nog wat kleiner.

In Duitsland staan denk ik vaker grijzen te koop dan in Nederland, dus daar zou je eventueel kunnen zoeken.

De meeste grijzen in NL zijn van Briggen of Orsta. Maar er zijn ook grijzen van Vedor, Yerxes, Arin, Meiner, Holmar, Holunder, Inco, Timor, Kventin en Zortin. Waarvan alleen Inco, Timor, Kventin en Zortin dekken.

Mijn brunblakke merrie heeft een Gra dochter van Briggen en een Gra zoon van Laus, deze hengst was zelf weer rodblakk..

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:14

Ha, Esther heeft haar opgezochte lijstje goed genoteerd.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:18

Goed he!! Ik ben er helemaal happy mee!!

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:20

Ik geniet.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:21

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:23

Wat een leuke foto's zeg! :+:
Leuk onderschrift trouwens :))

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 00:19

Wauw, dat zijn er dan toch een stukken meer dan ik dacht.

En wat een leuke foto's, ik geniet ervan en leer ervan.

Fjordnina, het wordt vast een grijsje, vast wel, ik duim voor je.

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:34

Wij hebben ook enkele gra fjorden. 1 dekhengst, 2 jonge hengsten en een merrie.
In de toekomst wordt er ook wat toegespitst op het gra. Als het goed is, wordt ons eerste gra veulen geboren in mei.

Foto's zijn te vinden op onze site (in profiel)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 19:17

Goed zeg, dat er meer gefokt wordt met de gra fjorden, ze zijn zo mooi en apart.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:53

ik weet dat er nog Gra kleurige fjorden te koop staan op Texel bij kikkert zij hebben Briggen.
Ik denk niet dat ze erg groot zijn want hun merries zijn niet heel groot maar wel goed in het fjorden type

Karin

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:01

Ben jij heel toevallig bij Taldo wezen kijken???
Kan haast niet missen... kleine voetjes, weke rug en litteken op het been.

Dan heb je onze Perla gezien...

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet alle gra fjorden mooi vind.
Het is niet omdat het onze eigen pony is maar ik vind Perla gewoon een prachtexemplaar :~

Wij hebben haar als veulentje gekocht, de fokker vond dat grijze maar niks...
Ze komt dan ook uit 2 isabel ouders :j

Afbeelding

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:50

Op de stamboek site staat er ook een te koop van Briggen, en op Speurdes ook allebei zijn het merries.
Zelf hebben wij ook Gra kleurige fjorden van Arin, Briggen en van Vedor zelf vind ik de fjorden van Fedor het braafst maar dat is natuurlijk bij mijn paarden.
De briggen is bij ons een speel en doepark maar wel braaf maar erg sterk, de Arin is de mooiste maar er zit wel karakter in af en toe is het echt een zeikert maar als hij voor je gaat is het een super paard.

Maar ik geeft Kelly gelijk er zijn ook veel Gra kleurige die zeker niet mooi zijn met lelijke hoofden en bouw, wij hebben er ooit een gehad in de Gra kleur absoluut niet mooi en zeer slecht gebouwd kromme benen frans van voren maar wel op de keuring een 1e premie en sterruin daar snap ik dan niks van.

Helaas krijg ik het nog niet voor elkaar om foto's op mijn profiel te zetten anders kon ik ze laten zien.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:02

Wat Grappig eigenlijk ik vind de isabel kleur mooier dan de Gra gelukkig verschillen smaken heel erg :)

Misschien heeft iemand hier nog foto's van een Gra Fjord?

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:44

Foss schreef:
Op de stamboek site staat er ook een te koop van Briggen, en op Speurdes ook allebei zijn het merries.
Zelf hebben wij ook Gra kleurige fjorden van Arin, Briggen en van Vedor zelf vind ik de fjorden van Fedor het braafst maar dat is natuurlijk bij mijn paarden.
De briggen is bij ons een speel en doepark maar wel braaf maar erg sterk, de Arin is de mooiste maar er zit wel karakter in af en toe is het echt een zeikert maar als hij voor je gaat is het een super paard.

Maar ik geeft Kelly gelijk er zijn ook veel Gra kleurige die zeker niet mooi zijn met lelijke hoofden en bouw, wij hebben er ooit een gehad in de Gra kleur absoluut niet mooi en zeer slecht gebouwd kromme benen frans van voren maar wel op de keuring een 1e premie en sterruin daar snap ik dan niks van.

Helaas krijg ik het nog niet voor elkaar om foto's op mijn profiel te zetten anders kon ik ze laten zien.

Vedor heeft zeker hele brave nakomelingen mijn ruin lophanthus ( moby ) is een vedor en het in het baarfste paardw at ik me voor kan stellen.

ik zie echter haast nooit geen vedor's heb je wellicht een foto van de jouwe?

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:58

de Vedors, zijn allemaal wat ouder en de hengst staat in tjechie vandaar.

We hebben er 3 van Vedor en deze zijn echt supper braaf, isabel heb ik ook maar mijn voorkeur gaat uit naar de Gra maar een helle mooie donkere isabel vind ik ook prachtig.
Karin