[H] {KWPN] Hengt voor 10 jarige tuigermerrie van Heineke

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bo_Y

[H] {KWPN] Hengt voor 10 jarige tuigermerrie van Heineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 20:37

Ik ben op zoek naar een leuke hengst voor mijn tuigermerrie van 10 jaar.
Ze is een heineke x allegro en staat in geschreven in het veulenboek. Haar stokmaat uis 1.61 m.

Ze is erg lief en aanhankelijk, maar kan ook ontzettend dominant en drammerig zijn. Ze is alleen onder het zadel gereden, niet voor de kar. Ze heeft nooit een officiele wedstijd gelopen, maar in trainingen waren ongeveer L2/M1. Ik fok het veulen voor mij zelf, omdat mijn merrie afgekeurd is voor de sport. (niets erfelijks, maar een trauma)

Sterke punten:
* draf
* karakter, ze wil alles voor je doen (ze gaat voor mij door het vuur)

Zwakke punten:
* Galop

Hoofd:
Afbeelding

draf:
Afbeelding

draf(andere kant op)
Afbeelding

galop:
Afbeelding

Het maakt mij niet uit of het een tuigerhengst is of een dressuurhengst. Ik denk dat een dressuurhengst wel de voorkeur heeft.

Ik zoek een hengst die kleine paarden vererft. Ik wil niet een heel groot veulen. Verder zoek een hengst die een sterkere galop en stap heeft. Verder heb ik de voorkeur voor een zwarte of donkerbruine hengst.

Ik hoop dat ik zo voldoende informatie heb gegeven, anders mag het gevraagd worden.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:31

Misschien is 00 Seven wel wat?
Vind zijn nakomelingen erg aansprekend, hij is zelf zwart, en hij is als het goed is, niet erg vergrotend.

Bo_Y

Re: [H] {KWPN] Hengt voor 10 jarige tuigermerrie van Heineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 22:18

Zegt me nu niet zoveel. Ik ga even zoeken.
Ik vondt painted Black erg mooi.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 22:21

Ik heb even gezocht. OO seven is zeker een goede optie. Dank je wel voor de tip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 00:27

Rijpaard x tuiger heb je een beetje een vlees noch vis kruising. Voor de rijpaardfokkerij niet interessant en voor de tuigpaardfokkerij ook niet.
Je kan eens bij de gelderse hengsten kijken. Dan kun je een veelzijdig (dressuur)paard fokken waar je ook nog eens mee naar de gelderse keuring kan.
Niet heel groot en een goede galop fokt Parcival. Anders zijn zoon Zethar of iets klassieker broer Laurentz.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:11

Precies [***]. Ik zou niet bij het KWPN gaan kijken omdat daar voor jou een mooie hengst bij zitten. Je wilt uiteindelijk toch iets ´´bereiken´´.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:56

Liliputter je kletst onzin
je geeft Janne gelijk, en zegt niet bij het KWPN kijken, Janne noemt alleen KWPN hengsten

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:02

Ik zou er juist wel een rijpaard op zetten. Je fokt het veulen toch voor eigen gebruik en niet voor de handel
Je wil er mee onder het zadel rijden dus ik zou voor een luxe rijpaardhengst gaan.
Met gelders bloed erop loop je kans een behoorlijk klassiek paard te fokken.

Wat dacht je van Voice, Lord Leatherdale of misschien San Remo?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:09

Stoffel, snap wat je zegt... ik bedoelde niet bij de dressuurhengsten van het KWPN, maar inderdaad het gelderse bloed.

Avenis: De 3 hengsten die je noemt zijn totaal verschillend. Als je ze aanprijst moet je wel aan kunnen geven waarom. Heeft de TS er ook iets aan :)

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:18

alledrie om er wat meer ras en bloed in te fokken, Lord Leatherdale schijnt een super karakter te hebben. Btw, ik snap net als stoffel niet wat je bedoeld, je zinsopbouw klopt niet
liliputter schreef:
Precies [***]. Ik zou niet bij het KWPN gaan kijken omdat daar voor jou een mooie hengst bij zitten. Je wilt uiteindelijk toch iets ´´bereiken´´.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:22

Als je ras en bloed wilt fokken pak je een volbloed

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:23

kan, noem eens een leuke..

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:50

Ik zou ook gaan voor een leuke rijpaardhengst.
Ik denk dat je merrie wat meer edelheid en bloeduitstraling zou mogen hebben.. Dus misschien die richting uit zoeken?

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:57

Misschien is zizi top iets voor jou?
http://www.kwpn.nl/html/uitslagen/2007/verrichtingsonderzoek/voorjaar/zizi_top.pdf

"Zizi Top kan het model, de stap en het gebruik van het achterbeen verbeteren alsmede de instelling"

De moeder van zizi top is ook 'maar' 1.65m, zizi top is 1.68m, maar als het het eerste veulen van je merrie is, zal het veulen wss niet echt groot worden uit een 1.62m stam. wat zit er verder nog achter je merrie van stokmaten? Daar kan je ook naar kijken als referentiepunt...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 10:42

[***] schreef:
Rijpaard x tuiger heb je een beetje een vlees noch vis kruising. Voor de rijpaardfokkerij niet interessant en voor de tuigpaardfokkerij ook niet.

Aangezien ze het veulen zelf wil houden, lijkt me dit niet zo ter zake doen. Bovendien kun je er verdraaid mooie en vooral goede sportpaarden aan over houden. Een voorbeeld staat bij ons op stal ;) . En 2 volle zussen dito vwb prestaties.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 10:48

Ben het helemaal met je eens aslo!
Je kunt er idd een fijn sportpaard aan over houden.
Ik heb zelf een 2 jarige staan uit een San Remo x tuigpaard (werdt toevallig al genoemd.)
Die lijkt tot nu toe goed geslaagd.
San Remo geeft bij kleine merrie's oha geen hele grote paarden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:14

aslo schreef:
[***] schreef:

Aangezien ze het veulen zelf wil houden, lijkt me dit niet zo ter zake doen. Bovendien kun je er verdraaid mooie en vooral goede sportpaarden aan over houden. Een voorbeeld staat bij ons op stal ;) . En 2 volle zussen dito vwb prestaties.

Je weet nooit hoe het gaat in de toekomst.. Daarom kan je beter een paard fokken wat interessant is en blijft :)

Ik zou ook voor een Gelderse hengst kijken. Zelf heb ik Vitens (v Parcival x Zep) afgelopen vrijdag gezien en die is echt heel aansprekend! Hij is vrij "rijtypisch" voor een Gelderse en beschikt over goed gangwerk :j

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:55

Pletje123 schreef:
Je weet nooit hoe het gaat in de toekomst.. Daarom kan je beter een paard fokken wat interessant is en blijft :)

Waarom zou zo'n paard niet interessant zijn en blijven? Ik snap eerlijk gezegd de redenatie niet zo.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 12:05

Ik fok puur voor mijzelf, voor eigen gebruik straks. Het is voor mij minder intressant wat een veulen in de handel doet en in welk stamboek hij/zij kan worden ingeschreven. Je weet natuurlijk nooit wat er gebeurd, maar ik ga niet fokken omdat die combinatie goed in de handel ligt.

Momenteel is painted black afgevallen, hij schijnt niet al te makkelijk te zijn en dat lijkt me geen goede combi met mij ook niet makkelijke merrie. Ik ben erg gecharmeerd van 00 seven (maar dan moet ik ook een flinke som geld mee brengen). Ik heb ook naar San Remo gekeken, vindt ik ook wel mooi. Ik wil de uitstraling van het veulen wel iets luzer hebben dan die van mijn merrie. De dikke billen hoeven niet helemaal weg, maar het mag wel iets sierlijker. Mijn merrie wordt altijd stampertje genoemd.

Ik ben zelf

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:18

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:27

avensis schreef:
Met gelders bloed erop loop je kans een behoorlijk klassiek paard te fokken.

Dat is echt onzin. Er zijn genoeg moderne gelderse hengsten met ras en uitstraling die op deze merrie behoorlijk zullen veredelen. Bovendien, de merrie is al klassiek, dat gaat ze zeker aan het veulen meegeven en bij de rijpaarden wordt dat als negatief gezien, bij de gelderse paarden als positief.
Als je een paard fokt probeer je bloedaansluiting te vinden en te verbeteren om een goed paard te fokken lijkt mij, of het nu voor jezelf is of niet.
De redenatie van mensen die zeggen 'ik houd het veulen toch zelf' heb ik nooit begrepen, want in 9 van de 10 gevallen wordt het veulen/paard toch verkocht door uiteenlopende redenen. Het veulen kan niet worden wat je ervan verwacht of je prive-omstandigheden kunnen veranderen.

Sinelia schreef:
Ik fok puur voor mijzelf, voor eigen gebruik straks. Het is voor mij minder intressant wat een veulen in de handel doet en in welk stamboek hij/zij kan worden ingeschreven. Je weet natuurlijk nooit wat er gebeurd, maar ik ga niet fokken omdat die combinatie goed in de handel ligt.

Uit deze merrie kún je geen veulen fokken wat goed in de handel ligt. Veulens die goed in de handel liggen hebben niet alleen een vader, maar ook een moeder. De markt is de laatste tijd aardig in aan het zakken en je moet met een totaalpakket komen (afstamming, interessante vaderlijn én moederlijn met veel predikaten en sport, mooi, gezond en goede bewegingen) om een veulen goed kwijt te kunnen. Dat gaat je uit deze merrie sowiezo niet lukken, je kan niet een bepaalde hengst of stamboek uitzoeken bij deze merrie en je veulen ligt ineens 'goed in de markt'. Je kan een hengst als Painted Black kiezen, of Jazz voor meer als 2000 euro, maar echt dat je daar geen veulen van krijgt dat goed in de markt ligt, ook al zou het een bloedmooi veulen zijn, op papier hoeft niemand het, dat dekgeld krijg je er echt niet uit. En het is ook maar de vraag of het veulen van karakter dan wordt wat je ervan verwacht.

Ik noemde de optie van een Gelderse hengst omdat het gewoon fijne werkwillige paarden zijn die in de sport goed mee kunnen komen, dus waar je waarschijnlijk veel plezier van zou kunnen hebben.
Qua afstamming van je merrie is het bovendien een logische stap. En ze zijn niet duur in het dekgeld.

avensis schreef:
Wat dacht je van Voice, Lord Leatherdale of misschien San Remo?

Ja, 3 totaal verschillende hengsten noemen, daar zit vast een goed onderbouwde gedachte achter :(:)

Pletje: Vitens is ruim 1.70, daarmee de grootste hengst binnen de gelderse richting en de TS wil liever een niet te groot paard. Niet dat het veulen ook zo groot hoeft te worden uit een kleine merrie, maar ik denk dat bijv. Parcival of Laurentz bij deze merrie niet zo heel veel zouden vergroten

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:21

Of Parcival niet vergroot, betwijfel ik.
Hier in de buurt veel jonge Parcivals. Meesten zijn over de 1.70.
Dan moet ik er wel bij zeggen dat de moeders van de meesten niet kleiner zijn dan 1.65 ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:34

Parcival zijn fokwaarde voor hoogtemaat is -0,96 op de gemiddelde hoogte van de KWPN populatie.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:39

Dat had ik niet verwacht als ik zie wat er zoal rondloopt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:40

Ik wel, mijn Parcival's zijn ook niet zo groot (1.63, 1.65)