[H] Hulp bij hengstenkeuze

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bimmetje

[H] Hulp bij hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 15:17

Hoi allemaal.

Mijn merrie wilma vd kweeklust wil ik dit jaar weer laten dekken.
Nu had ik eigenlijk mijn hengstenkeuze al gemaakt, maar heb nu nog een denk ik geschikte mooie hengst gevonden.
Nu zou ik graag jullie mening willen horen wat jullie zouden doen.

Dit is mijn merrie Wilma vd Kweeklust
vader: Promotie v. Kastanjehof
moeder: Layka vd Kweeklust KR. VM: Suprise v. Dorpzicht PREF.
Afbeelding
Haar halsaansluiting is wat laag.
Dus de halsaanzet van de hengst moet hoger zijn en ook borstbreedte mag iets smaller zijn.
Dit zijn mijn keuzes.

Stefan v. Aruba
vader: No Fear vd Romer
moeder:Once more v. Spuitjesdom KR. VM:Elegant vd Schaapshoeve

en

Levi v.d Schaapshoeve
vader: Boss vd Brouwerij
moeder: Florence vd Tienmaatsweg KR.PREF. VM: Tyfoon vd Kozakkenhoeve KEUR.PREF.

Alleen stel dat ik voor Levi zou gaan, zit Suprise V. Dorpzicht 2x in de 3e generatielijn.
En Newton v Drpzicht dus 1x in de 3e generatielijn en 2x in de 4e generatielijn.
Zou dit teveel lijnteelt worden?
Aangezien ik ook nog maar een beginner ben hoor ik graag jullie advies.

Groetjes Jessica
Laatst bijgewerkt door TeeGee op 20-02-09 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Bimmetje

Re: [H] Hulp bij hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 11:48

heeft niemand geen advies voor mij?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:19

helaas zijn de meeste bokkers met shets geen serieuze fokkers.
De nieuwe jaargangen ben ik al een poosje uit, dus daar kan ik je niet mee helpen (omgegaan naar de minipaarden).
Wil je wel complimenteren met je merrie!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:59

Misschien kan je contact opnemen met de fokker van je pony?
Die heeft vast wel ideeen. :)

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:42

Als ik in 1e instantie naar de merrie kijk zou ik van jouw 2 keuzes voor Stefan van Aruba gaan. Zeker als je zegt dat de borstbreedte wat smaller mag. Ik denk dat je niet zo'n massieve pony wilt fokken en Levi heeft wel errug goed gefokt :j maar fokt vaak wel wat zwaar. Nou moet ik zeggen dat ik niet veel veulens van Stefan heb gezien, maar de hengst zelf is sowieso wat luxer. In het hengstenboek zie ik alleen wel dat zijn halsaansluiting een score van 5 heeft; precies gemiddeld dus (Levi zit op 4 en heeft dus een hogere halsaansluiting) Dus of je dat met hem gaat verbeteren?? Ik ben niet op de vrijdag van de hengstenkeuring geweest, maar hoorde iedereen enorm positief over hem...

Aan zoveel Newton in je lijnen ontkom je niet echt meer tegenwoordig. Maar bij Stefan zit het pas in zijn 4e lijn. Er gaat wat meer gelet worden op het inteelcoefficient, dus misschien toch iets om mee te nemen in je beslissing.

Succes met je keuze; ik heb je merrie weleens gezien en het is een knapperd. Hopelijk vind je een mooie combi voor haar! ;)

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 22:17

Dank je allemaal en ook voor de complimentjes voor mijn merrie :o

Arianne over welke hengst hoorde je erg positief?
Ik denk toch dat ik voor Stefan van Aruba ga, ook vanwege ik anders wel erg veel naar mijn zin newton bloed krijg. Ook omdat je me verteld dat levi vaak wel zwaar fokt en wilma is ook best een massieve pony. De halsaansluiting van stefan is 5 zeg je en van wilma 7 misschien dat ik dan een 6 kan fokken ;)
Bedankt voor al je info. Ik denk dat ik toch ook maar eens zo'n hengstenboek aan moet schaffen.
En oja waar heb je mn merrie weleens gezien dan?

En stef ook bedankt voor je complimentje en je reactie.

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:52

Ik hoorde veel mensen zo enthousiast over Stefan! Hij was op vrijdag kopnummer in zijn rubriek en dat schijnt overtuigend geweest te zijn. Zaterdag mocht hij terugkomen voor de kampioenschappen, maar toen had hij de pap een beetje op.... 8-) En inderdaad, als we van het gemiddelde uitgaan gaat de halsaansluiting toch wat meer de goede kant op! ;) Mijn voorkeur zou bij hem liggen, maar je moet je eigen gevoel natuurlijk volgen.

Jaaa, het hengstenboek is niet goedkoop, maar wel errug handig hoor! Ik pak hem er geregeld even bij (pas zelfs midden in de nacht toen ik even iets wilde weten; hoe gek kun je zijn? _O- )

Ik heb je merrie een keer op een keuring gezien, maar waaaaar ook alweer??? Geen idee meer, ik ga elke zaterdag wel ergens heen tijdens het keuringsseizoen, hihi.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 10:13

wat doe je toch allemaal midden in de nacht haha.
en ja als je elke zaterdag wel eens naar de keuring gaat dan heb je haar vast wel eens gezien.
misschien maren-kessel? Daar gaan we elk jaar naar toe. Anders gaan we ook wel naar fokdagen in sint-oedenrode of haps.

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 10:43

Mijn kop zit de hele dag vol shetlanders, ben iets te fanatiek geloof ik (en dat met maar twee ponietjes). En dan krijg ik een leuke twenter aangeboden waar me dan midden in de nacht voor te binnen schiet: 'is die vader eigenlijk al definitief goedgekeurd'? Dan kan ik het weer niet laten om te kijken; VRESELIJK! :x

Ooooh, dan heb ik haar denk ik in Maren-Kessel gespot, want daar ben ik idd wel geweest. Ik haal al die pony's en keuringen altijd door mekaar; weet echt niet meer welke pony waar liep...

Laat je nog weten waar je uiteindelijk voor gekozen hebt? Ben erg benieuwd! Toch weer lastig he, de juiste combi zien te vinden?! En dan nog is het maar afwachten wat eruit komt. Ik zit over 1 merrie ook nog te twijfelen hoor, dus je bent niet de enige :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 10:56

Normaal gesproken vind ik het erg leuk om ene hengst bij een merrie te kiezen en advies te geven. maar jouw merrie is al zo mooi dat ik het bij haar erg moeilijk vind.

stefan van aruba ken ik niet echt, dus daar durf ik dan ook weinig over te zeggen.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 12:27

Dank je Elinaa.
Juliie vinden haar allemaal zo mooi.(ik ook hoor);)
Ik heb haar bewust niet gedekt in 2008 zodat ze wat beter kon uitgroeien ze was nog maar 3 toen ze haar 1e veulen kreeg.
Nu word ze in mei 4 en ze ziet er nu nog mooier uit. Echt waar.
Ze heeft in 2008 een 2e premie behaald en ik hoop dit jaar op een 1e premie.Daar gaan we igg echt voor.Maar met een 2e ben ik ook tevreden hoor.
En hoop ze dit jaar dus ook mooi drachtig te krijgen van denk ik toch Stefan v Aruba.Dat was ook mijn 1e keus. Omdat ik hem eigenlijk wel erg goed bij mijn merrie vind passen.;)

en ik zal jullie zeker laten weten waar ik definitief voor gekozen heb maar ga er maar vanuit dat het stefan word ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:55

van wat ik hier lees denk ik dat je een goede keus maakt.

en op deze foto dus maar 3 jaar? ik had haar ouder geschat, nog een compliment dus in dit geval :D die 1e zit er dan zeker wel in

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 14:13

Elinaa schreef:
van wat ik hier lees denk ik dat je een goede keus maakt.

en op deze foto dus maar 3 jaar? ik had haar ouder geschat, nog een compliment dus in dit geval :D die 1e zit er dan zeker wel in

ik hoop het zo :D
We zullen ons best doen.
Bedankt Elinaa

wisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:18

hoi jessica,

de moeder van Levi is niet Florence vd Tienmaatsweg KR.PREF. VM: Tyfoon vd Kozakkenhoeve KEUR.PREF.
maar Tanja v.d.smidsweg

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 17:17

wisa schreef:
hoi jessica,

de moeder van Levi is niet Florence vd Tienmaatsweg KR.PREF. VM: Tyfoon vd Kozakkenhoeve KEUR.PREF.
maar Tanja v.d.smidsweg

oja sorry!
Verkeerd getypt haha :o

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:24

Mooie merrie hoor!
Kom hier nog even Habrey Star van de Smelenhof promoten!
1e premie zwarte hengst. Staat op mijn site: http://www.staldijkshoorn.com

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 10:24

vind het een mooie hengst maar qua papier zit er ook weer newton v dorpzicht te dichtbij en teveel in de lijnen naar mijn zin om een match te maken samen met onze wilma.

Maar toch bedankt.;)

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 10:45

Dank je!
Ik snap het.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 10:17

hallo mensen,
Ik had beloofd te laten weten wat mijn definitieve keus zou worden,
nou hier is ie dan,
Heb gister gebeld met de hengstenhouder en we hebben een definitieve afspraak gemaakt voor de dekking met Stefan van Aruba!
In mei gaan we beginnen met het dekken van onze wilma.
Wilma blijft gewoon thuis en de hengstenhouder komt aan huis.
Heerlijk toch?
Dit is m dan
Afbeelding
Afbeelding

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:22

Goede keuze!!! :j Blijft een plaatje, ook op deze foto's. En helemaal fijn dat de hengst gewoon aan huis komt; zo heb je lekker je merrietje thuis. Vind het altijd saai als ze weg zijn, zeker als het lang duurt. Vorig jaar was ik die twee van mij het hele seizoen kwijt (en nog niet drachtig :P ); boring!

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 11:26

dat is minder arianne!
Ga je het dit jaar weer proberen?
Had trouwens ook gehoord dat er veel merries moeilijk of niet dragend te krijgen waren in 2008. Dus hopen op een goed jaar nu dan in 2009.
Ik vind het idd fijn als de merrie gewoon thuis is.
Het is haar eigen vertrouwde omgeving.
Hoop dat de dekking wel lukt iig. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:31

Bij ons geen problemen, blauwoog heeft bij ons 2 teveel met jong geschopt :+

mooie hengst trouwens, ben alleen bang dat het veulen een wat korte en toch nog iets onderhals gaat krijgen, maar halzen zijn sowieso moeilijk bij shetten.
verder denk ik dat hij mooi bij je merrie past

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:11

De onderhals zat ik ook al iets aan te denken, lengte van de hals zal toch wel iets meevallen? Nou ja, we zullen het volgend jaar allemaal gaan zien. Hopen dat Wilma snel drachtig is; dan heb je weer wat om naar uit te kijken (wel 11 maanden lang :o ).

Bimmetje schreef:
dat is minder arianne!
Ga je het dit jaar weer proberen?
Had trouwens ook gehoord dat er veel merries moeilijk of niet dragend te krijgen waren in 2008.

Heb ik ook veel gehoord ja. Eentje van mij (Valerie) stond ook nog eens bij een stal met droes, dus dat was helemaal niet fijn. Haar heb ik ook gehouden; de ander die niet drachtig is geworden heb ik verkocht en er een mooie drachtige merrie voor teruggekocht. Dus toch een veulen! En dit jaar gaan ze allebei weer naar de hengst. In Valerie heb ik zoveel vertrouwen , dus we gaan er weer voor! ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:48

Bij mij was alles in 1x dragend, alle 3 heb ik ze maar 2x in de hengstigheid gedekt (3e en 5e dag). Dit jaar wat minder vroeg dekken ;).

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:14

Ja, bij mij was ook alles in 1x dragend van mijn stoere bink.
Alles in de veulenhengstigheid. En Ciska, bij ons dit jaar ook iets later dekken, want anders word het volgend jaar wel erg vroeg...
Behalve nicolette en Jacqueline, want die mogen van mij wel wat vroeger komen.