toltprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maritha

toltprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 18:58

Nu heb ik sinds 1 januari een eigen ijslander, daarvoor reed ik er ook altijd al op in de lessen, en regelmatig alleen met haar. Maar nu wil ze de laatste 2 weken niet meer goed tolten.
Voorheen als ik goed ging zitten, tolten ze al weg, toen had ik niet eens de tijd om haar van achter naar voren te drijven zodat ze haar achterhand goed erbij gebruikt. Nu ben ik er dus gaan opletten dat ik haar wel naar voren drijf en dat ze niet meteen op haar eigen houtje aan tolt, maar nu snapt ze er niks meer van, ze gaat eerst helemaal scheef lopen naar links toe, en dan draaft ze weg. Ik krijg haar nu dus niet meer in tolt. Baal er ontzettend van.
Heeft er iemand misschien nog een paar tips, om wat oefeningen te doen waardoor ze de tolt weer terug krijgt.

Ik ben zo en zo van plan om binnenkort eens een les te nemen, want een goede les is lang geleden dat ik die met haar gehad heb, alleen lessen in grote groepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:51

Hoi Maritha,

Werd ze, waar ze stond voor ze van jou werd, ook door anderen gereden tijdens lessen? Het kan zijn dat ze wat 'verstijfd' en dat je haar meer links en rechtsom soepel moet rijden en natuurlijk de achterhand 'er onder'. Het kan ook zijn dat je scheef zit/rijdt. Paarden die regelmatig door verschillende mensen gereden worden zijn vaak rechter dan paarden die door 1 persoon gereden worden. Dat ze dan naar 1 kant 'wegtrekt' zou een uiting van scheef zijn kunnen zijn. Kan ze bijvoorbeeld 'recht' achteruit lopen? Of buigt ze iets af links of rechts om?

Om de souplesse te verbeteren rijdt je voltes links en rechtsom en daarbij goed kijken of ze mooi inbuigt. Maak een ketting (langs de bakrand rijd je een 10 meter volte... zodra je weer op de hoefslag bent rijd je weer een stukje (paar passen) rechtdoor en zet je weer een volte in van ca. 8 meter... bij de hoefslag weer 2 passen rechtdoor... dan 1 van 6... over de hoefslag weer 2 passen rechtdoor... dan van 4... van 2... je blijft dit herhalen tot je een wending om de voorhand moet maken om nog 'rond' te stappen (voorbenen blijven bijna op de plek staan en de achterbenen wandelen er omheen). Deze oefening overigens pas doen als je paard 'warm' is en natuurlijk links en rechts om.

En tja... lessen is altijd goed! Succes!

Groetjes, [***]

spretje

Re: toltprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:45

Tja, handen hoger, zodat ze haar hoofd opricht, benen erbij, dat zou in theorie moeten lukken. Pst het zadel wel goed? Of is er misschien indd. een rugprobleem of zo? En met dat les nemen ben ik het helemaal eens,dan kan een instructeur het eens van buitenaf bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:41

Oeps... Wat mij betreft... Asjeblieft niet de handen 'hoger'... en niet vragen om het hoofd om hoog te brengen met het riscio dat ze de rug helemaal wegdrukt. Rond en nageeflijk rijden, soepel en aan het been. Voorwaarts, soepel en gehoorzaam.

Als de achterhand er onder is komt de voorhand vanzelf omhoog (de oprichting moet 'vanzelf komen en niet er in getrokken worden' en een paard kan prima afgebogen tölten hoor...

Groetjes, [***]

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:47

Wat Wieke zegt... zeker niet je handen hoger zetten. Kop omhoog hengelen ziet er a. lelijk uit en b. werkt het in het gunstigste geval überhaupt niet, maar als-wel, dan wrs. averechts.

Je zou Marieke kunnen vragen of ze es bij je langs wil komen om te kijken of ze er wat zinnigs over kan zeggen.
Die woont bij jou op 't durrep, dat zou dus moeten kunnen lukken.

Suc6 ermee!

Edit: ik zie dat jij ook een Logtenburg-ponnie hebt. Zij rijdt al jaren op Tjaldur (vandaar haar Bokt-naam) en inmiddels is ie ook van haar.

maritha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 20:47

Marieke ken ik wel, staan op de zelfde stal. Ga regelmatig met haar rijden.

Heb vorige week in een groeps les mee gereden, en toen zei de instructrise ook dat ik mijn handen niet hoog moest houden.

Voorheen hebben er inderdaad verschillende ruiters op gereden, en er is vooral alleen in de bossen mee gereden. Rij nu sinds 2 weken regelmatig in de bak, voorheen ging dat niet want daar stonden de paarden in, maar die staan nu op het maisveld.

Die tip met veel voltes rijden ga ik zeker eens proberen. Wending om de voorhand heb ik wel eens geprobeerd en dat kan ze nog niet zo goed, is misschien wel een goede oplossing om de voltes steeds kleiner te maken totdat ze een wending moet maken.

Achterwaards lopen ben ik aan het oefenen, in de lessen heeft ze dat nooit hoeve doen. Zo af en toe loopt ze al wel een paar pasjes, maar nog niet voldoende om te kunnen zeggen of ze het rechtuit kan.

Skogsmulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:26

Tja, we hebben op stal een ontzéttend goeie instructrice zitten: Yoni he. ;)
Zou ik zeker gebruik van maken en regelmatig lessen nemen!

maritha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 19:54

Ja de eerste les met Yoni is al geregeld:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:24

Ben benieuwd wat Yoni er van vindt en of ze je kan helpen!

Groetjes, [***]

maritha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 17:35

Ik ben ook erg benieuwd. Vandaag en gister heeft ze wel weer een stuk getolt. Ben er erg blij mee. Maar nog wel heel scheef weg tolten.
Ik ga haar ook minimaal 1 keer in de week denk ik eens longeren, word ze ook lekker los van.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:22

Hey Maritha, ik denk idd ook dat de töltproblemen te maken hebben met scheefheid. Je gaf zelf al eens eerder aan dat ze scheef loopt. Tjal heeft ook periodes gehad dattie eerst helemaal naar links schoot en dan pas een poging ging wagen, omdat dat minder zwaar is voor hem en zo zijn 'stijve' kant het minste hoeft te gebruiken. Ik zag Tordis de vorige keer hetzelfde doen ;)
Idd, voltes, wijken, stelling links rechts, doe ik veel met Tjal, maar ook heel veel overgangen om hem oa zijn achterhand te laten gebruiken.
Maargoed, het kan ook zijn dat je (net als ik) al scheef zit en dit zelf niet in de gaten hebt. Tis maar goed dat we volgende week kunnen lessen :D

maritha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 17:50

Ik wou haar al gaan longeren om los te krijgen, maar Chris zei dat ik dat beter niet kon doen, omdat ze juist zo stijf is.
Ze had het ook over veel stapoefeningen zoals: stelling, voltes, tempo wisselingen, wijken, keertwendig.
Ga nu maar paar keer in de bak dat goed oefenen allemaal in stap. En buiten in de bossen ook hier en daar extra stelling vragen, en opeens halt houden, enz.
Ja heb wel zin in de les, jammer dat we het moeten verzetten. Is er al een andere dag gepland?