Merrie opnieuw laten dekken in 2010?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dierenlover

Merrie opnieuw laten dekken in 2010?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 14:33

Beste bokkers,

Ik heb me sinds september een drachtige Paintmerrie erbij aangeschaft.
Leuk dier, tot nu toe geen problemen mee gehad integendeel ben er erg blij mee..
Het veulen zat helaas niet bij de koop dus om te bevallen + tijd voor het veulen afgespeend wordt gaat ze terug naar de ranch waar ik haar gekocht heb voor 3,5 maanden. Ze is uitgeteld voor begin mei.

Zelf is ze geboren in mei, 2003, 5jaar nu, bijna 6 en dit wordt haar tweede veulen. Haar eerste veulen heeft ze in 2007 gehad, in Amerika, 2 jaar geleden dus.
Nu had ik graag zelf van haar een veulen gehad maar mijn vraag is of het wel verstandig is om haar volgend jaar reeds terug te laten dekken zodat ze in 2011 haar derde veulen krijgt? Het is niet de bedoeling dat ze een fokmerrie wordt , ze moet nog kunnen presteren en dus geen last krijgen van ingezakte rug etc. Als dat betekent dat ik wat langer moet wachten , prima, maar ik wil gewoon zekerheid.
Ik heb in mijn paardengeschiedenis nooit veel in contact gekomen met het fokken bij verschillende rassen en weet dus ook niet zozeer wat te geloven. Van de ene hoor ik dat het geen kwaad kan en van een ander hoor ik dan weer andere dingen. Wat is jullie mening hierover? Hoe doen jullie het met jullie merrie's?En kan iemand mij de eventuele nadelige gevolgen uitleggen als ik haar opnieuw laat dekken? etc.

Alvast bedankt voor het lezen.

petraaken

Re: Merrie opnieuw laten dekken in 2010?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:18

FA --> KS

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:22

Binnen een ras kunnen de uiterlijke kenmerken zeer verschillend zijn bij merries die meerdere veulens gehad hebben. Ken je de moeder van je paard en hoe ziet haar rug eruit? Na hoeveel veulens? Maar zoals gezegt elke merrie is anders en op voorhand niet te zeggen.

dierenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 15:26

friesiszwart schreef:
Binnen een ras kunnen de uiterlijke kenmerken zeer verschillend zijn bij merries die meerdere veulens gehad hebben. Ken je de moeder van je paard en hoe ziet haar rug eruit? Na hoeveel veulens? Maar zoals gezegt elke merrie is anders en op voorhand niet te zeggen.

Ik ken enkel de naam van haar moeder vanuit haar papieren maar vind geen informatie op internet over de meoder die wellicht nog in Amerika staat.
Bedankt voor je info, nu heb ik nog de vraag of (even in de veronderstelling dat haar rug er niet bij doorzakt) het wel gezond en binnen het mogelijke is om haar volgend jaar terug te laten dekken? Ik wacht liever dan dat ik haar overbelast.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:37

Ik zou persoonlijk nog even wachten met weer een veulen! Dat kan altijd nog, toch?

Hoezo gaat ze maar 3.5 maand terug? Een veulen loopt toch minimaal 5maand aan de voet bij de moeder?

dierenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 15:40

Jeanine84 schreef:
Ik zou persoonlijk nog even wachten met weer een veulen! Dat kan altijd nog, toch?

Hoezo gaat ze maar 3.5 maand terug? Een veulen loopt toch minimaal 5maand aan de voet bij de moeder?

Dat kan idd altijd, het was ook daarom mijn vraag wat jullie het verstandigst lijkt aangezien ik zelf bijna niets weet over fokken van eender welk ras en mijn merrie niet wil overbelasten. :)
Daar spenen ze op 3 maanden de veulens , zetten ze ze even op stal om daarna met andere veulens op een wei gezet te worden ;) Hierop geen commentaar, wat zij doen met hun veulens is hun zaak. :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:42

Oh ja geen commentaar hoor..het is ook niet jouw veulen idd.. mijn merrie is (*helaas) ook drachtig en ik ben haar straks dus 5 maand kwijt omdat ik het dan ook weer niet over mijn hart kan verkrijgen het veulen al eerder te spenen

*geen bewuste keus

dierenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 15:47

Jeanine84 schreef:
Oh ja geen commentaar hoor..het is ook niet jouw veulen idd.. mijn merrie is (*helaas) ook drachtig en ik ben haar straks dus 5 maand kwijt omdat ik het dan ook weer niet over mijn hart kan verkrijgen het veulen al eerder te spenen

*geen bewuste keus

Ongelukje gebeurd dan dat ze drachtig is?
Ik zou ook zo zijn, ik vrees dat ik het ook nooit over mijn hart zou krijgen zo'n veulen dat je ziet groeien te verkopen :o .. Snap natuurlijk wel dat een fokkerij en trainingsstal daar heel anders in is, hun broodwinning moet uiteraard genoeg opbrengen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:49

Ja idd..voor hun is elk veulen geld en dat moet je wel kunnen!

Mijn merrie was al drachtig toen ik dr kocht, wist ik alleen niet en de stal waar ik dr kocht ook niet :n idd ergens te lang in de koppel gelopen waarsch. ze moet nog 3 worden! En is binnen nu en een aantal weken/dagen uitgerekend! En dan gaat ze dus 5 maanden het land op met dr veulen...en dan wordt het veulen ook meteen verkocht! Zo kom ik het minst in de verleiding het te houden ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:00

Ik zou eerst even wachten en lekker doen waar je haar voor gekocht hebt. Aangezien ze al veulens gehad heeft kun je prima op latere leeftijd weer een keertje laten dekken. Dan heb je tegen die tijd ook een beter idee van haar sterke en zwakke punten voor je hengstenkeuze.
Dat 3 maanden vind ik echt schandalig. Ik weet dat jij het niet kunt helpen, maar houdt er rekening mee dat de melkproductie dan juist nog vollop op gang is en daar kan de merrie behoorlijk last van krijgen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:36

3 maanden vind ik inderdaad ook echt heel erg vroeg. Ik weet dat de ts daar niets aan kan doen maar als ik zelf de keuze had dan zou ik het niet doen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:21

Sizzle schreef:
Ik zou eerst even wachten en lekker doen waar je haar voor gekocht hebt. Aangezien ze al veulens gehad heeft kun je prima op latere leeftijd weer een keertje laten dekken. Dan heb je tegen die tijd ook een beter idee van haar sterke en zwakke punten voor je hengstenkeuze.
Dat 3 maanden vind ik echt schandalig. Ik weet dat jij het niet kunt helpen, maar houdt er rekening mee dat de melkproductie dan juist nog vollop op gang is en daar kan de merrie behoorlijk last van krijgen.

Ik ga hier helemaal in mee. Kleine aanvulling trouwens: mijn merrie heeft 2 veulens gehad, eentje is op 4 maanden afgespeend (helaas zonder onze toestemming), de tweede op ruim 4,5 maand. En ondanks die paar weken verschil, merkte je heel duidelijk dat de merrie er bij de tweede vrede mee had (dagje gillen en toen klaar), terwijl ze bij de eerste echt weken van slag is geweest. Dat was gewoon simpelweg te vroeg, de band tussen die moeder en baby was nog te hecht.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:38

Of je er twee of drie jaar tussen laat maakt volgens mij niet zoveel uit. Achter elkaar door heeft altijd invloed. Bij de ene merrie meer dan bij de andere, maar ze gaan er toch meer uitzien als fokmerrie.
- Als je een paard hebt dat je redelijk lang kunt doorrijden en snel weer op kunt pakken, zie je er vaak wat minder van.
- Als ze ouder worden is de herstelperiode langer.
- De bouw van de merrie is ook van invloed. Ik heb een bloederig springgeval, die wordt echt wat uitgezakt, terwijl onze grootramige Groningers eigenlijk niet veranderen.