Klaarmaken voor keuring: wie heeft tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kvij

Klaarmaken voor keuring: wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 18:03

Ik heb een bijna 3-jarige merrie die dit jaar naar de keuring moet. Het is een Sandreo x Ferro uit een hele goede stam. Mijn plan was om haar naar een professioneel bedrijf te brengen om haar klaar te laten maken. Maar door vervelende priveomstandigheden kan ik me dat financieel op dit moment niet veroorloven. Ik ga het daarom dit jaar toch zelf proberen, heb ik besloten. Een aantal jaren geleden heb ik al eens een merrie door een professional klaar laten maken en toen heb ik (gelukkig) heel goed opgelet en al veel geleerd. Maar een mens is nooit te oud om te leren, dus misschien hebben jullie nog wel tips voor mij. Het volgende heb ik zelf al bedacht:
- ongeveer acht weken vantevoren in training nemen (longeren) en dat langzaam opbouwen
- hoeveelheid krachtvoer langzaam opbouwen (tot max 6 kp per dag) en hoeveelheid hooi langzaam afbouwen
- paard af en toe (1 keer per week) over balkjes laten draven en een klein sprongetje laten maken (het is een dressuurpaard, dus het springen is meer voor de afwisseling)
- voor de keuring minimaal twee keer laten beslaan
- veel stappen op een harde ondergrond (ik heb geen stapmolen, dus dat worden heel wat rondjes door de woonwijk hier, haha)
- training en hoeveelheid krachtvoer een week voor de keuring wat afbouwen
- twee weken voor de keuring benen opscheren, manen trekken, etc
- een paar weken voor de keuring oefenen met trailer laden en rijden

Wie heeft er nog aanvullingen? Ben ik nog wat belangrijks vergeten? Ik hoor het graag!

Karen

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:08

Ik zou toch maar wat eerder beginnen met het in training nemen. Over het algemeen worden ze daar aleen maar beter en mooier van. Dan lekker over de rug met touwtjes, zoadt ze voldoende spieren kan opbouwen.

Verder lijkt het me een goed lijstje.

Waar je eventueel ook nog aan kan denken is om op de dag van de keuring vragen of een proffesional je paard kan voorbrengen. Over het algemeen gebeurt dit dan net een beetje proffesioneler en beter. Dat willen ze graag zien.

mriell

Re: Klaarmaken voor keuring: wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 01:17

Ik zou idd iets eerder beginnen met trainen..
Zeker wel een maand of 3. Dat is trouwens ook per paard verschillend. De ene heeft de spieren er eerder aan dan de ander.
Ook zou ik je niet houden aan het maximum van 6 kilo krachtvoer per dag. Dat is per paard zoo verschillend en dat kun je beter aanvoelen dan uit de boeken halen ;)

Ter aanvulling zou ik een beetje granenmix of lijnzaad bijvoeren voor een mooie vacht!
Succes met je merrie!

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:00

Handig al die tips! Ik ben inderdaad ook al eerder begonnen met longeren (vorige maand) om alles op te gaan bouwen.
8 weken eraan vooraf lijkt me ook wat kort dag. Ik wil dit jaar naar de NRPS keuring gaan met mijn (in mei) 3 jarige
merrie v. cocktailtime x wellborne Weet iemand van jullie wanneer de NRPS keuringen van dit jaar zijn en waar?
Thnx alvast! :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:19

ik zou dr ook een paar keer meenemen naar vreemd terrein, mooiste is een oefendag op de locatie waar ook de keuring is.

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:31

interessant ik hou dit topic in als heb ik een heel ander ras toch blijven sommige dingen hetzelfde.
Heb zelf even een vraag :o Waarom een week voor de keuring krachtvoer afbouwen?

Maar inderdaad laat je paard wennen aan vreemd terrein. Al kan onbekend terrein ook voordeel geven, omdat ze dan meer gaan showen. Alleen nadeel is dat ze niet voldoende meer op je letten. En tja voorbrenger kan of je moet zelf ook even conditie opbouwen :+

kvij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 22:10

Joosie, je bouwt de hoeveelheid krachtvoer iets af omdat je de training in de laatste week ook iets afbouwt. En uiteraard moeten de inspanning en de hoeveelheid voer hand in hand blijven gaan. Het is net als met topsporters voor een belangrijke wedstrijd: de laatste dagen voor de wedstrijd ga je minder trainen en meer rusten zodat je tijdens de wedstrijd alles kunt geven.

Overigens ben ik vandaag voor het eerst een beetje met de jongedame aan het spelen geweest. Ze begint zowaar al te begrijpen dat het de bedoeling is dat ze rondjes om mij heen gaat lopen aan dat gekke touw. Het begin is gemaakt!