Wisten jullie al dat er sedert 31 januari 2009 een officieel Barokpinto Stamboek (Bonte Fries) van de grond is gekomen? Geinspireerd op Denemarken (maar ook op de markt in Duitsland). Dat is dan dus Fries x rijpaard, dus KWPN/NRPS etc. Het is in Nederland gevestigd in Diever, met Google vind je 't wel. Tinkerbloed wordt daar NIET in toegelaten. Wat vindt men hier zoals van, ben ik benieuwd?
Bonte, waarom is dat discriminatie tegenover de Tinkers? Dat is in mijn ogen een heel ander soort ras dan de hierboven genoemde Friezen, KWPN-er, NRPS-ers etc.? Er is kennelijk markt voor, zie dus niet waarom dat een slecht iets zou zijn.
terpentijn
Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-09 16:49
Ik zie dat ook niet? Hoezo Tinkerdiscriminatie? Ik heb zelf een paard van moeder Tinker, vader officiele Fries, mijn paard is zwartbont. Dat is dus geen Tinker (want: bonte kleur maakt nog geen Tinker) maar ook geen Fries (want: niet zwart). Ik heb ook nooit aangemeld bij ICS (Irish Cob Society), een van de twee Tinkerstamboeken, voor een keuring of zoiets, hoewel dat wel mocht, ondanks dat zijn vader officieel en ook op zijn papieren als Fries bekend staat. Zijn halfzuster Donna, die dezelfde Friese vader maar een ander Tinkermoeder heeft, heeft daar echter een sterpredikaat gehaald, ze laten het dus wel toe, blijkbaar.Maar daar gaat het nu niet over. Ik kon op Bokt (nog) niets vinden over 't kersverse Stamboek, dus dacht ik: ben benieuwd wat voor reacties hier nu wer op komen. Ik ben hier overigens totaal niet bij betrokken, en heb er dus geen belangen bij, ook niet qua paard, mag nu duidelijk zijn. Ik hopu gewoon van bont en behang en barok, vandaar ....De markt er voor was er overigens al lange tijd hoor, ik weet vooral in Duitsland. Van Denemarken wist ik het niet, maar het Stamboek is daar wel op geinspireerd, als je de site bekijkt.
_Bonte_
Geplaatst: 18-02-09 16:53
terpentijn schreef:
. Tinkerbloed wordt daar NIET in toegelaten.
het word gezegt , dus jou paardje hoort er al niet bij ... HEt gaat om een mengeling met een " western achtig " paardje en een fries
terpentijn
Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-09 17:21
Ben je niet in de war met de uitdrukkingen PAINT of PINTO voor bepaalde Westernrassen? In dit kader betekent "PINTO" gewoon: gevlekt, bont.Bijv. in het blad "Pferdemarkt", een Duits magazine, stonden ook geregeld
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 18-02-09 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt
hoogendroog
Geplaatst: 18-02-09 17:22
Tja, dan discrimineert in jouw ogen bijvoorbeeld het KWPN waarschijnlijk ook: die willen ook geen Tinkers....beetje een kromme beredenering.
_Bonte_
Geplaatst: 18-02-09 17:22
ja ik zal best in de war zijn. Maar mogen tinker*friezen dan wel ?
Anoniem
Geplaatst: 18-02-09 17:29
_Bonte_ schreef:
ja ik zal best in de war zijn. Maar mogen tinker*friezen dan wel ?
Nee, als je de openingspost leest, niet:
Citaat:
Tinkerbloed wordt daar NIET in toegelaten. Wat vindt men hier zoals van, ben ik benieuwd?
Boelles
Geplaatst: 18-02-09 17:30
Nee, geen tinkers. Alleen KWPN/NRPS x Friesch is toegestaan.
Het gaat hier om paarden waar men officieel de sport mee in wil kunnen gaan. Net als men AraboFriezen heeft, wil men nu dus (bonte) Fries x.... types die genoeg in huis hebben om in de wedstrijdsport, de officiele wedstrijdsport, mee te kunnen komen. Dat is dus inderdaad Bonte Willem idee, die staat dan ook overduidelijk als boegbeeld op de betreffende website.
Ik heb jaren geleden in Duitsland de hengst Bizkit op een hengstenshow gezien. Dat is een fries x iets van samber, Enorm gaaf paard is dat. Leuk dat ze die nu hier ook hebben