[H][wb]Welke hengst geeft volgende eigenschappen door?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sev

[H][wb]Welke hengst geeft volgende eigenschappen door?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 14:12

koel in het hoofd
goed springen en goed bewegen
hoogbenige veulens, vergrotend (voor merrie van ongeveer 1m63)
sterke bovenlijn

liefst een hengst die al wat bewezen heeft in de springsport.
Laatst bijgewerkt door gomir op 20-02-09 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tags

gomir

Re: [H][wb]Welke hengst geeft volgende eigenschappen door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:51

Moderatoropmerking:
Zou je de informatie over je merrie misschien wat aan kunnen vullen?
Voor de richtlijnen kun je in de charter terecht

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:08

Clinton I van Carolus I voldoet wel aan deze beschrijving.

Sev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 12:58

Thx! Zou Clinton II (staat bij Schockemohle) hier ook aan voldoen?
Dekgeld valt meer binnen mijn budget :) ik zoek een hengst van rond de 1000 euro

Andere hengsten waaraan ik dacht zijn Phin Phin, Quasimido van de Molendreef, Thunder van de Zuuthoeve, Hunter's Scendix, maar weet niet of ze passen op onze merrie (zie Tamara x Salmon Way Spirit merrie bij FA - EK) of voldoen aan de eisen

Dave_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:11

[H] Phin Phin is volgens mij niet geschikt omwille van karakter. Hier in België was hij niet gewild door moeilijke karakters. Geeft dan wel weer goeie springpaarden...

Thunder vd Zuuthoeve is een goed springpaard met als nadeel een traag voorbeen, dit komt voort van Argentinus. Geeft wel mooie paarden die goed kunnen bewegen. Zijn volle broer Wonderboy is misschien ook een optie.

Quasimodo vd molendreef heeft een volle broer Action-breaker en die vind ik persoonlijk stukken beter. Maar is volgens mij jammer genoeg niet meer beschikbaar.

Van Scendix heb ik zaterdag tijdens het vrijspringen te Torhout een tweejarige gezien. Chique type,iets aan de kleine kant. Hij liet hem jammer genoeg niet goed zien tijdens het vrijspringen omdat hij veel te fris stond. Ik denk dat Scendix de betere van deze groep is, als hengst en qua afstamming. Is wel de jongste dus valt nog af te wachten wat hij in de grote proeven doet.

Wandor van de Mispelaere is misschien ook een optie. Ik heb met deze hengst al twee mooie hengstveulens gefokt. Het veulen van vorig jaar heb ik voor geboorte verkocht en heeft gewonnen in Oud-heverlee, Iandor van het Westhof www.stalhetwesthof.be

Sev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 00:55

ik zal Wandor eens voorstellen aan mijn vader (het is zijn merrie maar ik mag een hengst kiezen) maar denk dat hij meer van het 'moderne' type houdt.

Wat weet je zoal over de volgende hengsten? Breemeersen Adorado, Chippendale Z, Osta Rugs Quintus? In welke mate voldoen ze aan 'de eisen'?

Enkele foto's van de merrie (Tamara x Salmon Way Spirit xx)

Afbeelding

Met haar Jokinal de Bornival hengstveulen
Afbeelding

Haar Lanciano dochter

2 jaar
Afbeelding

3,5 jaar
Afbeelding

Haar Lanciano zoon
Afbeelding

Afbeelding

4 maand
Afbeelding

1,5 jaar
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

CharlieTP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:14

Sev schreef:
Andere hengsten waaraan ik dacht zijn Phin Phin, Quasimido van de Molendreef, Thunder van de Zuuthoeve, Hunter's Scendix, maar weet niet of ze passen op onze merrie (zie Tamara x Salmon Way Spirit merrie bij FA - EK) of voldoen aan de eisen

Quasimodo lijkt mij zeer geschikt. Ik vind het een leuke hengst.
Voor vergroten, koel karakter en toch leuke gangen zit je bij hem wel goed denk ik.
Ik las dat je ook Adorado aangaf. Geen verkeerde hengst, maar ik zou hem enkel op een merrie zetten die erg mooi bukt en balanceert op de sprong.
Hoe groot is haar jokinal veulen? Jokinal geeft toch vaak kleintjes?
Thunder vind ik echt geen vaderfiguur. Zoals men al zei: vermogen zat, maar voor de rest kan hij mij absoluut niet bekoren.
Quintus geeft ook niet altijd veel groter.

Ik denk dat je met Quasimodo aan de meeste van je eisen voldoet.
Van zijn broer Action breaker heb ik 3 veulens van gezien bij stal waar ik werkte.
Dat waren mooie, sterke typetjes maar hun beweging was niet super (toch niet beter dan moeders)

Sev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 19:07

Het Jokinal veulen heb ik zelf nooit gezien. De vorige eigenaar (een paardenvriend van mijn vader en mij) heeft het gefokt. Het was naar het schijnt wel een heel chique veulen met hele mooie gangen (kunnen ook van de moeder komen). Het is jammer genoeg op een heel rare manier 'verdwenen'. Het had bloedwormen en de behandelingen hadden zogezegd resultaat. De eigenaar doet afstand van de hengst om hem te laten inslapen om het uit zijn lijden te verlossen, de dierenarts neemt het mee maar behandelt het thuis en kon het nu ineens wél genezen, binnen 2 weken was hij er bovenop! Toen stond hij ook ineens nog aan zijn deur om te papieren op te eisen! Dat even terzijde.
Ik vind Quasimodo ook geen slechte keuze, Nimmerdor en zijn zoon Heartbreaker is springgenen verzekerd. We willen alleen ook niet een te klassiek veulen fokken. Nu weet ik niet hoe modern de Quasizonen en - dochters in het algemeen zijn?

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:59

Thunder lijkt me juist wel aan je voorwaarden te voldoen.Oké,hij springt met een iets lang voorbeen en zou net wat meer bloed mogen hebben,maar hij fokt meer bloed door dan hij zelf heeft,zijn nakomelingen hebben allemaal maat genoeg,springen voorzichtig en goed in de manieren,bewegen meer dan voldoende en hebben een fijn karakter.

Clinton I lijkt me ook te passen,Clinton II vind ik persoonlijk wat minder springen,maar daar heb ik nog geen nafok van gezien.

Chin Chin zie je toch regelmatig nogal klassieke bakken van,die inderdaad wel springen maar heel gewoon bewegen en inderdaad...moeilijk te rijden.

Wandor ben ik ook heel gek van,maar ik denk niet dat die zal vergroten en ook niet hoogbenig fokken.Ik heb er zelf één uit een merrie van 1m62 gefokt en die was met 2 jaar 1m61,dus veel groter dan de moeder zal ze niet worden.

Adorado vind ik een beetje hetzelfde type als Wandor:ik denk niet dat hij zal vergroten of hoogbenig fokken.

Quasimodo vind ik een super sportpaard,maar fokhengst?Hij is al jaren gekeurd,maar je komt er zelden nakomelingen van tegen.De oudsten zouden intussen toch al 10-12 jaar moeten zijn?Misschien heeft hij weinig gedekt in zijn jonge jaren?

Sev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 23:58

Ja ik ken ook niet zoveel nakomelingen van Quasimodo vandaar mijn vraag. Hij staat echter op de genetische springindex van Universiteit Leuven op 1, en die wordt toch berekend aan de hand van zijn prestaties en die van zijn nakomelingen. Het gaat hier natuurlijk alleen over Belgisch gekeurde hengsten.
Wat vinden jullie van haar Lanciano-nakomelingen? We hebben nog een dekking van hem tegoed. Deze wilde we eventueel gebruiken op een andere merrie (First mate xx x Lys de Darmen) maar kan dus eventueel ook weer voor haar gebruikt worden.

Ik ben persoonlijk ook wel gecharmeerd door Stakkato-bloed maar die gaat niet vergroten..

Heeft misschien iemand nog een optie die nog niet vernoemd is?

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:34

Voor Stakkato-bloed zou ik zeggen:Eurocommerce Samorano!!Stakkato x Wienerwald
Ik ben zelf niet zo voor Stakkato,geeft dikwijls zijn eigen type en manier van springen door en dat zijn niet mijn type paarden,maar deze ben ik wel weg van.
Beweegt ook niet verkeerd,laat zich makkelijk rijden,springt goed in de manieren met veel vermogen.
Of hij maat zal vererven weet je natuurlijk niet maar hij is zelf toch 1m71.

Dave_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:41

De Lanciano nakomelingen van uw merrie vallen goed mee. Mooie paarden alleen in mijn ogen ietsje te beknopt. Ik persoonlijk zie ze liever iets langer gelijnd.
Ik denk dat je daar in uw hengstenkeuze ook rekening mee moet houden.
Dan valt voor mij Adorado ook af, heeft een grote toekomst als springpaard maar ook te kort voor uw merrie.
Eens goed naar de moeder gekeken en geeft haar type duidelijk door. Dus zoek naar een hengst die langelijnd is en dit ook doorgeeft, zoals Thunder...
En wat meer bloed vertoont in zijn type maar toch nuchter in het hoofd.

Wandor kan soms maat toevoegen. Een nakomeling van hem gezien uit een volbloedmerrie van 1,58m en als jaarling was die al zo groot of zijn moeder.

Ik verwacht alle momenten een veulen van Catoki (cambridge-silvester). Fokt chique paarden met bloed en goede bewegingen. Of hij vergrotend werkt is af te wachten. Is zelf 1,69m maar wil natuurlijk niets zeggen. Volgens bepaalde fokkers fokt hij goede karakters. Nog niet zoveel nakomelingen. Heb hem gebruikt op een merrie van 1,65m. Dus nu met spanning afwachten, merrie al 5 dagen overtijd. Catoki is misschien een optie.

Sev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 15:27

Spannend toch eh, een veulentje dat je elk moment kan verwachten :)
Heb eens wat gegoogled naar Catoki, hengst spreekt me zeker aan! Alleen
lees ik dat hij alleen via diepvriessperma te verkrijgen is...onze merrie heeft
juist heel vruchtbaar sperma nodig wegens haar leeftijd...

Sev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 15:41

kent iemand de hengst Wittinger VDL? Hij stond bij het passende lijstje volgens de hengstencalculator op paardenfokken.nl

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:47

De nafok van Wittinger is niet echt opvallend...

Sev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 23:15

Chippendale Z?

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:32

ik heb 2 nakomelingen van thunder. ze zijn allebei nu 1 jaar en nu rond 140 cm. Springen kunnen ze heel goed met hoge achterbenen. goed karakter! Thunder geeft paarden met koel hoofd maar bij beknopte merries heeft die wel 50 % kans op beknopte veulen. Zo is bij ene veulen met beknopte moeder ook beknopt maar toch ietsje langer dan de moeder. en de andere veulen met langgerekte moeder is ook mooi langgebouwd. Maar meeste nakomelingen zijn supergroot!

Kimx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:31

Cicero misschien.

Cicero is koel in het hoofd (maar temperament genoeg)
Heeft veel vermogen en geeft dat ook door aan zijn nakomelingen.
Ook zijn de meeste veulens groot genoeg.
Wij zelf hebben een kleine merrie (rond de 1m60)
maar met Cicero fokt ze altijd grote, elegante veulens.

En hij loopt momenteel 1m50 onder Dirk Demeersman.

jje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:59

En, Dave_30, Wat is er geworden van uw Catoki-veulen?
Ik vraag me vooral af in hoeverre het een groot veulen geworden is!