Papieren bij dekking en veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cinv

Papieren bij dekking en veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 12:04

Ik wil dit jaar mijn merrie laten dekken.
Het zal mijn eerste veulen worden en daarom heb ik wat vragen.
Wat moet er allemaal gebeuren bij de dekking kwa papierwerk?
Alsook bij de geboorte van het veulen?

Merrie is KWPN en ik ben nog op zoek naar een hengst, Kwpn of Duits.
Wat zou het verschil zijn mocht ik een Duiste hengst nemen (ivm papierwerk) ?

Alvast bedankt voor de info :D

VieJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:07

De hengstenhouder heeft een kopie nodig van jouw stamboekpapier. Hij regelt bijna alles. Van het KWPN krijg je het dekbewijs thuis gestuurd, deze moet je binnen 10 na geboorte van het veulen hebben terug gestuurd. Verder komt er niet zo veel bij kijken (wat papierwerk berteft dan he!).

Wat bedoel je met het verschil tussen KWPN en Duits? Een hengst die Duits gefokt is maar wel KWPN goedgekeurd (als voorbeeld San Remo), of bedoel je een hengst die bijvoorbeeld alleen Oldenburg, Westfalen enz is goedgekeurd?

cinv

Re: Papieren bij dekking en veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 14:46

Ah ok kopie van stamboekpapier van mijn merrie dus afgeven bij de dekking ? En bij de geboorte moet ik nog iets opsturen naar Kwpn of zo? gewoon na de geboorte het veulen aanmelden per mail dan is voldoende?

Buiten het papier is er dan zeker alles betrefende de dekking en de controles voor de merrie die drachtig is enzo hé, dat zal mijn Da wel op tijd uitleggen dan zeker hé :-)

Neen ik bedoel niet Kwpn ggk dan, gelijk een hengst ingeschreven in Oldenburg of ander , hoe verloopt het dan voor mijn veulen ?
Is dit dan veel ingewikelder dan als ik gewoon een Kwpn ggk hengst zou nemen?

VieJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:55

Van een niet KWPN goedgekeurde hengst zou ik het eerlijk gezegd niet weten. Als je een hengst op het oog hebt kun je natuurlijk ook altijd de hengstenhouderij opbellen om te vragen hoe de procedure verloop voor die desbetreffende hengst.

Wat het KWPN betreft:
VOOR de dekking moet de hengstenhouderij een kopie van het stamboekpapier hebben. Hengstenhouderij registreert de dekking. KWPN stuurt jou het dekbewijs toe en deze moet weer teruggestuurd worden BINNEN 10 DAGEN na geboorte van het veulen.

Als het goed is informeert je DA je van tevoren hoe alles zal verlopen mbt de inseminatie, dracht en geboorte. Zo niet moet je hier zelf naar vragen! Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen.

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 16:08

AH ok , super !! nu is het duidelijk wat Kwpn betreft !
Ja hoor !Heel erg bedankt viejo :-) heel vriendelijk :-)

Als iemand nog weet hoe het verloopt met een niet Kwpn gk hengst, ik luister ook aandachtig ;-)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:14

Bij het NRPS is het zo dat je met een niet ggk/erkende hengst een register A papier bij het NRPS kan krijgen. Voor zover ik weet is dat bij het KWPN hetzelfde!!

Je zou er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om je veulen dan bijvoorbeeld in het betreffende stamboek van de hengst in te schrijven.

Dan zou je dus het dekbewijs naar dat stamboek moeten sturen. Eventueel met een kopie van de stamboek papieren van je merrie.
Maar of het hier in NL een meerwaarde heeft om hem dan in het stamboek van de hengst in te schrijven weet ik niet!!

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 16:29

Neen dat ben ik zeker niet van plan om nog eens in een ander stamboek te laten zetten, ik wil bij het Kwpn blijven.

Dus aan het Kwpn een 'ander' document aanvragen.
Ik heb ze ook gemaild, ze zullen mij dat waarschijnlijk (hopelijk;-)) ook wel tegoei uitleggen zeker , dank je alvast ponyparadijs.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:20

Als jij het dekbewijs gewoon opstuurd naar het KWPN volgt daar automatische het juiste papier uit. Jij hoeft dan dus niet aan te geven dat het bijvoorbeeld een register A moet worden. Dat doet het KWPN.

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:20

Als je een Duitse hengst gebruikt, krijg je van de (duitse) hengstenhouder een Decksheine. Dit moet je opsturen naar het KWPN, om de dekking te laten registreren. Wanneer dit verwerkt is, gaat het voor de rest het zelfde als wanneer je met een KWPN'er dekt. Je krijgt dus in februari het geboortebericht wat je terug moet sturen als het veulen geboren is.

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 22:41

Ow dus als ik een hengst gevonden heb en een dek ervan wil vraag ik gewoon een bewijs bij de betaling.
Wat is juist een register A ?

Dank je wel hoor voor je info !

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 22:43

pajidin erg bedankt, super , nu is alles wat duidelijker.
SOmmige mensen hadden mij afgeraden om bij een ander stamboek te gaan dan Kwpn omdat het zo een gedoe zou zijn maar wat ik hier leer, is dat het eigenlijk niets 'moeilijker' is dan mocht ik een Kwpner kiezen.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:45

Dankje voor het openen van dit topic!
Want ik was het net zelf van plan :D En dan met exact dezelfde vragen..

Ook ik ben benieuwd wat register A precies inhoud, is dat dan ook anders/slechter/moeilijker verkoopbaar dan het 'normale register'? En hoe heet het normale register dan, is dat dan register B oid? (ik dacht nml. altijd dat het andersom was..)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:48

Dan heb ik ook nog een vraagje.

Moet het papier op je eigen naam staan?
Of maakt dat niet uit?

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 22:57

héhé :D
goed gezien van mij hé, ike beginneling :o

Ik denk dat je best uw paard op uwe naam zet hoor.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:01

ja, maar stel, ik leen mijn merrie uit om iemand anders er een veulen mee te fokken. Dat veulen moet op naam komen van die andere mensen.
Die andere mensen regelen alles wbt de dekking en aanvragen van de paieren e.d.
Is het dan dus een probleem, als de merrie niet op hun naam zou staan?

VieJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:07

@ Raja Degene die op het stamboekpapier van de merrie genoteerd staat als eigenaar, diegene is de fokker en dit komt dus op het veulenpapier te staan. Het is niet mogelijk wat jij noemt in jouw voorbeeld. Dan zul je of na de geboorte van het veulen met het veulenpapier alles weer terug moeten sturen en de andere mensen als eigenaar moeten laten registreren (verkoop zogezegd) of je moet de andere mensen op het papier van jouw merrie moeten laten registreren als mede eigenaar (maar ook dan blijf jij dus mede fokker).

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:41

Veulens van KWPN hengsten krijgen een VB (veulenboek) papier. De inschrijving in het VB wordt na stamboekopname omgezet in STB.

Een veulen van een Duitse ggk hengst (van een erkend stamboek), krijgt een register A papier, dit papier is niet geel maar groen. Om zo'n paard in het stamboek op te laten nemen (dus reg A veranderen in STB) kan het zijn dat het paard aan extra eisen met voldoen zoals PROK (rontgenfoto's), cornage en verichting (IBOP/EPTM). Dit is verschillend per hengst en moet je dan navragen bij het KWPN.

Het papier van de merrie moet bij het dekken op naam staan.

@ Raja en Viejo: Als je de merrie uitleent aan iemand anders om er mee te fokken, kan het stamboekpapier gewoon op je eigen naam blijven staan. Je moet een baarmoederverhuur-verklaring inleveren bij het KWPN. Op deze manier worden die andere mensen gewoon als fokker gezien van het veulentje.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:06

een baarmoedervehuur verklaring?
Moet je dat zelf opstellen of zijn daar vastgelegde formulieren voor?

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 11:02

OW ah ja toch , dank je pajidin !
ZOlang het veulen VB gelaten word geen extra gedoe maar dus wel als het in het stamboek wilt laten opnemen oho, dat is minder gemakkelijk allemaal ok.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:57

En dan geldt het volgens mij ook alleen nog maar voor merries, ruinen blijven in het VB staan.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:45

ruinen kunnen toch ook ster worden?
Kunnen ze dan niet opgenomen worden in het stb?

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:39

Je moet voor de baarmoederverklaring gewoon zelf wat opschrijven.

Alleen hengsten kunnen opgenomen worden in het stb, als ze een goedgekeurde hengst zijn.