Dus liet ik voor de fun mijn bijna 4jarige Painted Black x Dutchboy x Lector meedoen, omdat ze nogal sensibel en kijkerig is, en ikzelf dit dus een goede training vond voor haar.
Mijn bedoeling was om haar een hindernisje van 90cm - 1m te laten springen en dan te stoppen.
Maar mijn merrie had plots techniek, vermogen en basculeerde over de sprong als een echt springpaard. De mannen van de organisatie en het publiek stond met zijn mond open te kijken. We hebben de hindernissen uiteindelijk tot 1.25-1.30m gezet, en Anulena sprong er met gemak en nog ruim voldoende ruimte over. Ze was het gesprek van de avond bij de collega-fokkers en ik had 2 potentiële kopers.
Nu had ik haar vorig jaar een 2tal weken na aanschaf 2x laten vrijspringen en toonde ze dit helemaal niet. Nauwelijks 1m hoog en ze sprong alle balken eraf, ze hield haar rug vast.
2 vragen dus:
1. hoe kan een paard, door 6 maanden in de weide te lopen, plots zo veranderen??? Iemand die dit ook al meegemaakt heeft?
2. Wie heeft hier op bokt ook een Painted Black, die zijn/haar paard al even laten (vrij)springen heeft, en die "aangenaam" verrast was van de resultaten?