Nu heeft mijn vader altijd al een veulen willen fokken uit een goed paard met een goede hengst er op. ( en mij lijkt dat ook erg leuk
)Maar makkelijk gezegt hebben wij er de balle verstand van! amateurs nog dus
Nu weten we dat we een goede merrie nodig hebben (duh
)Nu heb ik wat gelezen over een predikaat rijke moederlijn?
Wat houd dat in? en wat is het
Wat moet een goede merrie om een goed veulen te fokken nog meer in huis hebben? (het word zoiezo een paard aan de maat ivm mijn lengte van 1,84 dus tussen de 1,70 en de 1,80 en het word een grof gebouwd dier, geen iel dames paardje)
Moet de merrie naar de keuring?
En waar moet ik vooral op letten bij de merrie aankoop?
Het word een 3 tot max 5 jarige merrie dus de kans dat het al een veulen gehad heeft zal niet heel groot zijn.
Stel we hebben een goede merrie (Ik ben op zoek naar een veelzijdige merrie dus ik weet nog niet of dat spring of dressuur bloed word)
Dekgeld kost dacht ik rond de 800-1000 euro voor een goede hengst?
welke kosten komen er nog meer bij? (uitgaande dat het een gezond dier word )
Als je er ook nog wat aan wil verdienen kun je het veulen dan beter aanhouden tot 3 jaar en dan verkopen of als veulen verkopen? Paard komt zoiezo te staan op een stal waar ook weidegang is het hele jaar door dus in het begin kan het veulen gewoon blijven. Maar stel je houd het aan, wat kost eventueel (ongeveer)de opfok? bijv per jaar?
Uitgaande van een (leuk) goed veulen dus niet gelijk uitgaande van een perfect spectaculair veulen maar gewoon een leuk fijn lopend ding.
Wat brengt dat op?
Of kost het meer als dat het wat opbrengt?
En wat maakt een veulen weer een goed veulen?
Ik wil me zoiezo mocht het zover zijn meer gaan verdiepen, tegen die tijd moet ik toch wat meer van het exterieur weten voor hengsten keuze etc etc.
Maar als ik met een fijn paard een fijn veulen kan fokken wat ook nog wat opbrengt, dan wil mijn vader misschien een investering doen bij de aankoop want dat krijgt hij er dan in een veulen voor terug.
Wat voor mij weer erg goed uit komt
nou een hoop vragen, maar er zijn vast genoeg bokkers die er wel verstand van hebben en mij daar een beetje over kunnen informeren.
Overigens heb ik al een dier op het oog. via pm kan ik eventueel een link geven dan hoor ik graag of mijn keuze kwa exterieur een beetje wat is
. Daarbij kan je nog kiezen ook.