Veulen blijft mager.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

angela123

Veulen blijft mager.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 08:14

Ik heb even jullie raad nodig.
Mijn ongeveer 8 maanden oud veulen (Arabier), blijft na een worm infectie erg mager, ze staat onder behandeling van een dierenarts die in de 1e week van maart weer terug komt voor een 2e mest/bloed onderzoek.
Het is alleen een akelig gezicht z’n mager veulen.
Over heel de dag voer ik haar 1,5 kilo krachtvoer, en daar bedoel ik mee 1 kg veulenbrok halve kilo muesli en een aantal handjes maisgrutte, verders krijgt ze onbeperkt hooi en kuil.
Nu zit ik er sterk aan te denken haar een 0 grams waterdicht dekentje om te doen, maar dat is ook weer zoiets drastisch, ze zit verder goed in het haar.
Zouden jullie eens met mij mee willen denken. Begrijp dat ik haar niet in 1 maand dikker krijg, maar ben nu al z’n 3,5 maand aan het tobben.

Groetjes

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:16

Als ze een worminfectie heeft gehad kan ze nu ook best ineens een flinke groeispurt hebben om de schade in te halen. Daar voer je bijna niet tegenop. Onze jaarlingen krijgen 2 tot 3 kg. veulenbrok per dag. Staat ze 's nachts binnen? Als ze dag en nacht buiten staat kost het ook meer energie om op temperatuur te blijven, een mager veulen zou ik dan persoonlijk liever 's nachts op stal zetten.

Kendra

Re: Veulen blijft mager.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:24

Ik zou ook wel iets meer brok durven voeren, die van ons krijgen rond de 2 kilo. Zorg er in ieder geval voor dat je smakelijk ruwvoer hebt. Als paarden niet helemaal goed in hun vel zitten eten ze vaak met lange tanden. Dat geldt voor veulens nog meer, omdat die vaak aan het wisselen zijn.
Verder zou je een deel van het ruwvoer kunnen vervangen door lucerne. In dit geval de soort mét melasse nemen, dat vinden ze meestal erg lekker. Met een flinke scheut olie erdoor heb je een flinke energie-boost.

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 10:37

Hoi,

Het krachtvoer hebben we al opgebouwd van 1kg naar 1,5kg,
Ruwvoer eet ze goed, overdag krijgt ze ondbeperkt hooi, dit ivm meerdere paarden/veulens in de kudde niet geen kuil krijgen, voor de nacht gaat ze dan op stal met een hele berg kuil en een hele bak compact gras van hartog, ook bij iedere bak krachtvoer die ze krijgt gaat een scheut olie.

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 10:56

Moet er even bij zeggen, toen ze nog dag en nacht in de kudde liep, ging het eten niet gemakkelijk, niks was lekker en eten doet ze ook erg langzaam, waardoor de rest van de groep haar deel van het krachtvoer ook lekker zat op te eten.
Nu gaat ze gewoon iedere voerbeurt naar binnen en doet zo over een halve kilo krachtvoer z'n 20 min ook is iedere morgen al haar ruwvoer bijna op, ik heb dus het idee dat ze genoeg voeding naar binnen krijgt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:36

Ja daar moet ze toch genoeg aan hebben. Ik begrijp je zorgen ook - eerst denk je acht ... (wormen, groei, tanden, noem maar op) maar 3,5 maand is wel een beetje lang. Zou het zo ook niet weten. Is ze wel gewoon vrolijk?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:38

Hoe mager is ze?

PatvRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:40

Ik zo haar wel een dekentje op doen, zo heeft ze minder energie nodig om haarzelf warm te houden en hopelijk helpt dat om zelf iets dikker te worden. Misschien niet de beste manier, maar snap dat je het niet fijn vind, zo'n mager veulen. En onbeperkt hooi voor haar neus.

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 11:56

Katje: wil wel een foto plaatsen maar door haar wintervachtje zie je erg weinig.
De dierenarts zei dat ze erg mager was, als je met je hand over haar buik gaat, voel je duidelijk dat haar velletje tussen haar ribben is getrokken :-S, ook het vet bij haar billen (staartaanzet) en haar schouders is helemaal weg.
Ik maak me erg zorgen, dierenarts komt min. 1 keer per maand terug om haar de controleren.
Verder is het een vrolijk veulen, is lekker aan het spelen met haar 2 vriendinnen, en groeit in de hoogte heel erg goed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:02

heeft ze misschien last van doppen op haar tanden?
of nog steeds wormen?
Mais is volgens mij geen voer voor veulens...
Probeer eens een beetje ,twee handen,wat vochtige zemelen door haar biks te mengen...mocht ze last hebben met wisselen,krijgt ze zo de biks wat beter weg.

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 12:05

Mensen in mijn omgeving zouden in mijn geval een dekentje op doen, maar ze heeft gewoon een goede wintervacht, wat mij wel is opgevallen aan haar wintervacht dat haar haren altijd helemaal door elkaar omhoog staan. kijk ik naar de andere veulens die hebben gewoon een mooi glad dik pak haar.
Weet niet of dit iets over haar gehele toestand zegt hoor.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:06

In dat geval zou ik kiezen voor een dekentje erop. Daarmee maak je haar leven wat makkelijker.
Verder zou ik liever niet veel meer voeren (behalve natuurlijk onbeperkt ruwvoer) omdat dit niet echt bevorderlijk is voor de maag van zo'n kleintje.
Lucerne zou nog een optie kunnen zijn als aanvulling.

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 12:09

dierenart heeft in haar mond gekeken, en vertelde mij dat daar niets mee aan de hand was.
Of ze nog wormen heeft gaat hij over 2 weken bekijken dmv bloed en mest onderzoek.
Dierenart heeft haar nu 2 keer in 3 maanden behandeld tegen wormen met diverse middelen.
Dat mais ben ik eigenlijk gaan voeren omdat het bij mijn merrie ook zo goed hielp na haar worm infectie (veulen heeft het van moeder) ze kwam door die mais in comb. met een regendeken weer erg goed op gewicht.

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 12:10

Oke stel ik besluit en ongevoerd regendekentje op te doen, hoe bepaal ik de maat, en waar kan ik een dekentje voor haar vinden.
En zouden jullie dit dekentje ook in de nacht om laten als ze lekker warm op stal staat?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:11

Hoe is haar alertheid? En hoe oogt haar ontlasting? temperatuur? Mocht je voor een dekentje kiezen, ga dan voor een warmere, geen idee of ze haar temperatuur op pijl kan houden..
heeft ze maatjes? Zo ja, schenkt ze die aandacht?

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:14

Ik had ook een pony die goed in het haar zat maar toch afviel, ondanks dat hij goed gevoerd werd. Ik heb hem een dekentje opgedaan en het gaat stukken beter nu. Ik heb hem ook maismeel met een scheut zonnebloemolie bijgevoerd. Doet echt wonderen!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:15

Als je een dekentje koopt dan moet je echt even kijken voor een speciale veulendeken die hebben de juiste pasvorm voor zo'n beestje anders trekt en schuurt het aan alle kanten.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:15

Ik zou geen ongevoerd regendek opdoen. Die worden klam van binnen, houden weinig warmte vast en hebben dus haast geen effect. Ik zou dus een 200 grams buitendekentje kopen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:16

omdat jij zegt dat haar vacht zo raar omhoog staat denk ik dat ze waarschijnlijk nog steeds wormen heeft...
of ze heeft het koud,ik weet niet wat voor weer het is in nederland op dit moment,maar een deken is natuurlijk niet slecht bij een mager beestje....

detour

maar of veulens goed tegen maismeel kunnen?..
Zonnebloemolie is een goed idee, maar als het dier al dun poept, lijkt het me niet slim. Want de darmen nemen minder voedingsstoffen op als het olie het eten er sneller doorheen werkt.

detour

geerke schreef:
omdat jij zegt dat haar vacht zo raar omhoog staat denk ik dat ze waarschijnlijk nog steeds wormen heeft...
of ze heeft het koud,ik weet niet wat voor weer het is in nederland op dit moment,maar een deken is natuurlijk niet slecht bij een mager beestje....

Geloof mij, Geerke, het is ouderwets Hollands pisweer. :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:18

ik geloof dat mais helemaal niet goed is voor paarden...maar hoe ik daar aan kom?
Een scheve mineralen balans...

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:18

ik zou zoiezo geen 0 grams deken op doen,, vaak is dit kouder * ga jij maar eens naar buiten in alleen een regenjack op je t-shirt * dan zul je voelen dat de koude regenjack gaat plakken op je lijf en ontzettend koud word.

een veulen in deze conditie zou ik persoonlijk op stal zetten meet onbeperkt hooi.

het voer zal het niet aan liggen.
ik denk dat jou veulen na de worm infectie is gaan groeien ( dit kan de worm infectie best belemmerd hebben ) waardoor het voer dat hij krijgt in zijn groei gaat zitten ipv in de breedte.

ik denk dat je even moet wachten op de zomer en hem dan lekker op gras moet zetten dan komt hij vast lekker bij :)

succes

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:19

Om te beginnen zal ik haar naar 3 kilo brok per dag zetten. Een deken opdoen, tja.. Kan ze niet gewoon in een loopstal?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:19

Even wachten tot de zomer kan maanden duren en het is wél een veulen; zij zijn nu eenmaal wat kwetsbaarder, in de groei, kost energie, goede bouwsoffen nodig en een hoestje is zo te pakken.