[TI] stamboek aanmelden etc

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jamejozie

stamboek aanmelden etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 13:53

okee misschien is deze vraag wel vaker gesteld maar doe toch een poging.
logisch snap ik dat het handig is om lid te zijn van het stamboek (aanmelding gaat vandaag nog op de bus)
maar dan de merrie en veulen aanmelden (gaat dit door middel van keuring???)
bij het ICS staat er duidelijk rasaanmeldingen, maar bij het nsvt staat alleen keuringen, zijn aanmeldingen daar ook bij aanwezig???

daarbij ik weet als een nrsp of kwpn hebt en een veulen verwacht moet je deze aanmelden door middel van een formulier. daarna wordt er geloof ik contact op genomen door de schetser. hoe gaat dit in werking bij de tinkers???

iemand met informatie hierover graag

groetjes jacqueline

Nuage

Re: stamboek aanmelden etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:37

Bij het NSvT moet je eerst lid worden en hierbij geef je al aan welke tinkers je hebt. Maar voor opname in het stamboek moet je naar een keuring. Een keuring is altijd voor zowel stamboekdieren als registerdieren (dus zonder bekende afstamming bijvoorbeeld)

Als je gebruik maakt van een goedgekeurde hengst en je merrie is al opgenomen in het stamboek dan krijg je van de hengstenhouder een dekbon. Hierop staat een geboortebericht wat je naar het stamboek moet sturen zodra het veulen is geboren.

Het ICS maakt wel schetsen, het NSvT niet. Die maken enkel tijdens de keuring een foto van het veulen en nemen DNA af. Dat doet het ICS trouwens ook.

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 16:15

okee top hier heb ik zeker wat aan. heel erg bedankt
verder nog een vraag over het chippen en paspoortaanvraag, hoe gaat dit dan verder in werking??

groetjes jacqueline

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:20

Als je je inschrijft voor een keuring met een veulen dan kan je ervoor kiezen deze op de keuring te laten chippen. Het paspoort ontvang je dan later thuis. Dat is bij beide stamboeken zo.
Het ICS doet het volgens mij alleen ook aan huis.

Als je tinker al ouder is dan moet je dit door de dierenarts laten doen en kun je de chippapieren naar het NSvT of ICS opsturen, zij maken dan een paspoort voor je aan.

Om op een keuring te mogen verschijnen moeten alle paarden gechipt zijn met uitzondering van veulens.