en ik dacht jullie kunnen mij vast helpen. Ik wil met mijn ruin en merrie keuringen gaan lopen. Maar het enige wat me tegenhoud is de onduidelijkheid. Daarom even wat vraagjes voor jullie: - Heb je voor een keuring de lidmaatschap nodig van het fjordenstamboek? - Wat geeft deze lidmaatschap je nog meer voor voordelen? Ik ben nu al 1 jaar lid maar heb enkel nog boekjes ontvangen. - Moet mijn fjord gemeten zijn voor de keuring? - Kan een fjord zonder afstammeling ook een keuring lopen? - Moet je je aan bepaalde regels houden tijdens de keuring? - Hoe ziet een keuringsdag eruit? Ik bedoel, wat moet je op een dag allemaal laten zien aan de keuringen - Zijn er verschillende keuringen, of zien alle keuringen er qua inhoud hetzelfde uit? alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.!
Laatst bijgewerkt door TeeGee op 01-03-09 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:Titel iets duidelijker gemaakt
mellenoska
Geplaatst: 16-02-09 11:08
Je moet wel zelf actie ondernemen. ALs je alleen de boekjes ontvangt en je geeft je vervolgens nergens voor op, dan kom je ook nergens.
in principe word er best veel georganiseerd: Toileteerdagen, voorbrengen dagen. Oefendagen voor de ABOP Fjordsport wedstrijden, FSdiplomadagen. En uiteraard de keuringen.
-Je moet wel lid zijn om je fjord op te kunnen geven voor de keuring, en hij moet op je naam staan. -Hij hoeft niet gemeten, dat doen ze daar indien nodig. -Hij kan zonder afstamming naar de keuring, maar dan moet je eerst kontakt met het stamboek opnemen, want dan krijgt ie een soort voorkeuring om te kijken of ie aan de eisen voldoet.Dan kan hij in het hulpboek komen en dan mag hij ook naar de keuring. -Uiteraard zijn er regels tijdens een keuring, anders zou het een zootje worden, maar luister gewoon naar de ringmeester dan komt het vanzelf goed. Maar waarschijnlijk bedoel je meer het kapsel van je fjord of de kleding van jezelf? Bij voorkeur witte kleding of rijkostuum en je fjord netjes gepoets, lange manen mag. -wat je moet doen tijdens een keuring word elk jaar in de boekjes vermeld. maar met een vuelen hoef je alleen maar te stappen. alle andere paarden moeten stappen en draven voor de jury en ze moeten aan beide kanten opgesteld worden voor de jury om ze te beoordelen. -Er zijn premie keuringen en stamboek keuringen. Maar bij het fjordenstamboek worden die op dezelfde dag gehouden, dus daar merk je eigenlijk niets van. De stamboekkeuringen doen ze gewoon tijdens de premie keuring. Als het nodig is word een paard gemeten, gechipt, tandjes bekeken of haren getrokken voor DNA. Dat gebeurt meestal als je al in de ring bent of soms (in het geval van hulpboek opname bv) ervoor.
PreHungaro
Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-09 16:15
wow, heel erg bedankt voor deze duidelijk uitleg. Dan blijf ik dus lid van het fjordenstamboek, nu had ik nog wat resterende vraagjes: -moet dit laten tonen van draf en stap perce in een vaste volgorde of word dit aangegeven? -Hoe kom ik erachter wanner al die evenementen enzo zijn?
Op de site van het stamboek staan sinds kort de voorlopige data van keuringen. Ga in ieder geval eens bij een keuring kijken (eerste is de hengstenkeuring op 4 april. Is strenger dan de overige keuringen, maar voorbrengen komt op ongeveer hetzelfde neer). Als je het helemaal handig wilt doen vraag je iemand of hij/zij je paard de eerste keer voor wil brengen. Scheelt je een hoop stress en je kunt de reactie van je paard peilen.
- De keuringen worden ook allemaal aangekondigd in het 3-maandelijkse boekje van het stamboek. - Je moet eerst stappen van de jury af en terug naar de jury toe draven. Willen ze meer zien dan hoor je dat ter plekke. - Eerst eens gaan kijken bij een keuring is zeker een aanrader. De hengstenkeuring van 4 april is overigens in Hoenderloo, Krimweg 125. - En de jaarvergadering van jouw regio bezoeken kan ook nuttig zijn. Deze worden ook aangekondigd in het boekje en staan volgens mij ook al op de site.
1 tip bel het stamboek dta je geen boekjes ontvangt. daarin vind je namelijk de data en inschrijf formulieren.
Anita45
Geplaatst: 17-02-09 18:44
maccie schreef:
1 tip bel het stamboek dta je geen boekjes ontvangt. daarin vind je namelijk de data en inschrijf formulieren.
TS schrijft juist dat ze wel boekjes ontvangt.
leoensuzanne
Geplaatst: 18-02-09 23:55
@Keeyzie. Er is vaak een keuring in Sevenum, en ook in Spoordonk. Ik denk dat die het dichtste bij zijn voor jou. Wij komen zelf uit Veghel en gaan altijd naar deze keuringen toe. Leo brengt (tegen betaling) ook paarden voor. En je mag me altijd pb'en als je een vraag hebt. Sevenum wordt eerder gehouden dan Spoordonk. Als je naar Sevenum wilt gaan, en je hebt vragen, mag je die altijd aan me stellen. Ik zal proberen er dan zoveel mogelijk antwoord op te geven. Als je dit zou willen, stuur maar een pb. Dan kunnen we iets afspreken eventueel.
In de boekjes staat ook in hoe je je paard voor moet brengen en vooral hoe je je paard op moet stellen voor de jury. Het is wel slim om van te voren te oefenen en dan vooral het stil staan. Je stapt in een driehoek van de jury weg. Als je de eerst hoek om bent, ga je over in draf. Daarna draaf je recht op de jury af. Als je paard bijv aangaloppeert, zegt de jury vaak dat je nog een stukje verder mag draven. Het is dus belangrijk, dat je paard zich in dit kleine stukje goed laat zien. Probeer bij het voorbrengen je paard aan de voorkant zo vrij mogelijk te laten lopen. Ik kan bijv onze paarden niet bijhouden, ga daardoor onbewust aan de voorkant lopen tegen houden, en daardoor loopt het paard niet goed. Daarom doet Leo bij ons het voorbrengwerk en ik ben de 'aanjager'. Nou ja, meestal met stem eigenlijk. Maar nogmaals voor vragen, pb me maar. Groetjes
Misschien wat ver weg, maar in Wanneperveen is 18 april een knip en voorbreng cursus, is heel erg leuk. Er aan vast zit een hengstenshow van dhr. B van den Berg.
In Anderen bij Fjordenpaardencentrum Nijend, word op goede vrijdag 10 april een knip en voorbreng cursus gehouden met diverse shows van het Fjorden stamboek !
En idd even stamboek bellen, dan kom je er gauwer en duidelijker achter....