Hebben jullie het wel eens mee gemaakt dat een DA verkeerd heeft opgevoeld, Ik bedoel dus dat hij geen veulen kon voelen, maar dat de merrie later wel drachtig bleek te zijn?
Merrie van stalgenoot is vorig jaar juni gedekt, is in nov opgevoeld, maar DA voelde niets. Echter is merrie haar humeur erg verandert en heeft ze echt een drachtig buikje (verder is er nog niets aan tepels verandert) Merrie is niet meer hengstig geweest (maar hebben ook geen hengsten/ruinen op stal)
Dat kan idd wel voorkomen. Je kunt haar voor de zekerheid nogmaals op laten voelen. Het veulen is nu groter, dus als er wat zit is dat wat makkelijker te voelen.
met mijn merrie was een echo gemaakt en meerdere malen gevoeld ipv 1 veulen bleken er later 2 op te zitten...geen DA heeft ooit iets gezien of gemerkt...
Mariska_28
Geplaatst: 16-02-09 12:25
Och, een 2-ling is hier ook over het hoofd gezien tijdens het scannen... die lagen in Januari opeens op het land...
tug
Geplaatst: 16-02-09 12:45
dat noemen ze ook wel het fokkersverdriet of fokkersgeluk.
paarden zijn zelfs met alle moderne apparatuur nog steeds baas in eigen buik, als je vroeg scand kun je heel wat missen en ook opvoelen vooral als merrie's wat afwijkende baarmoederhoorns hebben kun je best wat missen, andersom komt ook voor, niet drachtig gevoeld, hengstig spuiten en 2 dagen later hangt er een vruchtje in de staart.
heb wel merrie's gekend die volledig het boekje gelezen hadden, maar sommige maken het echt bont. voer je volgens een net schema je drachtig gescande merrie vanaf 9 maanden dracht bij, groeid mooi de buik mee blijkt ze 3 maanden later drachtig te zijn van een zak brok.
of die merrie, die gevoeld en 2 gescand was als niet drachtig, verdacht werd van koliek er was die dag behalve de veearts, twee hengstenboeren, de volbloed paardenbaas met 70 jaar fokkerij ervaring, ook nog de buurman, een raszuivere koeienboer, met als commentaar : ach, 't sou best , 't veul kunnen zijn. " en die kreeg 100% gelijk.
fokken blijft gokken, en dat doen wij ook ieder jaar weer gewoon voor de eer. en het valt altijd tegen.
BKS
Geplaatst: 16-02-09 12:53
Bovenstaande is toch humor hoor, de natuur gaat zijn gangetje wel. Heb mijn merrie ook drachtig (denk ik) is pas laat in het seizoen geweest (juli) heb een keer laten scannen op ongeveer 20 dagen en daarna niet meer. Mijn motto is niet teveel aan omrommelen, hoe vaak hoor je niet dat ze de boel daarna versmijten omdat er iemand aan de baarmoedermond om zit te frunikken. Ik laat het gewoon op zijn beloop. Denk dat ik haar nu zie groeien. In plaats van extra merriebrokken voer ik haar een PAVO summerfit koek per dag bij voor de extra vitaminen en mineralen, samen met het gewone ruw- en krachtvoer dus. Ik zie het wel hoor, heb een periode in de agenda waneer we moeten opletten........
immii_clarr
Geplaatst: 16-02-09 16:17
esther, kan inderdaad! hebben wij afgelopen jaar gehad met m'n tante haar merrie, maar verhaal ken je volgens mij al.. geen veulen gevoeld, maar merrie begon toch wel te veranderen, nog een keer opgevoelt, en jahwel.. een veulen.. hihi veearts heel droog: hej, k voel botjes!! Zou dus gewoon even opnieuw laten opvoelen.. door wie is ze opgevoeld? door schipper?
nee door een assistent (wel dierenarts) van Bouwman. Als ik zou naar het paard kijk, zie ik echt de buik die Shanti vorig jaar had, ze vertoont ook hetzelfde gedrag. Deze haf is normaal heel makkelijk, nu lijkt ze opeens weer een puber, uitbreken, niet luisteren, bokken etc Ook mag je niet bij haar tepels in de buurt komen. Komt me allemaal zo bekend voor
Een vruchtje kan bij het scannen op dracht wel degelijk over het hoofd worden gezien - tweelingdracht ook. Als je het nu zeker wilt weten kun je de DA alsnog laten opvoelen, als het veulen groter is, kun je haast niet missen.
Hier ook op de scan gemist maar pony word nu toch echt wel dik en over een paar dagen komt de dierenarts weer scannen maar dan uitwendig toch voor de zekerheid en om eventueel te kunnen zien wanneer het zou kunnen komen. Ik zou gewoon inderdaad nog even op laten voelen/scannen.