Hoe gaan hengstenhouders om met je merrie met veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TJolieke

Hoe gaan hengstenhouders om met je merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 21:27

Ik ga dit jaar als alles goed gaat voor het eerst mijn merrie mèt veulen naar een hengstenhouder brengen, wil graag proberen haar met de veulenhengstigheid drachtig te krijgen. Ze zal dan afhankelijk van de te rijden afstand wellicht daar blijven totdat zeker is dat ze drachtig is.
Nu hoor ik graag ervaringen over hoe hengstenhouders met 'vreemde' merries met veulens omgaan: mogen deze elke dag de wei in of blijven ze op stal, of is er wellicht mogelijkheid om ze 24/7 buiten te laten lopen?
Mijn voorkeur gaat uit naar een hengstenhouderij niet al te ver van Noord-Limburg.

Sammie

Re: Hoe gaan hengstenhouders om met je merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:09

Dat verschilt per hengstenhouder, dus je zal toch echt contact opmoeten nemen met een hh bij jou in de buurt :)

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 22:13

Ja ik begrijp dat dat verschilt, daarom hoor ik ook graag jullie ervaringen. Ik rij liever een uur langer om te zorgen dat ze naar buiten kunnen dan dat ik ze hier vlakbij breng en ze binnen moeten blijven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:17

Ga ja KI laten dekken? Is het sperma van de hengst ingevroren of ga je met vers/gekoeld sperma dekken?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:19

TJolieke schreef:
Ik rij liever een uur langer om te zorgen dat ze naar buiten kunnen dan dat ik ze hier vlakbij breng en ze binnen moeten blijven.

:? Dan nog zul en kun je toch zelf bellen met de vraag hoe ze dat doen? Dat zeggen ze gewoon eerlijk hoor?

Bij de hh stond ze 24/7 buiten en bij een ander ging ze overdag een paar uur buiten. Dat verschilt gewoon per hh, dus bel ze op en vraag het aan ze. En als je ze niet vertrouwt kun je ze gewoon aan huis houden en insemineren aan huis.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:21

Wij hebben onze merrie vorig jaar met haar veulen samen naar een kliniek gebracht, om haar te laten insemineren, daar kwamen ze niet buiten, maar het was ook maar voor een paar dagen. We hebben haar nadat ze geïnsemineerd was weer opgehaald, en we hadden haar weggebracht net voordat ze hengstig werd(kon even niet anders), dus ze heeft er 5 dagen gestaan. Het feit dat ze die paar dagen niet buiten kwamen vond ik niet zo erg(wel erg jammer), het feit dat ze de hele dag de halsters om lieten vond ik wel vervelend. Zowel de merrie als het veulen kwamen met kale plekjes van het halster thuis, plus het risico dat er iets gebeurt, als ze ergens achter blijven hangen.. ;(

Het zal inderdaad per hh verschillen, dus als ik jou was zou ik gewoon een aantal hh opbellen. En als je haar er voor 3 weken laat, totdat je weet of ze drachtig is, zou ik ook zeker willen weten dat ze dagelijks buiten kwamen.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:58

Het vershilt inderdaad heel erg per hh. Je mag me ook even Pben als je wilt!