[EH][KWPN] 13 jarige Sport PROK Junior * Varriant merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Olrike

[EH][KWPN] 13 jarige Sport PROK Junior * Varriant merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 14:43

Hallo Bokkers,

Wij hebben besloten om Olrike dit jaar te laten dekken. Met de hengstenkeuring in Den Bosch fris in ons geheugen vraag ik jullie advies over een passende hengst. Binnenkort komen we van start in de klasse ZZL. Graag verneem ik van jullie welke hengst jullie zouden gebruiken met daarbij ook de reden waarom jullie voor deze hengst kiezen.

Alvast bedankt.

Hieronder wat gegevens:
Olrike
Junior * Varriant
Koffievos
1.65
Nog niet naar de keuring geweest dit gaat in 2009 gebeuren.
Ontzettend werkwillig karakter.
Mist wat draagkracht in de draf

Wij zoeken een hengst die de volgende eigenschappen doorgeeft aan zijn nakomelingen.
Front
Maat
Lange benen
Correcte beenstanden
Van nature een draagkracht in de draf
Goed achterbeen
Veel souplesse en lichaamsgebruik

Hieronder wat foto's ter verduidelijking:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pantarhei

Re: [EH][KWPN] 13 jarige Sport PROK Junior * Varriant merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:19

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:31

Nou als je zzl mag starten heeft ze iig recht op het predikaat.

Persoonlijk zou ik nog gaan starten, naar de keuring en dan door Negro laten dekken. Dijk van een achterhand, kracht, souplesse en zeker front. Maat is aandachtspunt, maar 1.65 zou ik denk toch zeker moeten lukken. (Maar dat zou dan wel 3x variant worden := )
Een andere optie zou Houston kunnen zijn, ook kracht en front, souplesse. En ook daar is de maat een aandachtspunt.

Het is alleen een beetje jammer dat er verder over de moederlijn niet veel bekend is op paardenfokken.

Olrike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 15:39

Pantarhei: Ja dat klopt dat is de merrie die op bovenstaande foto's ook te zien is.

Sammie: Houston durf ik niet zo goed omwillen van het karakter. De nakomelingen die ik tot dus ver van Negro heb gezien miste vooral de lengte in de benen. Wij zijn echt op zoek naar een hengst die wat hoogbenigere paarden fokt ivm het stopworst effect.

Wanneer er nog meer reacties zijn hoor ik het graag!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:52

Het stopworst effect? := Is dat nieuw?
ondanks z'n (in jouw ogen) teckelpootjes heeft hij hetzelf en zijn kinderen toch niet erg slecht gedaan in de sport :=

Je merrie staat goed in het rechthoeksmodel en daar zou ik niet aan willen sleutelen. Deze merrie moet je absoluut niet korter willen maken in de rug (want zo krijg je nl. optisch langere benen)

Olrike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 16:01

Sammie: Ik bedoelde eigenlijk dat Olrike de neiging heeft tot een stopworst paard. De rug van de hengst moet ook zeker over lengte bezitten.Niets ten nadele van Negro, alleen de afstammelingen die ik tot zover heb gezien zijn wellicht de wat mindere geweest.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:07

Ik denk dat ik wel ongeveer weet wat je bedoelt, in dat geval zou ik Houston ook geen optie vinden. Misschien zijn zoon Valdez, maar die nakomelingen vind ik zelf een beetje tegenvallen.

Hoe sta je tegenover een allrounder? Een Numero Uno zoon bijv. Die zijn ook super in beweging en hebben een goede achterhand.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 23:05

Sammie schreef:
Het stopworst effect? := Is dat nieuw?
ondanks z'n (in jouw ogen) teckelpootjes heeft hij hetzelf en zijn kinderen toch niet erg slecht gedaan in de sport :=

Zo leer je toch steeds nieuwe dingen op FA :D
Heb je nog voorkeur voor kleur om het nog moeilijker te maken?

Negro vererft idd een korter voorbeen.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 00:28

Gezien de punten die je wilt verbeteren zou ik eens naar Oscar kijken. Deze verbetert absoluut front, maat en geeft beweging mee. Van Armani zijn nog geen nakomelingen, maar daar zit je qua maat, beweging, front en ''bloed'' ook in de goede richting!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:06

Ik heb er een aantal die me te binnen schieten bij jou eisen lijstje.
Rhodium, beweging, front, souplesse
Ziesto, beweging, net een gummybal, front, lange stelten.
Je zegt dat je merrie een super werkwillig karakter heeft, misschien kun je dan een Jazz, of zoon van gebruiken? Vivaldi misschien?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:35

Als je Houston niet durft, dan wellicht zijn zoon Valdez (Houston x Jazz) Hoogbenigheid, goed karakter, souplesse en een sterk achterbeen.

Vivaldi gaat geen front toevoegen.

Hoe is het achterbeen van de merrie zelf? San Remo geeft geen goed achterbeen maar als de merrie het zelf wel heeft, zit het meestal bij de nakomelingen ook goed.

Olrike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 11:02

Rhea, het achterbeen is goed. San Remo valt voor ons af.

Ons fokdoel is een goed en bewerkbaar sportpaard, met vooral een goed achterbeen (niet het type voorbeenzwaaier). Wij verkiezen achterbeen voor voorbeen techniek.
We proberen een hengst te kiezen die de mogelijkheid heeft om het achterbeen in ieder geval verankert met natuurlijk de hoop om het achterbeen te verbeteren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:20

Tja je zoekt een ideale hengst,die bestaat niet dus ik vrees dat je ergens concessies op moet doen.Ik vind het een super aansprekende merrie en ze lijkt geen kracht te missen.

Ik weet niet of het je aanspreekt maar bij souplesse moet ik altijd aan Quattro en nakomelingen denken.Goede beweging en achterbeengebruik vereft hij ook door.En het is een volbloed,dus met de luxe en lange benen zit het ook goed.Ik weet alleen niet of hij maat doorfokt.

Een andere optie is United,langbenig heeft merries met mass"a nodig.Vereft front en een goed achterbeengebruik,maar mist zelf de kracht van nature.

Houston fokt goede karakter hoor,met erg werkwillige paarden die een goed achterbeengebruik en souplesse hebben.Maar maat is een aandachtspunt en langbenigheid.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:59

United ben ik met je eens, zou ik ook eens overwegen!

Olrike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 12:56

Quattro lijkt mij ook wel intressant. Hebben jullie daar ervaringen mee met zijn nakomenlingen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:15

Ik kende er een merrie van,hele goede gangen,bloederig en veel souplesse.Echt zo'n gummybal,ik vond het een hele leuke merrie.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:08

Wat vind je van Son de Niro? Hij heeft zelf niet het meeste aan front maar volgens mij valt dat met de nakomelingen goed mee.

Broere Ufo had een erg goed veulenrapport. De hengst fokt ondanks dat hij zelf iets propperig aandoet, erg chique

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:49

Mee eens,Ufo is een hele leuke hengst,alleen souplesse zou een aandachtspunt kunnen zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:03

Met Ufo zou ik meer angst hebben voor het stopworst effect :=

Syllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:44

Is Johnson maybe geen goede hengst voor je merrie?

Johnson (Jazz x Flemmingh)
Uniforme collectie, goed ontwikkelde, rijtypische veulens die goed in het rechthoeksmodel staan en zich opwaarderen in beweging.
De veulens bewegen met een goede beentechniek, hebben veel souplesse en een goede zelfhouding. (afstammelingkeuring 2006)

Sandreo zou maybe ook wel erg gaaf wezen maar ik ben bang dat hij zelf niet echt groot fokt, gewoon normaal eigenlijk. Weet niet wat je precies kwa maat in gedachte hebt en of de merrie zelf ook aan de maat fokt?

Sandreo (Sandro Hit x Flemmingh)

Uniforme collectie hoogbenige rijtypische veulens met veel uitstraling.
De rug is gezonken en zou mooier aangesloten moeten zijn.
In beweging hebben de veulens veel zelfhouding en souplesse.
Het achterbeen wordt goed gebogen, maar zou in draf resoluter onder moeten treden. (afstammelingenkeuring 2005)

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:09

Elisa2 schreef:
Ik weet niet of het je aanspreekt maar bij souplesse moet ik altijd aan Quattro en nakomelingen denken.Goede beweging en achterbeengebruik vereft hij ook door.En het is een volbloed,dus met de luxe en lange benen zit het ook goed.Ik weet alleen niet of hij maat doorfokt.

Quattro een volbloed?? :? Nee hoor.... Op zich geen slechte keus misschien. Ferro geeft een sterk achterbeengebruik, misschien zou zijn zoon Rhodium een optie kunnen zijn? Of Metall?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:29

Quattro is een SF, die zou ik niet in eerste instantie kiezen voor souplesse. Ik denk dat je in de war met met een andere hengst, maar ik weet zijn naam nu ff niet.

Olrike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 07:41

Sandreo en Johnson vallen af, beide om het achterbeen. Johnson zijn manier van gebruik daarvan, Sandreo vanwege zijn eigen kracht/draagmanier.

Zijn jullie bekend met Quattro nakomelingen?

Een Ferro nakomeling is zeker niet uitgesloten, welke zoon spreekt jullie het meeste aan voor mijn merrie?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 08:12

Rhodium of Rousseau.

Rouseau geeft soms paarden die wat "ril" zijn.
Sensibel,maar zeker werkwillig en goed van karakter.

Rousseau heb ik ook al veel merries zien veredelen, zo komt de rousseau die ik rijd uit een ouderwetse , knokige merrie.
Niets meer van terug te zien in elk geval.

Kijk eens in het rousseau topic voor meer rousseau's
Het zijn correct gebouwde , sjieke, hoogbenige paarden. Geen benenzwaaiers. En een heerlijk elastisch lijf.

Olrike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 08:59

Bedankt crossmonster ik ga zeker een kijkje nemen. Is het kwaliteit van het sperma van rousseau in orde?