[H][KWPN] Hengst voor Negro x Rosenkavalier merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

charlot611

[H][KWPN] Hengst voor Negro x Rosenkavalier merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 15:28

Ik zit eraan te denken om dit jaar mijn merrie te laten dekken, het zal haar eerste veulen worden. Ik twijfel echter nog over de hengst die ik wil gebruiken, want er is zoveel keuze.

Afstamming: Negro x Rosenkavalier x Palisander

Zie ook http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=145848 voor haar complete afstamming.

De merrie staat goed in het rechthoeksmodel, maar is wel wat klassiek gebouwd, ze heeft voldoende massa en sterk, droog beenwerk. Haar resultaten op de stamboekopname waren Ex 65 Bw 60 Stap 65 Draf 60 Galop 55 Houding 60. Met vrijspringen laat ze trouwens een goede sprong zien, wat je misschien niet direct verwacht bij een meer dressuurgerichte afstamming, maar ze mist souplesse in de galop. Het is een merrie met een goed, eerlijk karakter. Ze mist wel net dat laatste beetje inzet en werkwilligheid in het werk. Je moet haar echt aan het werk zetten, anders doet ze het niet voor je. Ook in de wedstrijdring mist ze de looplust, ze kan je echt laten zitten in een proef. Heb je haar echter eenmaal goed aan het lopen, dan toont ze een beter achterbeen en wat meer souplesse.

Een aantal foto's, deze zijn van wat langer geleden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik wil graag de volgende punten verbeteren:

- achterbeen moet sterker
- meer souplesse, elasticiteit
- maat, de merrie is zelf maar 1.62
- langer voorbeen, sjieker type
- werkwilligheid en looplust

In eerst instantie overweeg ik om terug te fokken op de Rubinstein lijn om de dressuurgenen meer te verankeren. Maar omdat Terra ook goed kan springen, sta ik ook open voor een springhengst die bewezen heeft goede beweging, balans en een sterke achterhand te vererven, om zo meer richting het fokken van een allrounder te gaan.
Omdat er al Ferro achter zit, vallen hengsten met Ferro in de bloedlijn in mijn ogen af (maar ik sta natuurlijk wel open voor goed gefundeerde suggesties waarom een hengst met Ferrobloed wel geschikt zou zijn :D ). Liever geen Jazz bloed ivm het karakter, ze heeft zelf een heel goed karakter en dat wil ik er niet ‘uit’ fokken.
Mijn voorkeur gaat uit naar een bewezen hengst, en een hengst die goed vruchtbaar is. Er is al eerder geprobeerd haar drachtig te krijgen, maar dit was een moeizaam proces en uiteindelijk is het vruchtje verworpen.

Ik ben er nog niet helemaal uit of ik het veulen zal houden of zal verkopen. Dat ligt er uiteraard aan of het veulen me echt aanstaat. Ik ga er in principe vanuit dat ik het veulen fok om te verkopen, al zal dat misschien pas later zijn, bijvoorbeeld op 3 jarige leeftijd.

charlot611

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 15:30

Nibbit

Re: [H][KWPN] Hengst voor Negro x Rosenkavalier merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:32

Mij werd Oscar geadviseerd voor mn Negro merrie.
Oscar geeft veel maat door, en souplesse

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:35

als je wilt fokken in de rubinstein lijn zou ik denken aan ooseven , maar die fokt nogal eens klein en dat is niet waar je op zit te wachten omdat je merrie al wat kleiner is,

qua karakter zit je dan wel goed , moeilijk , ik lees mee , heb niet zoveel verstand van fokken verder

charlot611

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 15:36

OOseven heb ik ook aan gedacht, maar hij schijnt luchtzuigen te vererven. Dus daarom valt hij voor mij af. Oscar zal ik eens bekijken, heb je je merrie ook daadwerkelijk bij hem gedekt en wat is het resultaat?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:49

als je meer achterbeen wilt en looplust, zou ik niet terugfokken op rubenstein, uitzonderingen daargelaten.

Houston geeft veel achterbeen en houding en heeft goede galop, of een van de zonen ervan. is alleen niet de grootste.

Tolando geeft fijne gebruikspaarden en daarmee fok je terug op rubenstein en geeft maat.
Je kan hiervoor trouwens ook paardenfokken.nl gebruiken om bloedlijnen terug te zoeken in hengsten zie fokkerijtools

Oscar is al genoemd geeft maat, fijne gebruikspaarden en fijn karakter
Een van de Flemmingh (klein)zonen zoals United, Tuschinsky zouden ook wel kunnen passen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:52

Nee mijn paard wilde eerst niet drachtig en daarna zat er een tweeling dus het hele feest gaat niet door ;)

Tuchinsky is mij toen ook aangeraden, en dat leek me ook wel wat. Tot ik las dat hij iets weekgekoot is, en dat is mijn merrie ook dus dat leek me geen goede combinatie.
Bij jou merrie past ie misschien wel heel goed :j

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:37

Ik heb persoonlijk goede ervaringen met San Remo x Negro. Gezien de uniformiteit van San Remo zou ik dat best aandurven.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 00:30

Blue Hors Romanov, zeeeeeeeeeeeer grote aanrader! Als onze merrie geen rechtstreekse Rubinstein was deed ik die direct!

Dat is Rohdiamant x Grundstein x Akzent II

gisteren nog gezien in Vechta en die is echt impressionant!
Zeer sterk achterbeengebruik, goede stap, geeft goed maat en z'n bewegingen door (ken er enkele nakomelingen van!)

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 08:41

San Remo staat niet echt bekend om zijn fijne achterbeen gebruik, en dat heb ik zo wel gelezen van de TS dat ze dat zoekt

charlot611

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 12:19

Ik ben persoonlijk niet zo weg van San Remo, dus hij valt voor mij af. Voornamelijk omdat ik een aantal nakomelingen heb gezien die me erg tegenvielen. Houston is wel een optie, maar hij vereft geen maat, en dat vind ik wel een risico. Weet iemand goede, maat verervende zonen van Houston?
Pantarhei, jij zou dus terugfokken op de Rubinstein lijn niet aanraden? Tolando staat namelijk wel op mijn lijst, ook omdat er een goede merrielijn achter zit.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:39

Tolando is wel een uitzondering denk ik, omdat die wel fijne gebruikspaarden biedt. De nakomelingen die ik er van heb gezien, die bewegen fijn en hebben maat. Kijk anders ook even in het Tolando topic hier op bokt.

Heb de hengst ook diverse keren zelf aan het werk gezien onder Theo Hanzon, en is gewoon fijn paard.

Spijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:47

Valdez (Houston*Jazz) is een zoon van Houston welke maat en een goed karakter vererfd.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:49

Ik herhaal: Blue Hors Romanov :)

Bekijk op clipmyhorse.de maar eventjes de hengstenshow van Vorwerk, Blue Hors en Kathman... de allerlaatste hengst die loopt!

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:52

heb je het topic van royal-dance al gezien? misschien is dat wat.

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 00:08

wij hebben op stal ook een royal dance merrie gehad en deze kwam uit een metall moeder. Deze was echt heel goed. OP de foto goed, mooi model, genoeg maat, zeer goed achterbeen gebruik, voorbeen dik in orde en galop om van te dromen.

Zou deze combinatie dan ook zeker sterk overwegen.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 00:18

Als je twijfelt hebt over het achterbeengebruik van San Remo moet je helemaal bij Royal Dance wegblijven

favourite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 09:02

Wij hebben een Negro merrie en die hebben we nu drachtig van San Remo. Schijnt inderdaad een goede combi te zijn. Alleen vererft San Remo inderdaad regelmatig niet al te sterke achterhanden en daarom past het bij Negro er goed bij, die merries hebben vaak een hele sterke achterhand. Leuk om te lezen wij zoeken ook weer een hengst bij haar. Maar jullie noemen ook best wel dure hengsten, ik wil beneden de 1000 euro blijven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:08

Wat is er mis met het achterbeengebruik dan? Ik ken zelf een Negro die ook wat souplesse mist en wat meer werklust zou mogen hebben.Maar die heeft wel een super achterbeengebruik en een galop om van te dromen.

Tolando vererft leuke paarden,maar niet met veel souplesse over het algemeen.Ik zou eerder gaan denken bij jouw merrie aan een hengst die maat/souplesse/werkwilligheid en een acceptabel achterbeengebruik vererft.

Een hengst die mij te binnen schiet is Quattro,je kunt ook nog kijken naar de duitse Quaterback.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:43

Negro 's achterbeen is wel oke, maar we doelen hier op dat van San Remo ;-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:21

Oja maar er staat in de beginpost dat het achterbeengebruik wel oke is als ze eenmaal goed aan het werk is,dus ik vroeg me af wat er dan verder niet goed aan is.

charlot611

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 12:24

De merrie mist inderdaad souplesse, en de galop is bij haar juist de minste gang. Daarnaast mist het krachtige ondertreden en het opwaartse bewegen. Tijdens het rijden verbeterd het wel, maar het blijft voor mij dus wel een belangrijke aandachtspunt en daarom valt voor mij San Remo af. Ook al past hij bij andere Negro merries misschien wel goed. Ik ga wel even kijken bij de genoemde hengsten, al ben ik niet echt bekend met het Duitse bloed, vooral qua verbetering van het achterbeen. En is er van Duitse hengsten niet voornamelijk DV te krijgen? Ik weet niet of ik dat aandurf omdat de merrie moeilijk drachtig te krijgen is.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:33

Als de galop niet haar beste punt is en je staat inderdaad open voor een springhengst dan zou ik liever voor een springgefokte goed bewegende hengst gaan. Een goede allrounder: denk aan Good Times bloed, goede bewegers: denk aan Contender bloed, Voltaire bloed. Bewegen en mooi type: Numero Uno (en vergeet het gedoe over zijn karakter, opfok en veel in de hand zijn doet wonderen met een dier). Al blijft bij de laatste wel een een beetje het risico van een kleintje aanwezig, echter als de moeder van jouw paard maat genoeg had, zou ik me daar niet al te veel zorgen over maken.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:37

Van Duitse hengsten is net zo makkelijk vers sperma te krijgen als van Nederlandse.
Wij kregen destijds om 7u 's morgens een zending vers sperma toe via UPS van zo'n 800km ver in Duitsland.