gedrag hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjeempie

gedrag hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 14:51

hallo bokkers,

ik weet niet of het hier goed staat maar anders kun je temmen.

ik had een vraag over of het gedrag van een hengst erg veranderd als hij een keer heeft gedekt.
ik heb namelijk een friese hengst van 2 en een kennis wil zijn friese merrie laten dekken. nou is hij wel geinteresseerd in mijn hengst maar ik vraag mij af of dan zijn gedrag ook veranderd als hij nou eenmaal de daad heeft verricht.

hij weet wel dat hij een kereltje is natuurlijk maar verder is hij heel rustig en vriendelijk. hij is rond augustus een paar keer uitgebroken maar dat kwam omdat er weinig stroom op het hek stond. dat is toen meteen veranderd en sindsdien is hij niet meer uitgebroken.hij reageert ook niet overdreven op andere paarden. ik vraag me gewoon af of de kans groot is dat wanneer hij eenmaal gedekt heeft hij makkelijker uit gaat breken of heftiger gaat reageren op andere paarden. over zijn vriendelijkheid maak ik me niet zo een zorgen maar ik zit er niet zo op te wachten dat hij weer uitbreekt aangezien hij in de buurt van een drukke weg staat waar nogal hard gereden word.

alle tips en ervaringen zijn welkom

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:54

Tja, ik denk dat dat bij iedere hengst verschillend is. De mijne is een zeer vriendelijk beestje, wel wat streken, maar is eigenlijk niet anders geworden doordat hij gedekt heeft.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:37

Ik zou de gok nooit nemen. :n

Anoniem

Re: gedrag hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 18:52

Ik zie het voordeel er niet van om het wel te doen.

En ja, als ze eenmaal gedekt hebben zullen ze alerter zijn op andere paarden. Hoeveel alerter verschilt per paard.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 19:31

ik wil hem zowieso als dekhengst gaan gebruiken maar is het dan verstandig om het al zo vroeg te doen. hij stond voordat hij al een half jaar was zijn moeder al te bespringen (zijn ballen waren na 2 maanden al ingedaald) maar als er een paard langs de wei loopt kijkt hij meer op van goh een paard en eet dan gerust weer verder.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:42

Het is gewoon per hengst verschillend,maar is het ook de bedoeling dat je hem wil laten goedkeuren?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:46

Na het dekken zal het ook lastiger worden om hem te castreren. Zowiezo is het vaak lastiger om te castreren als ze ouder worden.. Er is dan vaak meer kans op complicaties....

Gedragsverandering na dekken is idd verschillend, maar in veel gevallen worden ze wel 'meer hengst'.

Ik zou de gok ook niet nemen...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 09:58

Hij zal trouwens zowieso nog wel veranderen, hij is pas 2, wacht maar totdat het voorjaar aanbreekt.
Meestal is het gewoon het verstandigste om te castreren, tenzij we het hebben over een potentieel goedgekeurde hengst.
Ook Friezen kunnen hele mannetjes worden hoor en daardoor ook gevaarlijk, vergis je niet.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 00:04

mijn hengst kan helaas nooit voor de keuring omdat hij niet de juiste papieren heeft (hij staat in bijboek 2). ik wil meer voor mensen die voor het leuke een veulentje willen of voor fokkers in duitsland (daar is het papier namelijk een stuk minder belangrijk)aangezien hij daar ook net over de grens staat.
ik dacht als hioj nou echt vervelend word na het dekken om hem toch te laten castreren, ik wist niet dat dit meer risico met zich mee zou brengen kan iemand mij daar nog wat meer over vertellen. ik wil eigenlijk ook even het voorjaar afwachten ja en kijken hoe hij reageer als de merrie's weer buiten staan.
en als ik hem laat castreren zonder te dekken wat zou dan een goede leeftijd zijn daarvoor en beperkt dit zijn groei in de hoogte zegmaar.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:21

Bel een D.A (of meerdere) voor die info over de risico's van castreren!
Dat is iig 'grats' en correct advies.

Vaak gaan paarden na de castratie nog wat de hoogte in met de groei. Het is nooit bewezen, maar men denkt dat castratie een positief effect heeft op de hoogte van het paard.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 14:27

oke bedankt ik zal eens wat DA's gaan bellen