Keuze hengst of merrie belangrijk bij het fokken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Goodgirls

Keuze hengst of merrie belangrijk bij het fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 13:06

Ik hoor veel mensen zeggen: oei het veulen is van die hengst afkomstig dan gaat het een moeilijk karakter hebben!

Ik dacht dat juist de merrie zo belangrijk is bij het fokken. Mij is er altijd verteld dat het veulen 60% krijgt van de merrie en 40% van de hengst.
Wie kan mij een goede uitleg geven? :)

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:12

Zowel hengst als merrie hebben een genetisch effect, maar omdat het veulen tot afspenen bij de moeder blijft heeft die qua karakter meer invloed op het veulen dan de hengst.

Maar dan zou ik nog steeds niet met een hengst fokken waarvan je verwacht dat die een slecht karakter doorgeeft, ook al is het effect op het veulen misschien kleiner, want die genen geeft hij dan nog steeds wel door. En aangezien een hengst over het algemeen veel meer nakomelingen heeft dan een merrie krijg je dan een hoop paarden die dat 'slechte' karakter genetisch bij zich dragen.

Dus hengst en merrie zijn beide belangrijk :) .

Christinaa

Re: Keuze hengst of merrie belangrijk bij het fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:17

Lees anders maar even de nieuwe In De Strengen. Daar staat een stuk in over: Fokkerijleer (deel 2) 'De invloed van de hengst en die van de merrie'. Vast een interessant artikel voor je! :)

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:20

De hengsten waarmee ik doorgaans fok, staan ook bekend als hengsten die geen makkelijk karakter vererven,maar tot op heden zijn de karakters van mijn veulens veelal vergelijkbaar met de merrie waaruit ze komen en hebben ze een fijn karakter,met misschien net dat ietsje meer pit,dan moeders en dat is tot nu toe in ieder geval alleen maar goed uitgepakt.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:55

:D :D

Edit: TS, voor info over je vraagstelling, graag een PB.