Verschillende kleuren van haflingers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irisx

Verschillende kleuren van haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 15:22

Heey!
Ik zat eens na te denken.
Voor de Fjordenkleuren heb je wel verschillende benamingen (Brunblakk, rodblakk, gulblakk, ulsblakk en grå), maar is dat eigenlijk ookzo bij de Haflingers?
Ik ben er wel achtergekomen dat hun kleur gaan vos heet maar flaxen, maar nu wil ik dus weten of daar ook verschillende leuren van zijn omdat ik zelf ook een verzorghaflingertje heb.
En natuurlijk ben ik helemaal gek van Haflingers;).
Anders vraag ik het niet:).
xx

Jisabelle

Re: Verschillende kleuren van haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:26

Mijn haflinger is ook voskleurig, richting koffievos, want ik heb kruising haflinger x arabier

Mizora

Re: Verschillende kleuren van haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:29

Hun kleur heet zweetvos. Flaxen is het verbleken van de manen en een gen. Je hebt verschillende kleuren vos maar daar houdt het dan ook mee op.

Fjorden daarentegen zijn gewoon gekleurde paarden (dus zwart/bruin/vos, palomino/valk/smoky black, perlino/cremmello/smoky cream) met een mutatie van het wildkleur gen eroverheen (dun-gen)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:55

PukenIcara schreef:
Heey!
Ik zat eens na te denken.
Voor de Fjordenkleuren heb je wel verschillende benamingen (Brunblakk, rodblakk, gulblakk, ulsblakk en grå), maar is dat eigenlijk ookzo bij de Haflingers?
Ik ben er wel achtergekomen dat hun kleur gaan vos heet maar flaxen, maar nu wil ik dus weten of daar ook verschillende leuren van zijn omdat ik zelf ook een verzorghaflingertje heb.
En natuurlijk ben ik helemaal gek van Haflingers;).
Anders vraag ik het niet:).
xx

Hun kleur heet wél vos en geen flaxen. Flaxen is het gen dat voor witte manen en staart zorgt, dit gen komt alleen bij vossen voor en dat maakt de haf een zweetvos.
Wel zijn er inderdaad verschillende benamingen voor tinten vos.
Haflingers kunnen koolvos, leemvos, roodvos, goudvos etc zijn.