beginnen met beleren 3 jarige

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ArlandoO

beginnen met beleren 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 20:27

Hoi allemaal,
Aangezien mijn vent nu ruim 3 jaar (bijna 4, 19 april) is vond ik het tijd om met hem te gaan beginnen.
Opzoek gegaan naar een trailertje, en daar ga ik zaterdag naar kijken.
Als het deze trailer word, dan ga ik eind deze maand/begin volgende maand beginnen met grondwerkles van een gediplomeerde instructrice.
Heeft iemand nog tips waar ik op moet letten, en ben ook wel benieuwd hoe jullie zijn begonnen met jullie Hafjes.
Ik heb ook geen idee hoeveel tijd erin gaat zitten tussen spieropbouw op de grond en dan overgaan naar het erop zitten enzo.
Wat is nou het beste voor je jonge paardje...?
Ik wil niets te overhaast doen, vandaar dat ik ook nu pas met hem ga beginnen.
Ik hoop dat jullie, jullie verhaal met mij willen delen.

Liefs Danielle

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 00:29

Consequentie, niet te snel willen en altijd met zijn 2-en zijn (als je erop gaat dan).
Verder vind ik het goed dat je hebt gewacht tot zijn 4e jaar.
Vaak zijn ze (al) erg sterk als ze 4 zijn en hoef je je geen zorgen te maken over het moment dat je erop gaat.
Het gaat meer om de spieren die je nodig bent om lekker los door het lichaam te lopen dan om het gewicht te dragen. (Mits jijzelf natuurlijk "gewoon" van postuur bent :o )

Succes ermee!

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 01:07

Wij kochten onze haf van de hengstenkeuring af. Hij was toen al wel voor de kar beleerd, maar qua zadel wist hij wat een zadel was en that's all :D

Ik heb m eerst leren kennen door veel te tutten en wandelen/longeren enzo. Daarna heb ik zeker een halfjaar zo goed als alleen maar buiten gereden. Lekker ontspannen en aan elkaar wennen. En vooral wennen aan het gewicht op zijn rug. Maar vooral op zijn eigen benen laten lopen.

Daarna ben ik met het serieuze werk begonnen. Nu moet ik wel toegeven dat hij niet 1x een rare beweging heeft gemaakt en tot op de dag van vandaag (hij wordt in mei 5) nog geen stap verkeerd heeft gezet!

Mijn dochter (9 jaar) heeft er afgelopen januari haar eerste pleasure proefje mee gereden en dat ging supergoed!

Succes!

waldoalpha

Re: beginnen met beleren 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:04

als ik eerlijk moet zijn vind ik het vrij laat om pas met 4 te beginnen met grondwerk. grondwerk is iets waar je al veel eerder mee kunt beginnen. ik ben met mijn hafs met 2 jaar met grondwerk begonnen en tegen de tijd dat ze 3 werden konden ze de commando's voor stap draf galop al. hadden we een vertrouwens band en konden we echt gaan beginnen. maar ik vind ook dat je niet alleen naar leeftijd moet kijken. een andere haf die ik beleerd heb was pas 4 en een half voor we begonnen en dat om het feit dat hij er gewoon mentaal nog niet klaar voor was ( maar dat was een uitzondering). ik vind dat je goed naar het gedrag van je paardje moet kijken, daar kun je wel uit aflezen of ie er mee om kan gaan of niet.

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:23

LadyF schreef:
Consequentie, niet te snel willen en altijd met zijn 2-en zijn (als je erop gaat dan).
Verder vind ik het goed dat je hebt gewacht tot zijn 4e jaar.
Vaak zijn ze (al) erg sterk als ze 4 zijn en hoef je je geen zorgen te maken over het moment dat je erop gaat.
Het gaat meer om de spieren die je nodig bent om lekker los door het lichaam te lopen dan om het gewicht te dragen. (Mits jijzelf natuurlijk "gewoon" van postuur bent :o )

Succes ermee!

Hier sluit ik me bij aan, al heb ik als aanvulling nog dat je moet kunnen terugvallen op een ervaren persoon, stap voor stap.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 20:58

@waldoalpha: Ik snap wat je bedoeld en aan zijn gedrag te merken is hij er NU aan toe.
Ik heb hem vanaf dat hij 5 maandjes oud is, en hij is al volledig verkeersmak en kent stap draf en halt aan de hand...
Maar omdat ik geen bak tot mijn beschikking heb wil ik hem eerst in de cirkel alles leren, doormiddel van de lessen die ik ga volgen. Ik kan zelf wel gaan beginnen in het weiland aan de longe, maar ik wil hem geen verkeerde dingen aanleren ;)
Verder had hij nog zo behoefte aan zijn kuddemaatjes, maar de laatste tijd merk ik aan hem dat de nieuwe dingen heel interresant worden, en hij heel leergierig is ineens.
Bedankt voor je reactie!

@jesme: Dat vond ik ook belangrijk inderdaad, en daarom bn ik opzoek gegaan naar iemand met ervaring, consequentie en engelengeduld. Ik heb deze instructrice een paar keer les zien geven, en heb ook al een les gehad met haar eigen paard. Om haar manier van lesgeven te bekijken :D
Ze doet het super, dus met de hulp zit het goed.

waldoalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:47

als je dit al allemaal aan je haf merkt heb je zeker weten de juiste beslissing genomen. hij heeft nu zelf kunnen aangeven wanneer hij er klaar voor was. klasse hoor!

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 13:23

Thanx!
Het lastige van mij is dat ik vaak bang ben om iets fout te doen, dus ik vraag liever 100x advies aan andere mensen dan dat ik overmoedig zelf ga aanmodderen en straks een 4 jarige verpest ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:08

Ik heb de merrie eens klaargemaakt voor de keuring zodat we elkaar al een beetje kende. Daarna op een dag spontaan hoofdstel aangedaan en aan de longe. Na 3 keer zo aan de longe, singeltje erom gedaan. Wat bijgezet, al snel daarna erop gekropen. De eerste keer dat ik ging "hangen" was ik zelfs alleen. Zo veel vertrouwen hadden de merrie en ik opgebouwd.