[H][WB]Welke hengst voor een Celano X Haarlem merrie??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tessa55

[H][WB]Welke hengst voor een Celano X Haarlem merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 17:14

Hallo iedereen. Ik rij een spring merrie, Een Celano X Haarlem. Nou wil de eigenaresse haar laten dekken, door een mooie dressuur hengst, om er een goud allroud veulentje uit te fokken. Hebben jullie adviezen.

Ik heb nog geen idee hoe bokt werkt dus ik hoop dat ik het zo goed heb gedaan :o !! Graag hoor ik een hoop reacties.

Het is een schimmel merrie van 1.73 en heeft 1x eerder een veulen gehad. Wij zaten zelf te denken aan de hengst Sandreo. De merrie heeft een vrij lange rug en is wat stug in de mond, een iets sensibelere hengst zou dus welkom zijn!! Ideeen tips alles is welkom!!
Laatst bijgewerkt door petraaken op 11-02-09 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tags toegevoegd.

Anoniem

Re: Welke hengst voor een Celano X Haarlem merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:42

Als je een goed allround veulen wilt fokken, kan je net zo goed een springpaard nemen met goede bewegingen.
Met een dressuurhengst behoud je de springkwaliteiten niet.

Op de beginpagina van exterieur en hengstenkeuze staat een faq waarin staat waar je topic aan moet voldoen qua info.

Pliensdream

Re: Welke hengst voor een Celano X Haarlem merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:44

Zou je een stand foto van de merrie kunnen plaatsen? en wat willen jullie verbeterd hebben aan de merrie? Misschien makkelijk om een punten lijstje te maken ? ;)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:44

Moderatoropmerking:
Graag een de min en pluspunten van de merrie. Waaraan de hengst moet voldoen en een stand en/of beweginsgsfoto of springfoto. Filmpje mag ook

Tessa55

Re: [H][WB]Welke hengst voor een Celano X Haarlem merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 11:46

wat leuk dat jullie reageren. Een minpunt van de merrie is dat ze dus wel wat hard in de mond is en een lange rug heeft. Een plus punt is dat ze 1.72 is en mooi hoog op haar benen staat. Ze heeft behoorlijk front ook voor een merrie. Ik zal even zoeken naar een foto en heb geen idee hoe ik dat op de tpoic krijg.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:23

Tessa55 schreef:
wat leuk dat jullie reageren. Een minpunt van de merrie is dat ze dus wel wat hard in de mond is en een lange rug heeft. Een plus punt is dat ze 1.72 is en mooi hoog op haar benen staat. Ze heeft behoorlijk front ook voor een merrie. Ik zal even zoeken naar een foto en heb geen idee hoe ik dat op de tpoic krijg.

je uploadt de foto bij bv. mijnalbum.nl
dan klik je rechtermuisknop op de foto - eigenschappen- en kopieer de tekst achter 'URL' (zie dat je hem helemaal hebt (vergenoeg naar rechts bewegen) - open nieuw bericht - klik op 'Img' - plak de URL van je afbeelding er tussen zonder spaties en dan je bericht posten en je bent klaar :)

VieJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:18

Ik persoonlijk vindt Sandreo een zeer slechte optie. Je hoort erg vaak dat hijzelf en zijn nakomelingen een slechte achterhand hebben. Waarom gaan jullie niet voor een goed bewegende springhengst, of een allrounder zoals Kigali (heeft zowel bij spring als dressuur op grand prix niveau gelopen). Solitair lijkt mij ook een goede optie. Hij is een mooie springhengst met goed bloed en kan ook nog eens zeer goed bewegen.

Het is echt zonde om op een springefokte merrie een hengst te zetten met alleen dressuurbloed. Ook met oog op het ooit eventueel verkopen van het veulen, men wil graag OF een dressuurpaard OF een springpaard en geen ''vage combinatie'' van bloed.

Wat betreft de minpunten van je merrie: hard in de mond kan ook te maken hebben met het minder goed gereden zijn en dus door een stugge hand van de ruiter.

Tip: kijk bij paardenfokken.nl welke hengst er daar uit komt. Aan de hand van een aantal kenmerken en verbeterpunten van je merrie komt er een suggestie uit

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:19

VieJo schreef:
Solitair lijkt mij ook een goede optie. Hij is een mooie springhengst met goed bloed en kan ook nog eens zeer goed bewegen.

Solitair zou ik niet doen, dan eerder Kigali. Solitair vind ik zowel in dressuur als springen niet uitblinken!
Hij is geen verkeerde springer en geen verkeerd dressuurpaard, maar verder vind ik er niet veel aan.
Kigali of Quattro lijken me dan beter.

VieJo schreef:
Het is echt zonde om op een springefokte merrie een hengst te zetten met alleen dressuurbloed. Ook met oog op het ooit eventueel verkopen van het veulen, men wil graag OF een dressuurpaard OF een springpaard en geen ''vage combinatie'' van bloed.

Hier ga ik wél mee akkoord :) Een dressuurpaard fokt vaak de springkwaliteiten eruit en als je het veulen ooit wil verkopen kan je beter voor een allround hengst gaan of voor een springgefokte dressuurhengst of voor een springhengst met goede bewegingen...

VieJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:18

Quattro is zeker een goede hengst, ik heb hem twee jaar geleden ook overwogen voor mijn eigen merie. Echter: zijn sperma schijnt echt belabberd te zijn en daarom heb ik hem toen niet gekozen