Wynton

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Wynton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 23:13

Ik las net het verrichtingsonderzoek van Wynton en daar staat in dat hij een zeer goede instelling heeft, veel bereidheid tot werken en dat hij zich goed tot zeer goed laat bewerken. In het aanparingsadvies staat echter dat de merrie's een ongecompliceerd karakter moeten hebben, dus vraag ik mij af; wat is er met Wynton wat ze niet in het rapport hebben gezet?
Als hij zelf zo'n goede instelling heeft waarom moeten merrie's dan ongecompliceerd zijn?

Is er mss iemand die wat kan zeggen over zijn vererving van karakter? Ik weet dat zijn oudste veulens nog maar net een jaar zijn maar mss valt er toch wat over te zeggen?
Verder is alle info welkom, ook als je iets anders is opgevallen.

watnou1

Re: Wynton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 01:15

Ik weet dat wynton aan de hand niet zo'n voorbeeldig karakter heeft...
Onder het zadel is hij erg prettig te bewerken.Ik vind het een mooie hengst maar ja iemand anders misschien niet.

Ik denk dat het kwpn dat fokadvies heeft gegeven mbt zijn gedragingen aan de hand.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 01:20

Weet je ook wat hij doet in de omgang dan?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:45

Wynton is een Jazz. :+ Matador ken ik niet. Ik heb echt geen idee wat hij qua karakter doet. Zijn exterieur daarintegen staat mij eigenlijk niet aan. Misschien als hij straks wat meer in zijn bespiering zit dat het wat anders toont.. Ik ben nu dus sceptisch..

Die aanparingsadviezen worden elke keer 'geupdate', dus eigenlijk moet je van het laatste uitgaan. In het verrichtingsonderzoek vonden ze dit, zus en zo. Maar bij aanparing met bepaalde merries blijkt dit en dat..
Nu hecht ik totaal geen waarde aan die adviezen. van 1 + 1 dus 2.. Het is eens leuk om te lezen wat zij hebben constateerd maar er compleet (blind) op varen zou ik nooit doen.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:18

Ik heb een jaarling van Wynton, staat in de opfok en is heel braaf en makkelijk in de omgang. De moeder ken ik niet dus ik weet niets over het karakter van moederskant.
Ik denk dat er meer over de karakters te vertellen valt als de nakomelingen een jaar of drie zijn en bereden gaan worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 14:40

Maar alleen het feit dat het een Jazz is maakt het toch niet staatsgevaarlijk?

Ik heb een merrie die imo heel goed zou passen maar enige waar ik tegenaan loop is dat karakter, bij haar ook een verbeterpunt.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 00:35

Wij hebben een Wynton uit een stermerrie van Kingston x Casanova. Moeder is een makkelijk en vriendelijk paard. Veulen is wel een baasje, hoor. Fijn dier, maar minder vriendelijk dan de andere nakomelingen uit de moeder. Baziger ook. Of dit nou helemaal aan Wynton ligt, weet ik niet. Maar ik gok het er niet op bij m'n gecompliceerde merrie van Krack C x Jetset x Michelangelo. Het Wynton-veulen is wel een heel mooie die ook goed kan lopen. Ik ben benieuwd hoe ze uitgroeit, maar ik heb er alle vertrouwen in.

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:34

Wynton is een echte hengst en dat laat hij zien aan de hand ook !
Tenminste als hij de kans krijgt, bij bekenden laat hij het wel uit zijn hoofd, nieuwe mensen nemen hem mee met ketting onder de kin omdat hij anders wel eens omhoog kan komen.
Tja.... in mijn beleving doen heel veel hengsten dat, ( heb er ooit 1 in ermelo in mijn gezicht gehad, dan zijn die voorhoeven best wel hard kan ik je melden !!)

Ik zou hem er zeker niet om laten staan, hij kan veel toevoegen als je de juiste merrie hebt .
als je zag hoe hij liep in den bosch.... ik vond het in elk geval goed.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 23:56

Daarom wil ik ook meer info.
Punt is dat mijn merrie niet zo'n braverd is dus ik moet echt een hengst met een goed karakter, mn werklustig en niet kijkerig/schrikkerig.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:00

Opvoeding doet ook wonderen, maar ja sommige dingen zijn nu eenmaal aangeboren. Een paard die heel kijkerig/schrikkerig is zul je vaker en langer bloot moeten stellen aan een eng iets dan een wat nuchterder paard. En dan zal het altijd wel alerter reageren op zijn omgeving.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:17

ik kan alleen zeggen; aan de kaaaannnttt heeeennngst!!!! en zorg maar dat je je bergt ook anders springt / sprong hij boven op een ander paard, ook aan de hand vond ik het niet een lieverdje ;)

ik zeg altijd; kijk met je eigen ogen dit geldt ook zeker voor rapporten!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 00:21

Sammie schreef:
Opvoeding doet ook wonderen, maar ja sommige dingen zijn nu eenmaal aangeboren. Een paard die heel kijkerig/schrikkerig is zul je vaker en langer bloot moeten stellen aan een eng iets dan een wat nuchterder paard. En dan zal het altijd wel alerter reageren op zijn omgeving.

Ja dat snap ik ook wel maar ik wil het straks niet allemaal laten afhangen van opvoeding, gewoon kiezen voor een brave hengst kan ook al wat problemen voorkomen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:24

sorry, maar dan zou ik voor een andere hengst kiezen.....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 00:36

Ja daar was ik al bang voor. Waarom staat er dan toch in zijn rapport dat ie zeer goede instelling heeft, veel bereidheid tot werken en dat hij zich goed tot zeer goed laat bewerken? Waarom gaan ze altijd alleen uit van het gedrag onder het zadel...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:38

daarom zeg ik ook, kijk met je eigen ogen!! ga nooit! op alleen een rapport af! er zijn heel wat meer hengsten met een goed karakter :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 00:44

Tuurlijk ga ik wel op hengstenshows ed kijken maar dan zie je vaak weinig van het gedrag aan de hand.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:51

ja dat is zo, ik heb m vorrig jaar aan de hand gezien en op de pavo cup en dus daar ook op stal en losrijden enz..
dat is een goeie btw! ga bij losrijden kijken tijdens zulke shows... daar zie je veeel meer!';):D

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:21

Wat maakt dat gedrag aan de hand toch uit?

Een hengst moet bloed voeren, extra bewegen, een stoere uitstraling hebben. Alles aan de max, maar "een keer" gek doen, is dan weer te veel van het goed.

Ze zijn niet voor niets hengst.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 18:50

Sjoert schreef:

Juist, dat dacht ik nou ook.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 18:52

Dat kan wel zo zijn maar zoals ik zei; mijn merrie heeft weinig looplust en is erg kijkerig. Een hengst mag zich best als hengst gedragen maar als hij echt lastig is in de omgang dan is de kans niet heel groot dat hij super karakters vererft.
Plus; voor mij hoeft een paard niet alles aan de max te hebben hoor, geef mij maar gewoon een degelijk sportpaard.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:59

Ja een degelijk sportpaard wil iedereen. Een hengst kan zelf wel lastig zijn, maar hoeft dit totaal niet door te geven. (opvoeding..)

Kwestie van de kijkerigheid van je merrie omzetten in looplust :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 20:06

Nou nee, die kijkerigheid krijg je er niet uit :n

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:34

Sjoert schreef:
Wat maakt dat gedrag aan de hand toch uit?

Een hengst moet bloed voeren, extra bewegen, een stoere uitstraling hebben. Alles aan de max, maar "een keer" gek doen, is dan weer te veel van het goed.

vind het een beetje raar dat je dat zegt maar goed dat zal wel weer aan mij liggen.... een keer gek doen is niet erg maar varkens pik je er wel tussen uit, als iedereen zich moet bergen anders springt de hengst boven op een ander gaat voor mij toch wel veel!!! te ver, ik weet niet of jij dat soort beesten lekker de gang wilt laten gaan maar die hoef ik niet in mijn buurt en al helemaal niet bij mijn merries.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 01:11

En tenslotte is de kans 50% dat ik een hengstveulen krijg.

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 03:16

Tja... ik moet zeggen dat als wynton in een echt klein bakje kan lopen ( nog geen 20-30 bak ) met 4 andere paarden, ook aan de hand dat je nog niet zo moet mopperen.
kijk als hij staatsgevaarlijk was dan hadden ze hem niet gepakt.
het is aan jou om hem wel of niet te gebruiken op je merrie, en indien je merrie extreem kijkerig/angstig is... gaat ze dit dan niet zowiezo doorgeven aan het veulen ? ook al zet je er een extreem brave op ?