[H][Old] Hengst voor Rubinstein-merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

[H][Old] Hengst voor Rubinstein-merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 21:37

We zijn volop op zoek naar de volgende hengst voor Tequila (afstamming:http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=361413).

Afbeelding

Meer foto's volgen zo snel mogelijk, wrs morgen.

Aandachtspunten:
- Oldenburg goedgekeurd (merrie is Old ingeschreven), mag ook een KWPN hengst zijn maar moet Old goedgekeurd zijn
- Hengst moet vergrotend zijn (merrie is 1m66 maar het veulen moet groter)
- Veulen zou iets langbeniger mogen/moeten zijn
- Achterhand van de merrie is top, maar we willen wel het sterke achterbeen niet verzwakken, versterken hoeft echter niet
- Kleur speelt geen rol, helemaal niet
- Inteelt proberen we te vermijden, maar is geen ramp (in 4de generatie bv)
- Hengst mag niet te fijn zijn van beenwerk en fundament omdat de merrie zelf fijne benen heeft (wel volledig in orde) en we geen luciferpootjes willen fokken
- Als bijkomstigheid mss iets meer ruimte in het voorbeen
- Karakter is geen speciaal aandachtspunt, ze heeft het coole van Rubinstein en het heftige van Amor gecombineerd, dus dat zit goed
- Prijs max € 1500

Merrie heeft al 2 veulens gehad van Don Schufro, 1 Daddy Cool (+ een 2de op komst), een Johnson (zie profiel en foto hierboven) en een Don Gregory. De Daddy Cool was de beste tot nu toe, al moet de Johnson niet hard onderdoen.
We overwogen Johnson terug maar ik ben niet snel tevreden en probeer altijd een nog betere match te vinden, dat is juist het leuke aan fokken.
We wilden laten dekken van Jazz maar toen besloot men opeens om die maar ff € 2100 te laten kosten en dat doen we dus niet (ik als student kn dat niet echt betalen :p).
Volgende op de lijst zijn Stedinger of z'n zoon Statesman. Ook Don Romantic en Fürst Romancier heb ik al overwogen maar wrs worden die 2 het niet. Hotline is ook een optie, net als nog zoveel anderen. Iemand nog ideetjes of suggesties of raad?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:37

Ik zou inderdaad wegblijven van Furst Romancier (furst heinrich) maar dat is door persoonlijke ervaring. Bij mijn Rubinstein nam hij eerder schoudervrijheid weg dan dat hij hem toevoegde.

Van Krack staat bekend dat hij het erg goed doet icm Rubinstein. Je zou dan ivm de maat United kunnen overwegen. De kampioen van dit jaar is ook een United en komt uit de moederlijn van Rubinstein.

Qua schoudervrijheid heeft mijn Rubinstein icm Sir Donnerhall de beste gegeven. Al deed die qua type een beetje onder voor de rest.

Jazz heb ik voor dit jaar ook overwogen maar ben er snel vanaf gestapt toen ik het dekgeld zag. Voor mij staat de keuze voor komend jaar op Valdez. Houston x Jazz en hoewel je met Houston geen toegevoegde schoudervrijheid verwacht schijnt de hengst dit toch positief mee te geven.

Ik ga het topic even volgen :-)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:47

Rubinsteinbloed lijkt goed te combineren met Lauries Crusador XX. Zou eens in die richting denken, niet Lauries zelf maar wel één die dat bloed voert.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 11:23

Bij Lauries denk ik dat we teveel bloed gaan infokken en een te fijn paard gaan fokken. Het is de bedoeling dat ik er later zelf mee zal kunnen rijden eventueel, en aangzien ik 1m90 ben hebben we wel een hengst nodig met het nodige body.

Maar wat je zegt klopt inderdaad. Heb je anders een idee welke hengst?

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:28

Rubinstein combineren met Donnerhall is een goede keuze! Zorgt voor grote nakomelingen met veel front.

Ikzelf heb mijn Rubinstein X Amethist merrie vorig jaar laten dekken door Sir Oldenburg. Ik verwacht over 2 wkn een veulentje!!
Dit jaar is Hotline voor mij ook een optie om mee te dekken!

bokjes

Re: [H][Old] Hengst voor Rubinstein-merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:46

Ik zou zelf ook voor iets Donnerhall of ferro bloed kiezen past erg goed op Rubinstein! Krack C vind ik ook een erg goede optie. Denk zelf dat je met Jazz teveel ras gaat fokken, ben dan ook erg benieuwd hoe de johson gaat worden

Ik ken de eerste 4 nakomelingen van deze merrie en heb je een pb gestuurd mocht je meer info willen kun je me altijd terug pb-en!

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:12

Of iets met alle lijnen vrij namelijk Scandic?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 18:04

'lijnenvrij' interesseert me niets :)

Tot nu toe staat Don Romantic op het hoogste schavotje, ik zie hem zondag trouwens live... alleen heb ik er alleen nog maar kleintjes van gezien en dat schrikt me wel af... en natuurlijk de hoge verzendingskosten van Denemarken...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 13:53

Don Romantic wordt het niet, teveel kleintjes.
Statesman is een kanshebber, heb ik gisteren gezien en die springt als en kanon naar boven in de galop, groot, imposant
, chique, los bewegen in de draf en een heethoofdje, nadeel is wel z'n stap, net als bij bijna alle Stedingers...
En het is een Stedinger x Donnerschwee (het gegeerde Donnerhall-bloed voor de merrie) uit de Weissena stam, een van de beste dressuustammen van Duitsland zodat dressuurbloed en maat goed verankerd is in de hengst.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:59

wij hebben uit onze royal-dance x hamlet een schitterend veulen van rousseau gefokt.Heeft lengte en lang voorbeen.
(zie royal-dance en rousseau topic)

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:09

Ik zie net een berichtje verschijnen dat Belissimo M ook voor het KWPN goedgekeurd gaat worden, mischien is dat ook wel een goede optie voor jou merrie!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 15:04

Daar heb ik ook al aan gedacht, maar die is me afgeraden door goede kennissen die zéér goede fokkers zijn.

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:06

s0173957 schreef:
Daar heb ik ook al aan gedacht, maar die is me afgeraden door goede kennissen die zéér goede fokkers zijn.

Waarom, als ik vragen mag?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 15:20

Z'n nakomelingen zouden niet zeer groot zijn en zwak in het achterbeengebruik (opengaan in de verruimingen).
Het achterbeen kan de merrie wel opvangen, maar toch... Zij raadden mij Rock Forever aan (Rockwell x Landstreicher x Damokles), waar ik al lang gecharmeerd van ben als hengst, maar hij is denk ik te fijn gebouwd voor de merrie (de mensen die me die raad gaven hebben ondertussen 1 staatspremiemerrie en 5 geprimeerde veulens gefokt, eentje in Oldenburg op de veiling voor €20 000 verkocht aan Ann Katrin Linsenhof, onertussen een Romanov-merrie voor 2/3de verkocht aan een zeer gerenommeerde stal in Duitsland).
Ik ga zelf binnekort nog wel eens kijken naar een jaarling merrie van Belissimo, dus het kan zijn dat ik die raad wel in de wind sla als die me echt zo meevallen. Al staat hij ondertussen op m'n zogenaamde 'b-lijst'.

Ik ga proberen zo veel mogelijk DVD's te bekijken en op hengstenshows langs te gaan de komende tijd, ik heb nog tot eind mei om te beslissen è.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 12:46

Hoogstwaarschijnlijk wordt het Statesman, Stedinger x Donnerschwee uit de Weissena-stam.

Stedingerbloed werkt vergrotend, goede gangen (buiten de stap, maar dat kan de merrie wel opvangen denk ik) en Donnerschwee brengt het bij deze merrie blijkbaar zo goed werkende Donnerhall-bloed bij.

Ik heb de hengst live gezien in Vechta en was overtuigd (alhoewel hij in een nogal speelse bui was en dus niet simpel te rijden was).

Iemand een opmerking over de keuze?

Dit zijn trouwens enkele foto's van andere nakomelingen van de merrie:

Een Don Schufro:
Afbeelding

Een Don Gregory:
Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:49

Heb de DVD van Vorwerk en vond Statesman maar niks. Grote maar trage bewegingen in draf.

Bordeaux ( United x Gribaldi ) = is inmiddels al bij het Oldenburg gekeurd dus dat is misschien een optie.

Ik vind het voorbeen van de Johnson te kort op deze foto.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 18:59

Een Johnson staat alleen op m'n profiel, je bedoelt wrs de Don Schufro?
Die is ondertussen al goed uitgezet en uitgegroeid, op de foto is ze 2,5 jaar. Maar ik kan de commentaar op de foto volgen.

Ik heb Statesman live gezien in Vechta en het is idd niet de meest flitsende hengst, maar die was op de hengstenshow wel beter dan op de DVD van Vörwerk, maar dat tragere is iets wat de merrie mijns inziens kan opvangen, vanachter is ze zeer snel.
Ik volg je commentaar en de aanparing met Bordeaux eventueel ook wel, het Krack C bloed via United zou ook wel op de merrie passen. Maar een van de redenen voor Statesman is ook de inbreng van het Donnerhall-bloed wat toch wel echt goed blijkt te werken en het grootramige, iets wat de merrie kan gebruiken om iets grotere en vollere veulens te krijgen.
Bedankt voor de tip, kga nog eens ff verder kijken naar Bordeaux

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:23

Bordeaux is toch United x Gribaldi x DONNERHALL..... ;)

Wijzijnhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 14:03

Heb je wel eens gedacht aan Ampére? Ik denk dat je met de bloedvoering van de merrie en de nakomelingen die je hier op de foto's laat zien best een gokje kan wagen met zo'n jonge hengst. Volgende week is hij te zien op de hengstenshow van de Dalhoeve. Je teelt dan wel in op Amor, maar er zijn ergere hengsten te verzinnen lijkt mij.

Sir Oldenburg lijkt mij ook wel een optie. En het voordeel is dat je dan toch wel apart bloed hebt. Buiten het geijkte in ieder geval.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 15:10

Ik vrees dat die hengsten wat weinig maat gaan bijbrengen.

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:39

Nog even terug komend op je hengstenkeuze, (denk dat je die inmiddels al hebt gemaakt maar toch) ik zou met Krack C dekken! Kijk maar weer eens naar Tolando wat een schitterend goed bewegend paard dat is!

Nog even wat foto's van de nakomelingen van jou merrie

De eerste:
Don Gregory merrie
Afbeelding

Don Schufro merrie te koop!
Afbeelding

Don Schufro hengst
Afbeelding

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 11:49

De keuze is op Stedinger gevallen.
Krack C is een grote optie voor volgend jaar, dat was hij voor dit jaar ook maar we hebben lang genoeg getwijfeld en uiteindelijk de knoop doorgehakt!
We hadden graag eens naar de 2jarige Daddy Cool komen kijken, maar om een of andere reden houdt de eigenares ons aan het lijntje, geen flauw idee waarom, aangezien we de merrie toch al gekocht hebben en er supertevreden over zijn!

Als ik nu die 2 Don Schufro's zie... :9 :9 :9 :9 :9 :9 :9

Wat een paarden :)
Hier kom ik toch eens naar kijken (al zal het niet voor direct zijn owv die idiote examens!)

Spijtig dat Don Schufro toch zo duur is...

Dit is trouwens een foto van haar jaarling van Johnson:
Afbeelding

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:54

Zijn koppie lijkt heel veel op de don schufro hengst, deze hebben we vorige week verkocht. Hij had ook wel het perfecte kleurtje! We hebben nu alleen de merrie nog staan en deze staat ook te koop. Eigenaresse heeft het heel erg druk dus kan me er wel iets bij voorstellen..

Edit: is jullie veulen erg al?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 11:59

nee, uitgeteld voor nu zondag, maar het zou me verbazen als ze tot dan zou wachten!