Donnerhall 2 x gebruikt in de 4e generatie, kan dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pieternel

Donnerhall 2 x gebruikt in de 4e generatie, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 12:43

Ik heb een kennis met een Dramatic (Don frederico *Donnerhall* X Sandro Hit merrie, die als er straks gedekt kan worden heel graag willen dekken met
Fürst Romancier (Fürst Heinrich moeder Darwina is een Donnerhall)

Ze pakken dus in de 4e generaties als ik het goed zeg terug op donnerhall. Is dit een slimme zet?

De Dramatic merrie is een mooie rassige zwarte merrie met super bewegingen en is verder wel mooi hoogbenig. Die niet heel erg lang gelijnd is vind ik.

Je ziet het wel vaker bij duitse fokkers.

De vraag is of dit kan en wat jullie ideeen erover zijn.

sprakeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:27

Waarom zou je nu al nadenken over de hengstenkeuze van een jaarling.

smeetjoew

Re: Donnerhall 2 x gebruikt in de 4e generatie, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:15

Begrijp ik het verkeerd, want volgens mij is hier geen sprake van een jaarling. Doel je op het feit dat er 'Dramatic' staat Sprakeloos? Het is een Dramatic.

Ik zou niet weten of het een goede zet is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:19

sprakeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:27

smeetjoew schreef:
Begrijp ik het verkeerd, want volgens mij is hier geen sprake van een jaarling. Doel je op het feit dat er 'Dramatic' staat Sprakeloos? Het is een Dramatic.

Ik zou niet weten of het een goede zet is.

de oudste Dramatic's zijn nu jaarling (althans in NL, er zal een handjevol 2jarigen in DLD zijn geboren)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:29

Oke, dan is het mijn fout. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:35

Afgezien van het feit dat het blijkbaar om een jaarling gaat, dus dekken nog lang niet aan de orde is, is tweemaal dezelfde hengst in de vierde generatie geen bezwaar lijkt me... mits je er rekening mee houdt dat niet alleen de goede eigenschappen dubbel verankerd worden, maar ook de slechte.

pieternel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 17:49

sprakeloos schreef:
Waarom zou je nu al nadenken over de hengstenkeuze van een jaarling.

@sprakeloos

Klopt het is een jaarling. Daar deze mensen met meerdere paarden fokken en dit ter sprake kwam, vroeg ik me dat af. Het is inderdaad nog helemaal niet aan de orde, maar het was meer een algemene vraag. Is het slim om lijnenteelt te doen met 2 x donnerhall. Wat zijn voor EN nadelen van deze hengst.

Als je kijkt naar de nakomeling die Lia_ heeft, met ook 2 x donnerhall in het pedigree, kun je stellen dat wat dit paard betreft het best goed is gelukt. De vraag is wat donnerhall over het algemeen nogal vererft, dus wat je dan dubbel verankerd.
Laatst bijgewerkt door pieternel op 09-02-09 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

pieternel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 17:53

@Lia_
Zeer zeker een heel mooi paard, met dus 2 x donnerhall in het pedigree, weliswaar in de 3 en 4e generatie. Zeker een geslaagde combinatie.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:18

Het enige minpunt waar je echt mee rekening moet houden is de ruglijn die Donnerhall graag doorvererft. Heb je zelf een merrie die naar een weke/gezonken (diepe rug voor de belgen) neigt zou ik oppassen dat je dat niet teveel versterkt in de genen.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:27

Ik heb een Sandro Hit merrie uit een Simply moeder (oldenburger) dus overgrootvader(Sandro) is hetzelfde (is dit nou 3e of 4e generatie?). Merrie is gefokt in Duitsland door Paul Schockemohle. Ze is ook prima gelukt, al zeg ik het zelf. Heb her en der nog wel wat navraag gedaan maar het hoeft idd geen probleem te zijn.

pieternel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 12:14

petraaken schreef:
Het enige minpunt waar je echt mee rekening moet houden is de ruglijn die Donnerhall graag doorvererft. Heb je zelf een merrie die naar een weke/gezonken (diepe rug voor de belgen) neigt zou ik oppassen dat je dat niet teveel versterkt in de genen.

@petraaken
Bedankt voor je antwoord dat is dan ook zeker een aandachtspunt. Al geloof ik niet dat zowel de moeder van de merrie als de merrie zelf waar het topic in dit geval over gaat, een weke rug hebben. Dus is er vanuit de moederlijn niet echt inbreng van een weke rug.
Ik weet natuurlijk niet wat Fürst Romamcier doorfokt. Dat zou ik dan nog eens voor ze moeten nakijken.

@Embe
Dank je voor het navragen en je antwoord. De vader van je paard is Sandro Hit? Dat is dan de eerste generatie. 2 x Sandro Hit in de lijn en dan best dichtbij en bij Shockemöhle gefokt, die weet toch echt wel wat hij doet neem ik aan :D Heb je ook foto's? Ben best wel beneiuwd naar je paard. Je ziet dat het dus in Duitsland vaker wordt gedaan.
Laatst bijgewerkt door pieternel op 12-02-09 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:17

Op een paar veulens na van vorig jaar heeft FR eigenlijk zijn eerste jaargang dit jaar en ik geloof dat er heel wat veulens gaan komen :D

pieternel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 12:26

Adriana schreef:
Op een paar veulens na van vorig jaar heeft FR eigenlijk zijn eerste jaargang dit jaar en ik geloof dat er heel wat veulens gaan komen :D

@Adriana
Dank je wel voor je antwoord wat betreft de nafok van FR. Dit jaar dan eens bekijken wat zijn nafok is.

Wat is jou mening over deze hengst? en dat dan eventueel in combinatie met een Dramatic merrie X Sandro Hit? Dan zit er dus 2 x donnerhall in het pedigree.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:45

suleilitha schreef:
Afgezien van het feit dat het blijkbaar om een jaarling gaat, dus dekken nog lang niet aan de orde is, is tweemaal dezelfde hengst in de vierde generatie geen bezwaar lijkt me... mits je er rekening mee houdt dat niet alleen de goede eigenschappen dubbel verankerd worden, maar ook de slechte.

Een fabeltje..

Ik gebruik regelmatig lijnenteelt..
Deze net 2 dagen oud.

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... axniveau=8

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:55

Ik vind het een zeer interessante hengst, een vriendin van mij heeft haar Flemmingh x Tin Rocco x Laertes er drachtig van. Wel ander bloed dan die van jou.

Deze merrie mocht rittiger zijn, wat FR zelf wel is, iets meer maat hebben, bewegingen bevestigen en ik wou een Duitse hengst :D

Op het moment van dat we van plan waren met FR te dekken had ik er nog nooit van gehoord, maar hij heeft vorig jaar behoorlijk wat merries gedekt.

De meesten zijn postief over hem. Ik krijg nog de dvd van Schockemöhle en ik hoop recente beelden van hem te zien.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:58

@ Pieternel: neuhhh, niet 2 x Sandro Hit maar 2x Sandro (de opa van Sandro Hit) dus zit wel wat verder. De vader van mijn merrie is Sandro Hit en de vader van de moeder van mijn merrie is Simply (de vader van Simply is ook Sandro) Dus de overgrootvaders zijn beide Sandro (snap je 'm nog? Ik bijna niet meer... :?) Zal binnenkort wat foto's maken, ze moet binnenkort helaas verkocht en dan is een fotootje ook wel handig.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:32

ceasario schreef:
suleilitha schreef:

Een fabeltje..

Dus jij kunt kiezen welke eigenschappen van de bewuste hengst extra naar voor moeten komen en welke niet? Waarom heb je het ideale paard dan nog niet gemaakt, als je dan toch het DNA zelf kunt samenstellen?

pieternel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 15:00

ceasario schreef:
suleilitha schreef:

Een fabeltje..

Ik gebruik regelmatig lijnenteelt..
Deze net 2 dagen oud.

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... axniveau=8

@ceasario
Het gebeurd dus vaker en met succes. Zoals al eerder @Lia_ in dit topic heeft laten zien met haar paard en ook bij jullie wordt gebruik gemaakt van lijnenteelt en MET geweldig resultaat. Kijk je dan wel welke hengst je terug laat komen in het pedigree? Bijvoorbeeld die zeker niet of die juist wel? Of kijk je eerder naar dat wat je vind passen?

pieternel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 15:03

Embe schreef:
@ Pieternel: neuhhh, niet 2 x Sandro Hit maar 2x Sandro (de opa van Sandro Hit) dus zit wel wat verder. De vader van mijn merrie is Sandro Hit en de vader van de moeder van mijn merrie is Simply (de vader van Simply is ook Sandro) Dus de overgrootvaders zijn beide Sandro (snap je 'm nog? Ik bijna niet meer... :?) Zal binnenkort wat foto's maken, ze moet binnenkort helaas verkocht en dan is een fotootje ook wel handig.

@Embe
Ow ja ik snap het nu wel, vandaar dat het ook wat verder weg zit. Het is me duidelijk. Het resultaat mag er wezen hoor :j
Jammer dat je haar moet verkopen, het is een heel erg mooi paard. Mag ik vragen waarom je haar verkoopt?

pieternel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 15:10

Adriana schreef:
Ik vind het een zeer interessante hengst, een vriendin van mij heeft haar Flemmingh x Tin Rocco x Laertes er drachtig van. Wel ander bloed dan die van jou.

Deze merrie mocht rittiger zijn, wat FR zelf wel is, iets meer maat hebben, bewegingen bevestigen en ik wou een Duitse hengst :D

Op het moment van dat we van plan waren met FR te dekken had ik er nog nooit van gehoord, maar hij heeft vorig jaar behoorlijk wat merries gedekt.

De meesten zijn postief over hem. Ik krijg nog de dvd van Schockemöhle en ik hoop recente beelden van hem te zien.

@Adriana
Ik vind het zelf ook een hele mooie hengst, wil er best wel wat meer van weten. Ben wel heel beneiuwd naar het veulen van je vriendin, zeker omdat het ander bloed is en ik heel graag zou willen zien wat uit die combinatie geboren wordt. Merrie waar het om gaat is van mijn vriendin. Die ook helemaal weg is van FR en zij dus als het zover is de combinatie FR X haar Dramatic X Sandro Hit merrie uit zou willen proberen.
Leuk om te horen dat de meeste positief over hem zijn.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:14

De Rohdiamant x Diamond Hit die aangewezen is komt uit dezelfde stam als FR.

De merrie is eind mei uitgerekend.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:39

@Pieternel: door priveomstandigheden kan ik haar helaas niet meer bekostigen... behoorlijk balen!

pieternel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 21:58

Embe schreef:
@Pieternel: door priveomstandigheden kan ik haar helaas niet meer bekostigen... behoorlijk balen!

@Embe
O sorry wat vervelend en dan zo'n leuk paard. Succes.

kvij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:23

Ik ben de fokker van de Sorento x Gribaldi x Donnerschlag waar Lia die mooie foto's van heeft geplaatst. Ik heb indertijd heel bewust gekozen voor Sorento (en dus lijnenteelt op Donnerhall). Daar had ik een aantal redenen voor. Ten eerste vond en vind ik Sorento een erg aansprekende hengst waarvan ik verwachtte dat hij goed bij de merrie zou passen. Ten tweede hoopte ik het nuchtere en werkwillige karakter dat je vaak ziet in de lijn van Donnerhall wat te versterken. De Gribaldimerrie is namelijk behoorlijk heet en dat moest zeker niet meer worden. Ten derde blijken het Sandro Hit-bloed en het Donnerhall-bloed vaak goed te combineren. Over het resultaat was ik zeker tevreden. Een mooi, langgelijnd veulen dat goed kon bewegen. Hoe ze zich straks in het werk gedraagt is natuurlijk afwachten, maar als veulen was ze in elk geval erg lief.
Overigens is dezelfde Gribaldimerrie nu drachtig van Voice, een De Niro x Rohdiamant. Dus opnieuw terug naar het Donnerhall-bloed! Ben erg benieuwd hoe dat uitpakt. Eind april weten we meer.