[H] [KWPN] Hengst voor Unistar merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bijinn

[H] [KWPN] Hengst voor Unistar merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 00:05

Mijn vriend en ik zijn al enige tijd aan het rondkijken naar een geschikte hengst voor onze merrie Andra. We zijn afgelopen donderdag naar de Hengstencompetitie in Den Bosch geweest en daar hebben we enige leuke hengsten langs zien komen. Maar ik kom steeds meer leuke hengsten tegen en ik vind de keuze erg moeilijk... Gelukkig hebben we nog even, maar ik zou graag het advies van de kenners hier horen.

Welke hengst voor deze Unistar (= Voltaire x Notaris) merrie?

Afbeelding

Afbeelding

Andra heeft een ruime stap, krachtige draf en vlakke galop. Ze heeft een zwak achterbeen gebruik (wat door training wel versterkt) en is iets wat overbouwt (wat zal blijven verwacht ik). Ze heeft een mooie, maar korte hals en een sjiek hoofdje. Ze is bijzonder koel en nuchter van karakter, erg werkwillig en leergierig, geen 'bloedpaardje'. Stokmaat 1.62m.

Wat ik héééééél belangrijk vind in de hengstkeuze is een vriendelijk karakter wat tevens vererft. Jonge hengsten zijn welkom, evenals oude rotten in het vak. Maximaal budget € 1000,-. Hengst hoeft zich qua nakomelingen nog niet bewezen te hebben (maar het is wel fijn als er al wat juniortjes rondlopen). Kleur is onbelangrijk.
Voorkeur voor een springhengst, maar het gaat me om verbetering waardoor ik eventuele dressuurnamen ook graag hoor.

Ik ben benieuwd welke namen er voorbij zullen komen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:03

leuke jonge merrie zeg , hoe is ze verder gefokt ?
wat wil je verder verbeteren aan de merrie
heeft ze veel bloed , ja zeker ?
ik ga me er eens verder in verdiepen ..eerst de moederlijn :j

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:06

wat dacht je van Viceroy T, hengst met super achterbeen gebruik en gewoon 3 heel correcte gangen en een prachtige bouw. Viceroy T= indoctro x nimmerdor x lucky boy

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:19

Misschien is Marome NW wat? Heeft al bewezen dat hij goeie nakomelingen heeft. Marome stamt af van de Franse gefokte hengst Starsky de Brix (Muget de Manoir). Net als de hengst Narcos II, Lys de Darmen en Quat-Sous voert Starsky de Brix aan moederszijde het prestatiebloed van Tanael (Ibrahim).

Marome is gefokt uit de merrie Irena, een dochter van de Holsteiner hengst Faram een product van de keur preferente merrie Terma (Abgar)

Zijn kinderen hebben het type en de hardheid en makkelijke galop van hun vader.

bruine hengst van 1.72 meter, geboren in 1994. Starsky de Brix x Larome, KWPN.

Een aantal (bekende) nakomelingen van deze hengst zijn Andrea (Marome x Voltaire), Allure II (Marome x Oldenburg), Shannon (Marome NW x Aldatus), Anton (Marome x Orville x Indoctro), Vampire (marome NW x Voltaire x Jasper) Hij is de volle broer van Andrea, Clochard (een bonte) (Marome x Zortin)

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 12:33

besita schreef:
leuke jonge merrie zeg , hoe is ze verder gefokt ?

D'r vader is zoals genoemd Unistar en hij stamt af van Voltaire x Notaris. Behoorlijk leuke lijn dus :+:
Haar moeder stamt af van de hengst Rapid Royalty, dit is m.i. ook de kant waar ze haar krachtige draf vandaan heeft, maar voor de rest merk je weinig van dit gedeelte.

besita schreef:
wat wil je verder verbeteren aan de merrie

Wat ik wil verbeteren is haar achterhand; hij is niet té zwak, maar mag gewoon sterker. Daarnaast mag er meer maat in, Andra is vrij klein.

besita schreef:
heeft ze veel bloed , ja zeker ?

Nee, absoluut niet :n Zoals ik al schreef in het begintopic is het geen 'bloedpaardje'. Dat is in principe wel iets wat ik erin wil houden, maar er mag iets meer bloed bij.

tamoreliefje schreef:
wat dacht je van Viceroy T, hengst met super achterbeen gebruik en gewoon 3 heel correcte gangen en een prachtige bouw. Viceroy T= indoctro x nimmerdor x lucky boy

Grappig dat je hem noemt! Ik heb hem uitgebreid gefotografeerd tijdens de hengstencompetitie afgelopen donderdag, waar hij geweldig sprong (net als Zapatero en Zurich overigens), maar hij sprak me qua karakter niet echt aan. Echter was dat een momentopname natuurlijk en kan ik me voorstellen dat hij erg afgeleid was, dus we zullen zeker nog een keer naar Viceroy gaan kijken. En daarnaast zag ik dat hij ter dekking staat via Stal Verhoeven (= dichtbij en nette service).

Talsha schreef:
Misschien is Marome NW wat? Heeft al bewezen dat hij goeie nakomelingen heeft. Marome stamt af van de Franse gefokte hengst Starsky de Brix (Muget de Manoir). Net als de hengst Narcos II, Lys de Darmen en Quat-Sous voert Starsky de Brix aan moederszijde het prestatiebloed van Tanael (Ibrahim).

Ook naar hem heb ik gekeken inderdaad, of eigenlijk meer naar zijn zoon Clochard. Maar om heel eerlijk te zijn heb ik niet zo'n goede ervaringen met zijn afstammeling (Narcos, Lys de Darmen etc). De paarden van die afstammeling sprongen super, net als Marome, maar vond ik qua karakter minder interessant.
Clochard is bij mij afgevallen omdat het erg moeilijk blijkt hem in actie te zien... Ik had gehoopt hem afgelopen donderdag te kunnen zien, maar helaas.

Ik ga daarom liever voor een Viceroy T, Zapatero, Ukato, Zurich of zelfs een Faldo. Dit is eigenlijk ook meteen het rijtje hengsten waar ik tussen twijfel. Het zijn behoorlijk verschillende hengsten, die allemaal weer net iets hebben wat ik als goede aanvulling op Andra zie...

Maar Zapatero en Zurich vind ik weer behoorlijk duur, de dekkosten betaal je meer naar afstammeling dan prestatie. Ze springen beide L, dus het valt nog maar te bezien hoe ze het er in het M af gaan brengen; kunnen ze meedenken met de ruiters?
Ukato vond ik érg leuk, we hebben nog even persoonlijk met hem kennis gemaakt bij zijn stal donderdag :j Maar hij is wel grof gebouwd en dat wil ik juist iets verminderen.

Faldo.. tja, Faldo is mijn grote liefde. Maar inmiddels al een oude hengst en nu worden er weer andere eisen gesteld dan toentertijd. Hij heeft zich echter wel bewezen in de sport, én hij heeft geweldige nakomelingen met een goed karakter (athans, degene die ik heb gekend/ ken). Maar ik krijg geen goed zicht op zijn bouw.. Ik kan geen standfoto van hem vinden en zijn gangen zijn verschrikkelijk. Wat dat betreft zal het dus -verwacht ik- niet echt een verbetering zijn. Maar in hoeverre wil ik dat, bij het fokken van een springpaard?

De vraag is eigenlijk; in hoeverre wil ik op 'zeker' spelen? Neem ik de gok met een nieuweling (Zurich, Zapatero, Viceroy T, Ukato) of ga ik voor een oude rot in het vak?
De bedoeling is het veulen te houden, vandaar ook dat het karakter zo belangrijk voor me is.

hoogendroog

Re: [H] [KWPN] Hengst voor Unistar merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:38

Unistar zelf is momenteel te koop.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:24

Jose22 schreef:
De vraag is eigenlijk; in hoeverre wil ik op 'zeker' spelen? Neem ik de gok met een nieuweling (Zurich, Zapatero, Viceroy T, Ukato) of ga ik voor een oude rot in het vak?
De bedoeling is het veulen te houden, vandaar ook dat het karakter zo belangrijk voor me is.

Met Zurich ga je volgens mij niet vergroten en ook niet veredelen.
Ik heb een paar veulentjes gezien van hem en die waren toch vrij grof tov andere nakomelingen van moeder of moeder zelf. Dit waren er echter maar 3 waardoor je hier niet op voort kan gaan, maar het misschien wel iets is om in het achterhoofd te houden?
Ukato zou op je merrie volgens mij meer afbreuk doen. Qua springen vind ik het een super hengst maar het gaat haar gangwerk niet ten goede komen denk ik en ik vrees ook wat voor de maat.
(zapatero en viceroy ken ik niet goed genoeg)

En je kan toch ook gaan voor eentje die al wel wat bewezen heeft (qua prestaties en nakomelingen) en toch nog geen oude rot in het vak is é :)
Zo dacht ik aan Vaillant. Hij geeft echt maat, heeft al wat prestaties op zijn naam, een mooie bloedlijn.
Hij lijkt me geen driftkikker en heeft ook niet zoveel bloed dus dat koele kan je misschien wel bewaren.
(moet wel zeggen dat je merrie er wel bloederig uitziet :) ) en na wat forums te lezen, hoor ik wel meerdere keren dat hij ook wel goed gangwerk meegeeft. Ik lees verschillende dingen over het karakter en van for pleasure komt wel eens wat karakter maar langs moederskant zou dit bij Vaillant zeker in orde zijn. Vaillant zelf zou ook niet zo'n moeilijk karakter hebben. Hier zou ik inieder geval niet bang voor zijn met een ''brave'' merrie.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:38

Is Mermus een optie? Er zit wel Burggraaf achter, maar ik zie de nodige Mermussen die niet zwaar/grof zijn (zoals de onze bijv.). Hij fokt in ieder geval geen kleintjes. Karakter kan soms een probleempje zijn, maar een goede ruiter kan daar mee om gaan.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 18:40

Vaillant vind ik erg bloederig, athans, de keren dat ik hem heb gezien. Ik heb ook geen enkel paard zo vaak bokkend op de foto als Vallaint. Ik vind hem verder wel mooi, maar het mag iets sjieker.

Mermus vind ik geen fijne karakters doorgeven. Zoals ik al zei; het karakter vind ik héél belangrijk: mijn vriend moet er ook mee om kunnen gaan.

Ukato valt inderdaad af, en Zurich dan ook. Viceroy T heeft momenteel onze voorkeur, met Zapatero en Faldo op de tweede plaats, maar helemaal zeker zijn we nog niet.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:53

Mijn unistar heeft ook een super draf, dus misschien komt het toch van Unistar ook die draf..