Deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iersas

Deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 13:43

Hallo allemaal,

Mijn merrie is volgende week uitgerekent alleen heb ik een paar vraagjes..

Ik zie wellis op bokt en hoor het wel in mijn omgeving dat sommige veulens nu met dekens op lopen? Is dat nou echt zo nodig? Wat vinden jullie hiervan?

En een merrie die met deken moet gaat bevallen en daarna met veulen ernaast loopt?

Zelf vind ik het bij een veulen lijkt mij onozel.. En bij de merrie lijkt het me best gevaarlijk..

Wat is jullie mening hierover?

:+

fjordnina

Re: Deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:05

Een deken voor een veulen vindt ik de grootst mogelijk onzin/betutteling. Wij kregen hier vorig jaar december totaal onverwacht een shetlandveulentje. De eerste 4 dagen meestentijds binnen gehouden (1 a 2 uurtjes buiten ivm vorst) daarna hebben we het 24/7 buiten zijn voorzichtig ingevoerd. Beestje had zo'n dikke vacht dat ik haar eind mei moest scheren, het haar liet nog helemaal niet los, maar ze zweette gewoon constant.

Met deken bevallen is niet ideaal, de kans dat merrie en veulen verstrikt raken in de deken is best groot. Een strakkere, goeed aansluitende deken nadat het veulen geboren is kan niet zoveel kwaad meer.

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 15:53

Oke bedankt, ja ik ben het niet van plan om een deken voor het veulen te halen hoor haha, maar vroeg het me toch eventjes af;)! thnx

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:53

Gaat het om de haf-merrie uit je profiel? Veulentjes zijn waarschijnlijk wel redelijk winterhard. Maar vergis je niet, kwpn-veulens die vroeg worden geboren hebben redelijke kans op fikse verkoudheid als ze te lang op de koude grond liggen. Die veulens kun je dus echt niet direct dag en nacht buiten doen. Een haf zal iets makkelijker zijn, maar wees voorzichtig. Ik zou trouwens geen deken op doen hoor, veel te gevaarlijk, maar merrie en veulen 's nachts opstallen zolang het koud is.

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 19:03

Ja het gaat om me haf, ze is gedekt door een arabier. Zowiezo gaat ze gewoon snachts op stal.. Inprincipe is het zo om 9uur naar buiten en 4/5uur naar binnen.. De eerste dagen gaat ze nog even appart en niet meteen de hele dag, en het ligt even aan het weer! bedankt:)

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:23

ik heb mijn merrie ook zonder deken laten bevallen maar toen het begon te vriezen en mijn merrie nog steeds geen vacht kreeg heb ik haar een strakke deken op gedaan dus een maatje kleiner als dat ze normaal op zou krijgen het is niet iedeaal maar wel fijn voor haar ze had het echt koud. Het veulen heeft geen deken op, ja alleen als ik de merrie beweging heb gegeven en het veulen helemaal bezweet is krijgt ze een zweetdekentje op tot ze weer droog is maar verder geen deken.
Wel heb ik veulens een dekje op gedaan s'nachts als ze net geboren zijn en het vriest of als ze buiten gingen en het was koud of het vroor. Een dekje voor een veulen is voor iedereen een eigen beslissing en eigen mening vind ik.
succes met de bevalling en hoop op een mooi gezond veulentje voor jullie.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:28

Mijn merrie was half maart uitgerekend. Ik ben toen half januari gaan afbouwen met de dekens. Toen het een paar dagen lekker weer was een dunnere deken opgedaan, maandje later toen het mooi weer was de zomerdeken erop gedaan, en toen weer een paar weken later de deken erafgehaald. Ze was wel steeds even pissig zonder deken, maar het is goed te doen, ze maakte een mooi teddievachtje aan :)

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:32

Ik hoorde laatst dat een veulen midden in de winter geboren was.
Ze hebben toen bij de merrie met de bevalling de deken eraf gehaalt.
Direct erna erop. Ze zaten ook met het veulen. Net als jij.
Maar na 3 uur ongeveer staan alle haren rechtop en voelt het veulen normaal aan.