Informatie/foto's gezocht: het Schouwse paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lipizz_AH

Informatie/foto's gezocht: het Schouwse paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 11:19

Wie kan mij helpen aan informatie en/of foto's van het "Schouwse paard" ?

Dit was tot +/- 1925 een inlands paardenras op het Zeeuwse eiland Schouwen-Duivenland. Daarna uitgestorven. Een wat kleiner paardentype, zwart of donkerbruin van kleur, met wat behang. Geschikt voor licht agrarisch werk e.d. Qua verschijning een beetje een kleine Fries, zeg maar. Of Merens-achtig.

Ik heb één oude foto in een boek gevonden, maar ik ben ernstig benieuwd of iemand nog iets weet of heeft.

B.v.d.
Atjan

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Informatie/foto's gezocht: het Schouwse paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 11:21

Pffff, ik woon op schouwen, maar heb er nog nooit van gehoord.
Mischien de paardenmensen van het schouwse ruiters hk?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:24

Ik vermoed dat er geen boek is uitgebracht speciaal over paardenrassen en types uit Zeeland, incl historische?

Een ingang is te kijken naar de vereniging stad en lande in Zierikzee, en te kijken in het Gemeentearchief Schouwen-Duiveland. Je kunt hen hier bereiken: gemeentearchief@schouwen-duiveland.nl
Veelal zijn de meeste archieven inmiddels gemoderniseerd en kun je dus heel makkelijk zoeken op locatie, en zoektermen als 'paard' 'schouwse paard' en 'schouwse type'.
Houd er rekening mee dat digitalisatie nog altijd in de kinderschoenen staat, al gaat het de laatste jaren eindelijk wat vlotter, en dat veel stukken op microfilm zijn gedocumenteerd. Doorgaans krijgen bijna alleen historici toegang tot originele stukken. Kopies voor eigen gebruik moet je voor betalen.

Ook werd/wordt er in Zierikzee jaarlijks een paardenmarkt georganiseerd, daar is absoluut fotomateriaal van aanwezig, ik denk zelfs van voor de eerste wereldoorlog, toen het schouwse paard nog volop aanwezig was en de (belgische/zeeuwsche) trekpaarden nog niet/nauwelijks geintroduceerd waren.
Een klein voorproefje kun je zien op de dvd Ons Zeeland. http://www.zeelandboek.nl/ozasp/OZfoto2 ... sp?start=1
De stukken die daar te vinden zijn zijn echter van na 1925, toen het schouwse paard verdween.
De paardenmarkt bestaat al sinds de 14e eeuw dus daar is zeker wat mee aan te vangen! In de periode die jij aangeeft (begin 20e eeuw) was het ook nog volop een paardenmarkt, ipv puur volksvermaak.

Veel succes!
Als je verdere handreikingen wilt of vragen hebt, pb gerust. Ik kan dan even een zoekactie voor je doen op wetenschappelijke, historische netwerken waartoe ik toegang heb. Onder voorbehoud, want veel tijd heb ik helaas niet. Maar, vraag gerust. :)

Ik meen overigens dat ze niet alleen zwart of bruin waren hoor. :)