Levend veulen garantie,normaal of niet??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SarahR

Levend veulen garantie,normaal of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 22:08

Ik zit met een vraag aangaande dekkingen.
Twee jaar geleden heb ik een dekking gekocht bij een grote stoeterij.
Mijn merrie raakte echter niet drachtig dus ik mocht vorig jaar (2008) "gratis" herdekken.
Gratis hield in dat ik wel verwerkingskosten moest betalen.
Daar ik geen vertrouwen meer had in de gekozen hengst ben ik gewisseld maar ook van de andere hengst is mijn merrie niet drachtig geraakt.
Uit alle onderzoeken is gebleken dat het probleem niet bij de merrie ligt.
Nu ben ik dus mijn geld kwijt omdat ik dit jaar niet meer opnieuw mag dekken.
Ik moet dan opnieuw volledig dekgeld betalen.
Is dit binnen de arabische volbloed fokkerij normaal??
Ik fok ( en bezit) namelijk voornamelijk met welsh A's maar hier krijg je altijd een levend veulen garantie.
Er wordt dus gedekt(of geinsemineerd) voor het dekgeld dat je eenmalig betaald tot de merrie drachtig is.
Nu is deze merrie mijn enige volbloed (erfstuk) maar zou graag willen weten hoe dit eigenlijk normaal gesproken werkt.
Is het ook niet vrij normaal dat je iig iets krijgt voor je geld??
Beetje lang verhaal maar naar mijn idee ook een vreemd verhaal dus dacht vraag het eens aan de experts.

Anoniem

Re: Levend veulen garantie,normaal of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:55

Het staat een hengsten eigenaar natuurlijk 100% vrij om zijn garanties zelf te bepalen.
Het is dus echt per dekstation afhankelijk wat de voorwaarden van een dekking en de voorwaarden van de garanties zijn.

Heb je de voorwaarden van het betreffende station al een keer goed doorgelezen? Daar zal waarschijnlijk in staan waar je recht op hebt.

Of het bij andere hengstenhouders normaal is, is leuk om te weten, maar eigenlijk in jouw situatie niet van toepassing, omdat je met déze stoeterij een koopovereenkomst (dekking) hebt gesloten, en niet met de anderen.

Maar ik begrijp dat het erg zuur is, dat je je centen kwijt bent omdat de merrie niet drachtig werd...

SarahR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 23:04

Ja ik lees wel een contract voordat ik het teken....
Er staat niets in over wat de regel is als de merrie helemaal niet drachtig raakt.
Wel dat er het opvolgende jaar gratis herdekt mag worden maar niet wat er gebeurt als ze dan alsnog niet drachtig raakt.
Ik snap ook wel dat je een overeenkomst sluit met die betreffende stoeterij maar ik vraag me gewoon af wat gebruikelijk is binnen de arabische volbloed fokkerij.
Dus hoe werkt de meederheid,zodat mocht ik opnieuw willen dekken ik weet waar ik op moet letten.
Dit is dus een geval geweest van puur het betalen van sperma ongeacht wat de uitkomst van de dekking is.
Terwijl het volgens mij vrij logisch is dat het doel voor de koper van dat sperma een levend veulen is.
Lijkt me zo namelijk ook wel erg makkelijk geld verdienen aan een hengst met slecht sperma.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 23:07

Ik zou geen dekking willen van een hengst zonder levendveulengarantie. Aan de hengsteneigenaar de vrijheid om dat aan te bieden, en aan de klant de optie om door te lopen als dat niet gegeven wordt.

Emme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 23:19

Voor zover ik weet geven de meeste Arabierenhouders wel een levendveulen garantie! Het is dus zeker gebruikelijk binnen de Arab-wereld!

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 00:19

Normaal wordt levend veulen garantie gegeven. Zeker als je je merrie 2 jaar na mekaar dekt en ze niet drachtig raakt.

Nu staat er in het contract levend veulen garantie? Zelfs als er niets beschreven staat over wanneer je merrie niet dragend raakt in het 2e dekjaar? (Bij ons mag je een andere merrie aanbieden)
Staat er iets in dat dekkingen NIET terug betaald worden?
Dit is vooral iets voor de advocaat.
Volgens mij heb je wel recht om nog te dekken, bij mij zou dit zeker het geval zijn, als hengstenhouder moet je toch wat begrip opbrengen voor zo een geval, indien je meer dan 1 x probeerde vorig jaar.

KarinD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 09:57

Ja, wat is normaal??
Elke hengstenhouder heeft zijn eigen regels.

Zo ben ik dus ook mijn dekgeld van € 1000 kwijt.

Mijn arabische merrie was met de eerste scan drachtig.
Bij de volgende scan zat er geen vruchtje meer, dus niet meer drachtig.
Ik dus weer contact opgenomen met de hengstenhouder.
Mijn merrie was drachtig en zij ( de hengstenhoudster ) wilde haar wel weer in pension nemen maar dan moest ik weer de € 1000 betalen. Want ze was toch drachtig!!!!
Ik heb er een harde leerschool aan gehad.
Mijn vertrouwen in mensen ben ik erg kwijt geraakt. Mijn merries doe ik nooit meer weg en dekkingen gaan alleen maar via K.I. en met schriftelijke garantie dat als ze niet drachtig worden hoe we dan verder handelen.

SarahR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 12:07

Er staat idd wel ergens een bepaling in dat in het 2e jaar eventueel een andere merrie aangeboden mag worden.
Die heb ik echter geen(tenminste geen arabisch volbloed).
Verder staan er geen bepalingen in over geld terug of wat te doen als er na twee seizoenen nog steeds geen drachtigheid daar is.(2e seizoen is ze nog 4 x geinsemineerd)
Als het nu aan mijn merrie zou liggen allee maar na het 1e seizoen is zelfs toegegeven dat de hengst die 1e keus was slecht sperma had.
Toen ik echter overgeschakeld ben naar een andere hengst en sperma ging halen van die 2e keuze hengst werd mij door een van de medewerkers daar toegefluisterd dat ook hij geen super bevruchtingspercentage had.
Ik geef eerlijk toe ik voel me gewoon genept.
En nu wordt er niet gereageerd op mijn mails dus wordt ik feitelijk dood gezwegen.
Ik vind dat je wel iets meer mag verwachten als je bijna 2000 euro uitgeeft.......(en dat was enkel het dekgeld in totaal heb ik meer dan 3000 verprutst)

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:23

Als het aan de kwaliteit van sperma van de hengst ligt, mag men mensen zeker niet op deze manier behandelen. En dan denk ik dat de hengstenhouder eerlijk moet zijn met zichzelf en iets proberen te doen.
Ik ben het niet zeker, maar dacht dat in NL de kwaliteit van het zaad werd gecontroleerd op de hengsten keuring.
Persoonlijk zou ik ook willen dat dit in Belgie het geval zou zijn. Dat zou situaties als dit omzeilen.
Als een hengst al geen goed percentage bewegelijkheid heeft onder microscoop gaat deze er zeker niet op vooruit gaan met het transport en in verdunner.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:29

Als jij zeker weet dat het niet aan je merrie ligt dan heeft het met de kwaliteit sperma te maken.
Voor 1000 euro dekgeld verwacht ik een goedgekeurde AV hengst die onderzocht is op spermakwaliteit(zaaddichtheid e.d)van een gerennomeerde stoeterij.
Zo niet; dan ben je in mijn ogen ook wel een heel klein betje dom als je toch dat bedrag uitgeeft(no offense verder).
Ik zou met dit verhaal toch naar de hengstenhouder stappen en eisen dat de merrie opnieuw geinsemineerd wordt met goed sperma, evt van een andere hengst.
Misschien kan je het AV stamboek eens benaderen want deze gang van zaken is niet zoals het hoort lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:32

Hoi,
Wij zijn nieuw in de av wereld.
We hebben vorig jaar ook onze merrie laten dekken ze was niet drachtig geen ramp. Wat wij hebben gedaan is goeien afspraken maken met de hengsten houder en dan komt het goed.
Wat wij dit jaar doen is net iets anders we betalen de helft vooraf en de anderen helft als onze merrie ook echt drachtig is en zo ie zo willen wij alleen een dekking van een hengst waar levend veulen garantie op geld. er is ook een verschil dacht ik tussen levend veulen garantie de ene doet er als het veulen geboren is een garantie van 48 uur op en de anderen weer een week of zo iets. (infomeer hier ook goed naar)
En voor je iets doet heel goed infomeren en als je het niet vertrouwd op papier zetten ;)

En ik zou idd even de hengstenhouder aan spreken van hoe en wat :o

SarahR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 21:14

Wildgirl schreef:
Als jij zeker weet dat het niet aan je merrie ligt dan heeft het met de kwaliteit sperma te maken.
Voor 1000 euro dekgeld verwacht ik een goedgekeurde AV hengst die onderzocht is op spermakwaliteit(zaaddichtheid e.d)van een gerennomeerde stoeterij.
Zo niet; dan ben je in mijn ogen ook wel een heel klein betje dom als je toch dat bedrag uitgeeft(no offense verder).
Ik zou met dit verhaal toch naar de hengstenhouder stappen en eisen dat de merrie opnieuw geinsemineerd wordt met goed sperma, evt van een andere hengst.
Misschien kan je het AV stamboek eens benaderen want deze gang van zaken is niet zoals het hoort lijkt mij.

Van een zeer bekende "gerenomeerde" internationaal opererende stoeterij verwacht ik dat ze enkel hengsten ter dekking hebben die aan de beste voorwaarden voldoen.
Mocht het dan idd zo zijn dat ze hengsten hebben staan die minder bevruchten lijkt me het niet meer dan fatsoenlijk dit te melden.
Beide hengsten zijn overigens op een hengstenkeuring geweest.......maar idd niet in Nederland.

Goed sommige vinden me dus dom en waarschijnlijk ben ik op zijn minst naief.
Feit blijft dat ik m'n centen kwijt ben.
Mocht ik nog eens willen dekken weet ik nu iig dat er ook nog een hoop soeterijen hun AV hengst aanbieden met daarbij wel een levend veulen garantie.
Opnieuw sparen dus.

Rawaat bedankt voor je goede uitleg en kijk op de zaak.
Je hebt een zeer mooie jongen Shahim,ik zal hem zeker eens komen bekijken als mijn "piggy bank" weer aangevuld is.
Maar dat wordt zeker pas iets voor volgend jaar......HELAAS!!!!

Adhira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 23:39

Worden hengsten in het buitenland op de hengstenkeuring dan niet op de spermakwaliteit beoordeeld?
Het lijkt me dat een hengst met zo'n slechte spermakwaliteit niet goedgekeurd mag worden.

Ik zou zelf nooit mijn merrie laten dekken zonder levend veulen garantie,want het is toch een hoop geld wat je kwijt bent en dan geeneens een veulen,wat een domper.

groetjes Debby

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 00:26

TS, ik snap je frustratie; als je enthousiast bent over een hengst vergeet je wel eens wat.
Ik zou het hier echter niet bij laten zitten.
Helemaal als het idd een grote internationale stoeterij is wil het woordje 'advocaat' wel eens helpen.
Hun manier van handelen is uiterst onprofessioneel en zeer slechte reclame; zij zitten er niet op te wachten dat dat uitlekt.
Ik wens je veel succes en hoop dat je volgend jaar tóch een leuk veulentje krijgt!

SarahR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 15:43

Ik wil het natuurlijk liefst van al fatsoenlijk oplossen.
Maar het woord klantvriendelijk bestaat volgens mij enkel nog in de Van Daele...
Een vriendin van mij zei ook al eens het woord advocaat te laten vallen.
Ga het nog maar eens proberen via e-mail en als daar weer geen reactie op komt maak ik eens afspraak (als dat lukt tenminste).
Ik hoop dat er een fatsoenlijke oplossing komt en als dat zo is laat ik het zeker weten.

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:08

Als ik dit verhaal lees, komt er spontaan een belletje te rinkelen van een grote en bekende belgische fokkerij/KI station/ hengstenhouderij die deze fijne voorwaarden toepast en waar ik al vaker klachten over te horen kreeg van sperma dat niet voldoet (bv. vers sperma dat al te oud is of een hengst die er al jaren ter dekking staat en slechts een zeer beperkte vruchtbaarheid heeft).

Deze fokkerij heeft al vaker met advocaten te maken gehad en heeft inmiddels haar eigen 'huisadvocaat'.

Probleem is dat je dat pas opmerkt als er bij je thuis wordt geïnsemineerd (elke goede paardenarts neemt dan een druppel mee om onder de micriscoop te zien wat de levensvatbaarheid is). En als je dan vaststelt dat het sperma niet voldoet, moet je op dat moment optreden, en een aangetekende ingebrekestelling richten, omdat wat je afgeleverd werd, niet voldeed. Vaak zal je dan echter vaststellen dat in de algemene voorwaarden niets is opgenomen aangaande de kwaliteit van het aangeboden sperma. Dat blijft nog altijd het nadeel van de arabische hengsten die worden goedgekeurd bij het BAPS : er wordt niet eens een spermatest afgenomen, laat staan dat er regels worden opgelegd welke gehanteerd moeten worden bij vers en verzend sperma.

Het komt er op neer dat elke hengstenhouder de voorwaarden mag kiezen. Door met een van de hengsten te gaan dekken, ga je akkoord met deze voorwaarden (behalve als er schriftelijk van wordt afgeweken), en weet je ook wat je te wachten staat (en check je dus maar best op de kwaliteit van het sperma dat wordt gestuurd)