Hengst die maat, formaat en beweging vererft..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Hengst die maat, formaat en beweging vererft..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 17:03

Hoi! :)

Ik ben op zoek naar een hengst die maat, formaat en beweging vererft.

Bij voorkeur een KWPN gekeurde hengst, zonder Jazz, Ferro en Flemmingh/Krack C bloed.

Iemand een goede tip? :D

Ik zelf zit te denken aan bijvoorbeeld Oscar.

Eva_vv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:35

Zeker Oscar omdat hij het hoogste uit de hengstencalculator van paardenfokken komt? Zoja, ik weet niet in hoeverre de hengstencalculator een eerlijk antwoord geeft. Ik durft het zelf nooit echt te geloven. Ik weet zelf niet zo 1,2,3 een hengst.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:41

Ik ben zelf van mening dat Oscar maat, formaat en beweging geeft ja! :j
Maar ook daar zijn de meningen over verdeeld. Maar ik had er een heel flink hengstveulen van met veel lossigheid, souplesse en veel houding. Echt een leuk veulen!

Flemmingh gaf ook maat mee en beweging...

Lilliputter

Re: Hengst die maat, formaat en beweging vererft..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:21

Oscar absoluut! Hebben er zelf ook een veulen van die aan deze punten voldoet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:53

Oscar zou inderdaad een prachtige keuze zijn!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:59

Bel anders Van Norel even, die kan je genoeg vertellen over Oscar. Maar gezien de punten die jij wilt verbeteren is denk ik Oscar de enige die daar op aansluit!

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 23:09

Oscar inderdaad en Tolando en Johnson, maar daar zit Krack C en Jazz achter, wat je liever niet wil. Rubiquil en Broere Obelisk fokken volgens mij ook vergrotend. Je zoekt echt een dressuurhengst? of mag het ook een springhengst zijn?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 23:13

Johnson zou misschien ook wel iets zijn inderdaad, ligt aan je merrie!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 08:51

Eva_vv schreef:
Zeker Oscar omdat hij het hoogste uit de hengstencalculator van paardenfokken komt? Zoja, ik weet niet in hoeverre de hengstencalculator een eerlijk antwoord geeft. Ik durft het zelf nooit echt te geloven. Ik weet zelf niet zo 1,2,3 een hengst.

Wat een vertrouwen in je mede-bokker :roll: :+ Nee, ik gebruik de hengstencalculator van paardenfokken.nl niet.. vind ik een onding.

Broere Obelisk en Rubiquil staan ook op het lijstje :)

@Christinaa: van Tolando heb ik wel wat stugge dieren gezien. Hij geeft wel een mooi model, maar ik heb liever meer beweging ;) Een springgefokte hengst die beweging, maat en formaat meegeeft mag ook :)

We gaan sowieso Oscar bekijken op de hengstenshow. En anders moeten we er maar even een afspraak maken :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:17

Pletje123 schreef:
We gaan sowieso Oscar bekijken op de hengstenshow. En anders moeten we er maar even een afspraak maken :)

Aan Oscar zelf is niks te zien hoor, daar mis je niks aan. :o
Ikzelf vind het een stomme, lastige, lompe scheitbok... }:0
Maar ik ben zeer gecharmeerd van zijn nafok! Dat zijn echt fijne, goedbewegende paarden! Vaak luxer als hijzelf maar wel met maat, genoeg bot, veel houding en een goed achterbeengebruik!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:38

Suzanne F. schreef:
Pletje123 schreef:

Aan Oscar zelf is niks te zien hoor, daar mis je niks aan. :o
Ikzelf vind het een stomme, lastige, lompe scheitbok... }:0
Maar ik ben zeer gecharmeerd van zijn nafok! Dat zijn echt fijne, goedbewegende paarden! Vaak luxer als hijzelf maar wel met maat, genoeg bot, veel houding en een goed achterbeengebruik!

Heb ik niks op aan te vullen! Behalve dat het karakter ook super is!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:30

Winningmood?
Over de nafok is nog niet veel bekend, dat weet ik.

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:25

Pletje123 schreef:
Broere Obelisk en Rubiquil staan ook op het lijstje :)

@Christinaa: van Tolando heb ik wel wat stugge dieren gezien. Hij geeft wel een mooi model, maar ik heb liever meer beweging ;) Een springgefokte hengst die beweging, maat en formaat meegeeft mag ook :)

Oke, die had je dus al op het lijstje :)
Ja, precies. De beweging moet er dan wel zijn i.p.v. alleen de maat. Wat vind je van VDL Montreal?
Misschien is Rousseau v. Ferro ook nog een optie. Die fokt (als het goed is) ook vergrotend, maar over de beweging durf ik niets te zeggen. Iemand antwoord op? * Ik ben meer bekend met springgefokte hengsten dan dressuurhengsten :o *

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 09:15

Rousseau vind ik erg interessant! Zeker ook omdat zijn nakomelingen het zo goed doen.

Een hengst als Ampere (Rousseau x Flemmingh) zou ik ook nader willen bekijken, maar dan verlaten we wel ons principe om zonder Ferro of Flemmingh bloed te fokken :+

@Suzanne F: heeft van Norel geen kinderen van Oscar staan? Die zou ik wel graag willen zien :)

@Shan: Winningmood kan mij niet echt bekoren :o misschien dat hij onder zijn nieuwe ruiter beter beweegt, maar ik vond hem echt strak in het lijf en ik denk niet dat hij de merrie kan bieden wat ze nodig heeft. Zijn kinderen schijnen wel genoeg souplesse te hebben, maar die heb ik nog niet gezien.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:46

Citaat:
@Shan: Winningmood kan mij niet echt bekoren misschien dat hij onder zijn nieuwe ruiter beter beweegt, maar ik vond hem echt strak in het lijf en ik denk niet dat hij de merrie kan bieden wat ze nodig heeft. Zijn kinderen schijnen wel genoeg souplesse te hebben, maar die heb ik nog niet gezien.

We kunnen hem vanavond bekijken onder een andere ruiter.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 13:26

Ik ben dan ook heel benieuwd :) We bekijken het via filmloop.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 01:32

zeker weten oscar!
ik heb er een hengst veulen van vorrig jaar van welke heeel apart kan lopen, mooi front super taktmatig en heeel goed galloperen!

idd aan oscar zelf is niet veel te zien , je moet z n nakomelingen bekijken! doen het erg goed!!

helaas is het bij een aantal hengsten ook wel eens anders, hengst wel goed kinderen niet...

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 01:34

Oscar zijn we het bijna unaniem over eens, mocht je toch iets anders willen zou johnson (ook tegen de 1,80) of Tango iets zijn. Tango is ook gauw 1.76 en fokt ook erg hoogbenige paarden met een mooi front en goed kunnen bewegen. Ligt er puur aan je merrie welke combi zou passen!