.Hebben jullie ook van die merries die hun hengstigheid moeilijk laten zien? En waar zien jullie dit aan?
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
.Neonlight schreef:Ik laat de DA komen om te scannen op hengstigheid, en eventueel laat ik ze dan hengstig spuiten, zodat ik zeker weet dat ze een aantal dagen later hengstig is. Mijn merrie laat dus echt helemaal niets zien aan hengstigheid. Ook schouwen met onze eigen hengsten maakt niets uit voor haar. We hebben al regelmatig gehad dat we een eigen hengst eraf moesten trekken, terwijl ze dus achteraf totaal niet hengstig was.
En dan heb je wel de cyclus te pakken.
Weer laten scannen en eitje was weg. We hebben er toen voor gekozen om haar hengstig te laten spuiten. Daarna was ze goed hengstig, 2 keer gedekt en hartstikke drachtig.
Bij haar moet je echt scannen of een ervaren hengst voor d'r neus neerzetten (of een flinke koudbloedmerrie met een hengstenbrul en -uiterlijk
) 

Ik wacht nog even tot we iets verder in het seizoen zijn, en dan laat ik de eerste keer scannen om te kijken hoe het er van binnen uitziet en of ze haar al hengstig kunnen zien. 

), en kunnen tot bijna op de dag nauwkeurig zeggen wanneer ze hengstig gaat worden.
.