Hengstigheid moeilijk te zien

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

Hengstigheid moeilijk te zien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 20:25

Ik wil dit jaar proberen mijn merrie drachtig te krijgen, dus houd een beetje in de gaten of ik haar al hengstig kan zien. Ik weet dat ze dit namelijk moeilijk laat zien. In haar gedrag merk ik het helemaal niet, ze plast, knipoogt ook niet. Het enige waarvan ik vermoed dat ze hengstig is, is dat het soms lekker vindt als ik haar staart borstel. Dan draagt ze hem helemaal opzij. Dit deed ze van het weekend, dus verwacht dat ze over een week of drie, het weer zalig zal gaan vinden :P .

Hebben jullie ook van die merries die hun hengstigheid moeilijk laten zien? En waar zien jullie dit aan?

melaniiieee

Re: Hengstigheid moeilijk te zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:35

Heee,
Ja dat heb ik dus ook...
Houd dit bericht in de gaten...
xx

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:50

Heb je niet de mogelijkheid om haar met een ruin of evt. andere merrie in de wei te zetten.
Dan ga je het wel zien en horen.......

:):) :):) := :=

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 20:55

Nou ze staat bij 3 ruinen en 1 merrie op de wei en ze staat op stal naast een nogal mannelijke ruin (die in zijn eigen groep dekt), en daar heeft ze echt lak aan O:) .
In ieder geval reageert ze daar niet anders op dan normaal, ze schreeuwt en mept namelijk altijd :Y) hengstig of niet ~~}>

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 08:45

Ik laat de DA komen om te scannen op hengstigheid, en eventueel laat ik ze dan hengstig spuiten, zodat ik zeker weet dat ze een aantal dagen later hengstig is. Mijn merrie laat dus echt helemaal niets zien aan hengstigheid. Ook schouwen met onze eigen hengsten maakt niets uit voor haar. We hebben al regelmatig gehad dat we een eigen hengst eraf moesten trekken, terwijl ze dus achteraf totaal niet hengstig was.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:43

Mijn ponymerrie laat ook niks zien, die interesseert zich niet eens voor de dekhengst van Neonlight die ook op stal staat.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:55

ik heb ook dit probleem met mijn merrie, maar zij vind het altijd lekker als er aan haar straat wordt gezeten ..
er moet toch wel een iets zijn waarop ze reageren behalbve aan zo'n scan?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 02:16

Als je het zeker wilt weten kun je het beste een ruin bij haar in de weide zetten en als ze daar ook niet op reageert eens kijken of er iemand in de buurt een hengst heeft die eens langs wil lopen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 02:46

Mijn bijrijdmerrie zie ik het ook echt niet aan (of ze wordt niet hengstig?). Ze staat met 2 ruinen op de wei en voelt zich as one of the boys geloof ik.

pouttre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:35

Neonlight schreef:
Ik laat de DA komen om te scannen op hengstigheid, en eventueel laat ik ze dan hengstig spuiten, zodat ik zeker weet dat ze een aantal dagen later hengstig is. Mijn merrie laat dus echt helemaal niets zien aan hengstigheid. Ook schouwen met onze eigen hengsten maakt niets uit voor haar. We hebben al regelmatig gehad dat we een eigen hengst eraf moesten trekken, terwijl ze dus achteraf totaal niet hengstig was.

En wordt uw merrie gemakkelijk drachtig of moet je het een aantal keren proberen? Ik zal het ook zo laten doen zoals jij zegt.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:37

Als het weer wat beter wordt (lees warmer en zonniger), gaan de meeste merries duidelijker hengstig worden. Het is nu nog redelijk vroeg in het seizoen, geen stress dus!

NB het krabben bij de staart is een handig iets, een van onze merries reageert hier ook goed op. Wij nemen waarschijnlijk straks een shetlanderhengstje voor het dekseizoen erbij, en reken maar dat de dames dan goed hengstig worden :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:02

Mijn merrie was bij haar eerste drachtigheid moeilijk drachtig te krijgen, kwam wel een eitje, het rijpte, maar er kwam dan toch geen eisprong. Daarna op regumate gezet en toen is ze drachtig geworden.
Het jaar erop is ze weer gedekt, heb ik weer wat problemen gehad, hengst was ziek geweest (1 dag koorts kan al 6 weken onvruchtbaarheid geven bij de hengst) en de eerste 2 keer daarom niet drachtig geworden. Vervolgens wel drachtig maar vrucht tussen de 3 en 6 weken verstoten, en uiteindelijk is ze toen wel drachtig geworden.
Derde jaar op veulenhengstigheid gedekt, meteen prijs. Daarna is ze gust gebleven (was ook de bedoeling), vorig jaar heb ik ze laten scannen, hengstig laten spuiten, naar de hengst gebracht en ze was direct drachtig.

capraibex70, hengst erbij houden geeft nog geen zekerheid. Wij hebben 5 hengsten, maar mijn merrie toont dus helemaal niets bij die hengsten. We hebben dus zelfs meegemaakt dat die hengsten er al bovenop zaten en we ze er nog net af konden trekken. Direct weggebracht naar de hengstenhouder, zijn hengst erbij en ze sloeg af. Gewoon totaal niet hengstig. Ik heb vorig jaar 1,5 maand iedere dag geschouwd bij onze hengsten, ik heb ze niet hengstig gezien, ze toont altijd hetzelfde. In die periode is ze wel hengstig geweest. Het enige wat echt zekerheid geeft is scannen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:31

Neonlight: wij nemen een hengstje erbij om de dames goed hengstig te krijgen, werkte verleden jaar prima en scheelde enorm in de kosten van de DA. Bij ons werkt het gelukkig wel goed. Scannen geeft zekerheid, maar ik wil niet iedere keer dat geroer in de merries. Ik heb er 1 staan die in staat is bij het zien van de scanner het vruchtje er onmiddellijk weer uit te gooien... Ik probeer het bij deze dame liever op de natuurlijke manier (dus zonder scannen, hengstig spuiten, spoelen etc.). En ze is nu drachtig (na 3 jaar gust met een hoop geroer). Maar ieder paard is weer anders en reageert anders. Ik wil die DA niet continu tijdens het seizoen op de dam hebben... met 5 merries kan ik daar qua besparing een dekking van een goede hengst mee terug verdienen :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:30

Bij scannen op hengstigheid verlies je in ieder geval geen vrucht. ;) En dan heb je wel de cyclus te pakken. ;)
En ik snap dat je een hengstje ervoor hebt aangeschaft, maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om hiervoor een eigen hengstje aan te schaffen, en laat mijn merrie ook zien dat een eigen hengst geen garantie geeft voor het zien van hengstigheid. TS heeft 1 merrie, de kosten voor 1 merrie te laten scannen zullen beduidend lager zijn dan de kosten om een hengstje aan te schaffen en te onderhouden. Scannen is een realistischere oplossing voor de TS als het aanschaffen van een hengstje. :)

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 20:36

Ik wilde zowiezo al laten scannen. Ze is wat ouder en wil daarom eerst laten kijken hoe het er van binnen uitziet, kan heel wat kosten besparen. Is alleen wel zo, dat als ze toch komen scannen, ik het graag zo wil plannen, dat ze dan ook rond de hengstigheid zit, zodat ik haar cyclus kan volgen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:45

En als je precies tussen 2 hengstigheden in zit kun je er dan voor kiezen om hengstig te spuiten, heb ik om die reden ook gedaan. Dan weet je dat ze 5 dagen later hengstig is en kun je het wel volgen. Dat is ook de reden waarom ik voor hengstig spuiten gekozen heb. Ik heb ze daarna naar de hengst gebracht, en na een dag of 20 laat ik scannen op drachtigheid en eventuele tweelingdracht als er 2 eitjes waren. Is ze niet dragend is ze enkele dagen daarna weer hengstig, en zo kun je eventueel dus een paar keer door gaan, wat uiteraard niet te hopen is.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:51

En waar komt die tweelingdracht heel vaak vandaan... juist ja van hengstig spuiten....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:20

De keren dat een merrie bij ons meerdere eitjes hadden waren allemaal zonder hengstig te spuiten, met hengstig spuiten was het altijd maar 1 eitje. Hengstig spuiten voorspoedigd alleen de rijping van het eitje wat er al zit. Als er maar 1 zit zal er ook maar eentje voorspoedig rijpen. Als er 2 zitten zullen het er 2 zijn, maar die zouden sowieso al tegelijk rijpen. Het is echt niet dat er bij hengstig spuiten ineens spontaan eitjes bijkomen.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 19:37

Ik breng mijn merrie niet weg. Ik laat de da aan huis komen. Misschien niet zo snel en handig voor de begeleiding door de da, maar ik wil niet dat er met mijn merrie getrokken wordt.
Ik hoop dat het aan huis lukt. Ik heb met mezelf afgesproken dat bij mij de grens is bereikt wanneer ze dicht gezet moet worden of iets dergelijks. Hengstig spuiten vindt ik persoonlijk niet zo'n probleem.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 22:09

De eerste keer dat we Fayette hebben laten dekken hebben we haar laten scannen op hengstigheid. DA schatte toen nog een 5 dagen. Fayette weg gebracht naar de hengst waar ze de eerste dagen normaal deed tegen de hengst maar hem niet afsloeg maar ook niet overduidelijk hengstig was. 8-9 dagen later trapt ze de stal bijna inelkaar als de hengst er naast stond :+ Weer laten scannen en eitje was weg. We hebben er toen voor gekozen om haar hengstig te laten spuiten. Daarna was ze goed hengstig, 2 keer gedekt en hartstikke drachtig.

Vorig jaar merkte ik het hengstig zijn aan haar buien tijdens het rijden. Niet extreem maar ze was ietwat lastiger dan anders. Toen een keer bij de buurman van de zomerwei langs geweest die een koudbloedhengst heeft. Het duurde even 10-15 minuten maar toen begon ze toch wat door de achterbenen te zakken en te blitzen. Datum genoteerd en wachten op de volgende cyclus (was me nog te vroeg om te gaan dekken). Op 2.5 week was ik toevallig bij Moravita om te lessen. Daar even geschouwd met hun Shetlandhengst. Fayette was in lichte mate geinteresseerd maar niet overduidelijk hengstig. 4 dagen later bij een andere Noaber geweest met een Arabische dekhengst, toen was ze al een stuk duidelijker hengstiger. Hengstenhouder gebeld en die stond 2 dagen later op de stoep incl. hengst. Meneer brulde, mevrouw zakte door d'r achterbenen, een kort voorspel van snuffelen en zeker zijn en hop erover heen. Die cyclus in totaal 2 keer gedekt en mevrouw was hartstikke drachtig :)

Fayette laat normaal ook weinig zien. Niet bij eigen of vreemde ruinen :n Bij haar moet je echt scannen of een ervaren hengst voor d'r neus neerzetten (of een flinke koudbloedmerrie met een hengstenbrul en -uiterlijk :') )

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 14:14

-> KS

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:23

heeej leuk Loes!
ik zou ook gaan voor scannen :j
Lowara liet het ook niet zien, en die hebben we laten scannen wanneer ze gedekt kon worden.
is meteen de 1e keer raak geweest :)
heb je al een hengst in gedachten dan?

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 09:20

Tilders Casantos http://www.joshouwen.nl/tilderscasantos.pdf

maar eerst maar eens kijken of ze drachtig kan worden ;) Ik wacht nog even tot we iets verder in het seizoen zijn, en dan laat ik de eerste keer scannen om te kijken hoe het er van binnen uitziet en of ze haar al hengstig kunnen zien.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 00:12

mooie aansprekende hengst :j
weet je wel zeker dat je later wederom zo'n witte wil ? ;)
scannen weten ze het altijd meteen na 1 scan al, ze bekijken geloof ik de sluiting/opening van de baarmoederhals ( :? ), en kunnen tot bijna op de dag nauwkeurig zeggen wanneer ze hengstig gaat worden.
Bij Lowara was het toen namelijk nog 5 dagen, dat weet ik nog :+

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 11:38

Wil liever geen witte, maarja heb toch 50% kans met een bruine hengst. Casantos voldoet aan alle eisen, alleen tja dat kleurtje. Maarja een goed paard heeft geen kleur ;).
Bij scannen kijken ze naar de rijping van de eicellen. Hoe groter een eicel is, hoe rijper. Aan de hand van de grote kunnen ze een vrij naukeurige schatting geven van het moment van hengstigheid.