raspaard of kruisng?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anoniem15

raspaard of kruisng?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 18:30

hey,
ik ben nu al een tijdje aan het sparen voor een eigen paard en het is bijna zover. maar ik weet niet goed welk soort paard bij mij zou passen. ik heb altijd gedacht dat een echt raspaard, zoals een arabier of een warmbloed, niet goed bij mij zou passen maar ik heb onlangs nog op een warmbloed gereden en dat viel eigenlijk nog goed mee. nu ben ik toch aan het twijfelen, als je een paard wil dat goed is voor voor wandelingen te maken en lekker te crossen door de bossen maar toch braaf genoeg is om op wedstrijd te gaan moet ik dan een raspaard of een kruising of ... kopen?
groetjes

Dwyne

Re: raspaard of kruisng?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:35

Een raspaard, kruising of ... maakt in jouw geval niet uit denk ik. Het belangrijkste is dat het karakter van het paard je aanstaat. En of het paard geschikt is voor de dingen die jij ermee wilt gaan doen. Ga eens bij een aantal verschillende paarden kijken en vraag iemand bij je in de buurt die er veel van weet om mee te gaan. Neem er in ieder geval alle tijd voor om het geschikte paard te vinden. Succes met je zoektocht!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:40

inderdaad wat Dwyne zegt, kies iets wat klikt..
en bij warmbloed zijn er ook heel veel kruisingen hoor ;)

anoniem15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 18:58

ok, bedankt!

melloveshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:23

ik zou zelf voor ras

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 11:41

ligt aan je persoonlijke smaak en de klik.
welk ras spreekt je echt aan of welk type paard?
ik zou bij meerdere paarden en pony's gaan kijken en uitproberen. je merkt vanzelf wanneer het de juiste is voor jou ;-)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 11:48

Het verschil tussen een Arabier of een warmbloed is toch wel erg groot, zowel qua karakter, temperament etc. Maar er zijn natuurlijk temperamentvolle warmbloeden en "slome" arabieren, dus ras, etc. zegt niet 100% iets over karakter, etc.
Warmbloeds zijn eigenlijk altijd al kruisingen ;) . Zelf ga ik 100% voor raspaarden met papieren, maar daar hangt vaak een heel ander prijskaartje aan dan aan een papierloze kruising.
Gewoon veel paarden gaan uitproberen binnen jouw budget en kijken welke het best past. Belangrijkste is dat je een paard koopt wat geestelijk en lichamelijk gezond is. Dan moet het dier je ook nog aanspreken ( en jij moet hem/ haar aanspreken ;) ). Rijtechnisch moet hij niet verpest zijn, enz.

Succes met zoeken!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:24

Een paard ingeschreven in een stamboek heeft toch enkele voordelen :
1. Je weet hoe oud het is en het is gemakkelijker om zijn voorgeschiedenis te reconstrueren.
2. Je kent zijn voorouders ivm mogelijke aanleg, karakter, erfelijke aandoeningen enz. Soms worden ras paarden verkocht als kruising zonder papier, juist om negatieve overervingen te camoufleren.
3. Bij bepaalde rassen kan je deelnemen aan wedstrijden en keuringen.
Het belangrijkste blijft echter hoe jij je voelt bij een bepaald paard en wat zijn karakter; opvoeding en gezondheidstoestand is.

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:26

Ik zou persoonlijk gewoon voor een paard gaan dat je aanspreekt.. Niet voor een speciaal ras gaan, maar naar het karakter van het paard kijken ;)
En warmbloeds hoeven trouwens niet altijd kruisingen te zijn, BWP is een warmbloed paard, maar als je 2 BWP's kruist heb je toch echt wel een raszuivere warmbloed..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:19

Ik bedoelde ook meer dat een warmbloed ontstaan is uit kruisingen, zoals overigens bijna ieder ras ;) .
Veel warmbloeds ( bijv. KWPN) zijn kruisingen van volbloed met een inlands ras, maar als je 2 KWPN'ers onderling kruist heb je dus een raspaard wat uit kruisingen in ontstaan.

Het woordt "kruising" kan dus best een stamboekpaard zijn, terwijl er ook papierloze paarden rondlopen die een raspaard zijn. Bijv. een Lusitano gefokt uit ouders die niet zijn opgenomen in het Livro de Adultos ( volwassenen stamboek) is wel een Lusitano, maar krijgt geen papieren omdat de ouders niet goedgekeurd zijn.

SpecialG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 11:33

Het maakt denk niet uit of het een raspaard of kruising is,
bij mijn pony zijn de papieren ook niet bekend, maar hij kan toch goed rijden op wedstrijden en is super braaf op buitenrit/in de bossen

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 11:36

Mijn paard is een kruising met een stamboom die erg ver gaat.
Staat gewoon inschreven bij het Nrps.
Pin je niet vast op 1 ras/kruising maar ga opzoek naar karaktertrekken die jij prettig vind (rustig, druk, niveau etc)